Bezpieczeństwo naszych bliskich jest dla nas priorytetem, ponieważ to właśnie oni są najcenniejszą częścią naszego życia. Szczególnie istotne jest zapewnienie odpowiednich warunków naszym dzieciom – zarówno w drodze do szkoły, jak i podczas powrotu do domu.
Każdy rodzic chce mieć pewność, że jego dziecko porusza się po bezpiecznych chodnikach, przechodzi przez dobrze oznakowane przejścia dla pieszych i nie jest narażone na niebezpieczeństwa związane z ruchem drogowym czy innymi zagrożeniami. To kwestia nie tylko komfortu, ale przede wszystkim odpowiedzialności władz lokalnych za infrastrukturę i organizację przestrzeni publicznej, które powinny sprzyjać bezpieczeństwu najmłodszych mieszkańców.
Intensyfikacja działań na rzecz bezpieczeństwa
Mieszkańcy, zaniepokojeni brakiem skutecznych rozwiązań, rozpoczęli zbieranie podpisów pod petycją skierowaną do Burmistrza oraz Radnych Wąchocka. Akcja ta spotkała się z bardzo dobrym odbiorem zarówno wśród społeczności lokalnej, jak i w mediach, które nagłośniły sprawę, podkreślając jej wagę. W odpowiedzi na te działania władze Miasta i Gminy Wąchock zintensyfikowały swoje działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa. Jednak ich decyzje budzą wątpliwości, ponieważ Burmistrz występując z pismem z dnia 7 lutego 2025 roku do GDDKiA, miał już świadomość, jaką otrzyma odpowiedź – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w związku z planowanym oddaniem obwodnicy, nie planuje inwestycji na drodze 42.
Reakcja Burmistrza – błędna interpretacja społecznej inicjatywy
Mimo podjętych działań Burmistrz Miasta i Gminy Wąchock uznał inicjatywę mieszkańców za atak polityczny wymierzony w jego osobę. Takie podejście budzi wątpliwości, ponieważ zamiast merytorycznej analizy problemu i realnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa, próbuje on sprowadzić społeczną inicjatywę do poziomu walki politycznej. Jak już wcześniej wspomniałem, jest to wniosek nietrafiony – mieszkańcy działali w trosce o dobro wspólne, a nie z pobudek politycznych.
Jednocześnie Burmistrz Miasta i Gminy Wąchock w dniu 7 stycznia 2025 roku, w wyniku interpelacji Radnego Mirosława Jaźwica, skierował pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o podjęcie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze krajowej 42. Pismo to skierował, posiadając już wiedzę, że GDDKiA nie będzie podejmować się inwestycji na drodze, ponieważ planowane jest oddanie do użytkowania obwodnicy, która powstaje obok drogi krajowej.
Kontrowersyjna odpowiedź GDDKiA
W odpowiedzi na to pismo GDDKiA poinformowała, że nie planuje już żadnych inwestycji. Ponadto w dniu 13 stycznia 2025 roku Dyrekcja przeprowadziła przegląd organizacji ruchu na drodze krajowej nr 42. W kontroli tej wzięli udział przedstawiciele Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach. Wyniki tej kontroli zostały przekazane mieszkańcom Parszowa w dniu 11 lutego 2025 roku. Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Wąchock odczytał pismo będące odpowiedzią na prośbę z dnia 7 stycznia 2025 roku. Informacja przekazana przez GDDKiA wywołała zaniepokojenie – w piśmie z 30 stycznia 2025 roku użyto stwierdzenia: „Likwidacja przejść dla pieszych, których lokalizacja i liczba zostanie uznana za niezasadną”. Takie sformułowanie rzeczywiście budzi lęk wśród mieszkańców – ponieważ nie dość, że obecnie jest niebezpiecznie na drodze, to jeszcze miałoby nie być przejść dla pieszych.
Jak wcześniej napisałem, sformułowanie to nie jest trafne, gdyż GDDKiA uznała za konieczne zlikwidowanie jednego przejścia dla pieszych w Wąchocku. Oznakowanie tego przejścia koliduje z istniejącą zatoką autobusową. Ponadto na odcinku 50 metrów w Wąchocku znajdują się trzy przejścia dla pieszych, więc likwidacja tego jednego nie wpłynie znacząco na poziom bezpieczeństwa pieszych. Jak wskazano w piśmie z dnia 19 lutego 2025 roku, likwidacja przejścia będzie poprzedzona gruntowną analizą oraz rozmowami z samorządem.
Brak planu gminy na poprawę bezpieczeństwa
Z punktu widzenia kierowcy liczba przejść dla pieszych w Wąchocku może powodować dezorientację – nadmiar znaków drogowych i duże natężenie ruchu nie sprzyjają bezpieczeństwu. Dlatego nie sposób nie zgodzić się z wnioskami GDDKiA.
W tej sprawie pojawia się również inny wątek, o wiele bardziej niebezpieczny niż likwidacja pojedynczego przejścia dla pieszych – „spychologia”. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Radni w Wąchocku zabezpieczyli środki na poprawę bezpieczeństwa na drodze 42. W niedługim czasie, jak deklaruje GDDKiA, droga przejdzie we władanie najprawdopodobniej powiatu starachowickiego, i nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrealizować inwestycję polegającą na poprawie oświetlenia przejść dla pieszych. Już teraz Gmina może zabezpieczyć na to środki i podjąć działania, które realnie wpłyną na poziom bezpieczeństwa.
Należy tu zaznaczyć, że to do zadań własnych gminy należy planowanie oświetlenia na drogach gminnych, drogach powiatowych i drogach wojewódzkich znajdujących się na jej terenie, a także finansowanie oświetlenia. Dlatego poprawa oświetlenia przejść dla pieszych leży w kompetencji Gminy Wąchock.
Wnioski – konieczność konkretnych działań
Obecna sytuacja związana z problemem bezpieczeństwa na drodze 42 w Parszowie wygląda trochę jak przerzucanie gorącego ziemniaka. Gmina Wąchock wskazuje na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jako głównego odpowiedzialnego za bezpieczeństwo, GDDKiA w związku z procesem oddawania obwodnicy wskazuje, że nie będzie inwestować w drogę 42, a w tym wszystkim pomija się mieszkańców i ich bezpieczeństwo. O ile można zrozumieć działania GDDKiA, to trudno wytłumaczyć brak planu konkretnych działań przez Gminę na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych – co już leży w jej kompetencjach.