Grupa Raben realizując projekt społeczny #RabenExpress „Transport jest potrzebny” zaprosiła do wspólnej podróży Rafała Gęburę z „7 metrów pod ziemią”. Projekt miał na celu pokazać w formie krótkiego reportażu działalność i potrzeby Banków Żywności, zwłaszcza w zakresie transportu żywności, oraz wesprzeć trwającą akcję Banków Żywności „Stoliczku, nakryj się!”.
Dzięki tej współpracy, w ciągu tygodnia od premiery filmu, Banki Żywności otrzymały 76,5 tysiąca złotych, które pomogą uratować 612 ton pełnowartościowego jedzenia przed zmarnowaniem i dostarczyć je do najbardziej potrzebujących.
– Uzyskana w ciągu 7 dni skala pomocy jest ogromna. Cieszymy się z niej niezmiernie i ze wsparcia Grupy Raben. Dzięki niemu będziemy mogli rozwiązać chociaż część ograniczeń, z jakimi mierzą się Banki Żywności, takich jak koszty transportu i paliwa. Wsparcie finansowe pomoże nam uratować 612 ton żywności, z których będzie możliwe przygotowanie 1,2 mln posiłków. Obecnie by pozyskać potrzebne fundusze, prowadzimy w okresie okołoświątecznym kampanię „Stoliczku, nakryj się!” pokazując, że pusty talerz dla wielu Polaków wciąż jest codziennością. Jednak żywność to dobro, do którego dostęp powinien mieć zagwarantowany każdy, wszędzie i zawsze, dlatego zachęcamy do pomagania przez cały rok. Potrzeby w Polsce, są wciąż duże. Osób potrzebujących w naszym kraju jest bardzo wiele. To nie są wyłącznie ludzie bezdomni, ale również tacy, którzy codziennie stają przed wyborem czy kupić jedzenie, leki czy opłacić rachunki – podkreśla Dorota Jezierska, Wiceprezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Banki Żywności ratują rocznie średnio 80 tysięcy ton żywności, łącząc świat nadmiaru żywności i jej nadprodukcji ze światem, w którym dostęp do niej jest mocno ograniczony. Poniżej granicy ubóstwa żyje w Polsce ponad 4,1 mln osób, a w ubóstwie skrajnym 1,6 mln osób. By organizacja mogła wykorzystać w pełni swój potencjał i zwiększyć skalę pomocy potrzebne są pieniądze, na pokrycie kosztów przechowywania i transportu żywności. Stanowią one wciąż realne wyzwanie dla organizacji, mimo otrzymywania jedzenia jako darowizny.
– W najnowszej odsłonie naszej akcji #RabenExpress postanowiliśmy wesprzeć Banki Żywności, pokazując drogę ratowanej żywności od darczyńcy aż do rąk potrzebujących. A jednocześnie promując akcję „Stoliczku nakryj się”, której celem jest zebranie środków na transport tej żywności. 1 zł umożliwia Bankom Żywności uratowanie aż 8 kg produktów spożywczych, z których można przygotować aż 16 posiłków – mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek, PR manager Grupy Raben
Bohaterowie filmu odebrali żywność przekazaną przez Makro, wspólnie zawieźli ją do Wielkopolskiego Banku Żywności, gdzie czekali na nich wolontariusze i pracownicy organizacji. Jedzenie zostało rozpakowane i posortowane, a jego część trafiła ponownie do ciężarówki Raben. Ostatnią, najprzyjemniejszą fazą tej podróży, było dostarczenie przesyłki od Wielkopolskiego Banku Żywności do Domu Młodzieży w Poznaniu.
#RabenExpress to kampania bazująca na marketingu influencerskim. Jej formuła jest banalnie prosta, kierowca ciężarówki zabiera ze sobą w trasę na stopa znanego influencera. Tym razem w drogę z kierowcą Raben Logistics Polska Jakubem Olejniczakiem ruszył Rafał Gębura z 7 metrów pod ziemią, który bardzo angażuje się w tematy społeczne. W końcu kanał 7 metrów nad ziemią i jego prowadzący, słyną z otwartości na drugiego człowieka i szukaniu w nim dobra. Rafał w reportażu na kanale 7 metrów pod ziemią opowiada o Bankach Żywności i paradoksie marnowania żywności. Okazuje się bowiem, że najczęściej wyrzucane produkty to: pieczywo, owoce, wędliny i warzywa, podczas w gdy w Polsce wciąż są osoby potrzebujące, które mają ograniczony dostęp do żywności.
„Nie znoszę wyrzucać jedzenia. Darowizna na rzecz Banków Żywności jest jak tabletka na wyrzuty sumienia. Najlepiej przyjmować regularnie” – wyjaśnia Rafał Gębura z 7 metrów pod ziemią.
Banki Żywności pozyskują żywność bezpłatnie od producentów, sieci handlowych, restauracji. Potrzebują jednak środków na transport i magazynowanie jedzenia, ponieważ nie zawsze transporty udaje się realizować tak jak ten z Grupą Raben – bezpłatnie. Produkty spożywcze, które pozyskują Banki Żywności na cele społeczne, to m. in. żywność świeża, artykuły wymagające warunków chłodniczych i mroźni. Często zdarzają się produkty z krótkim terminem ważności. Dlatego tak ważny jest czas dostawy, który umożliwia przekazanie żywności w jak najkrótszym terminie do rąk osób najbardziej potrzebujących. Dzięki wsparciu logistycznemu Grupy Raben, Banki Żywności mogą skuteczniej pozyskiwać niesprzedaną, a nadającą się do spożycia żywność. Produkty nawet z dwudniowym terminem przydatności do spożycia mogą trafić na stół i nakarmić niejedną głodną osobę.
– Jako operator logistyczny, obsługujący również branżę FMCG, wspieramy i promujemy odpowiedzialną konsumpcję. Dlatego w 2015 roku podjęliśmy współpracę z Federacją Polskich Banków Żywności. Te lata zaowocowały 12 000 przewiezionych charytatywnie palet, 7 000 t uratowanej żywności i 3 mln wydanych posiłków. Zachęcamy także naszych klientów do przekazywania swoich produktów na ten szczytny cel – mówi Jakub Krzewina, koordynator ds. CSR w Grupie Raben.
Dlatego właśnie Rafał na swoim kanale zachęca do wsparcia Banków Żywności i przekazania swojej darowizny – można to zrobić na stronie http://bankizywnosci.pl. Każda złotówka się liczy!
Kampania #RabenExpress została zrealizowana już po raz trzecie we współpracy z agencją Good for you.
„Jestem zachwycony, że mogłem brać udział w tak szlachetnym i uroczym projekcie jak ten. Dzięki takim akcją, wiem, że moja praca komuś pomaga i jest to najlepsze uczucie jakie klient może agencji podarować” – mówi Wojtek Kardyś z Good for you.
We wcześniejszych odsłonach kampanii brali udział blogerzy z Tasteaway oraz Dr Lifestyle. Projekt za pierwsze dwie edycje został nagrodzony Brązowym Spinaczem 2018 w kategorii PR korporacyjny.
Źródło: Federacja Polskich Banków Żywności