Właśnie ruszyła trzecia odsłona kampanii #RabenExpress. Tym razem we wspólną podróż wybrali się Rafał Gębura z „7 metrów pod ziemią” (od red.: a także wieloletni współpracownik ngo.pl) i Jakub Olejniczak kierowca Raben Logistics Polska. Cel? Pomóc Bankom Żywności ratować jedzenie przed zmarnowaniem i pokazać, że jak mówi nazwa kampanii społecznej Grupy Raben „Transport jest potrzebny”.
#RabenExpress to kampania bazująca na marketingu influencerskim. Jej formuła jest banalnie prosta, kierowca ciężarówki zabiera ze sobą w trasę na stopa znanego influencera. Tym razem w drogę z kierowcą Jakubem ruszył Rafał Gębura z 7 metrów pod ziemią. Celem akcji było pokazanie drogi ratowanej żywności.– W najnowszej odsłonie naszej akcji #RabenExpress postanowiliśmy wesprzeć Banki Żywności, pokazując drogę ratowanej żywności od darczyńcy aż do rąk potrzebujących. A jednocześnie promując akcję „Stoliczku nakryj się”, której celem jest zebranie środków na transport tej żywności. 1 zł umożliwia Bankom Żywności uratowanie aż 8 kg produktów spożywczych, z których można przygotować aż 16 posiłków – mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek, PR manager Grupy Raben
Nasi bohaterowie odebrali żywność przekazaną przez Makro, wspólnie zawieźli ją do Wielkopolskiego Banku Żywności, gdzie czekali na nich wolontariusze i pracownicy organizacji. Jedzenie zostało rozpakowane i posortowane a a jego część trafiła ponownie do ciężarówki Raben. Ostatnią, najprzyjemniejszą fazą tej podróży było dostarczenie przesyłki od Wielkopolskiego Banku Żywności do Domu Młodzieży w Poznaniu.
Grupa Raben zdecydowała się do tej wyjątkowej odsłony #RabenExpress zaprosić Rafała Gęburę, właśnie ze względu na jego zaangażowanie społeczne. W końcu kanał 7 metrów nad ziemią i jego prowadzący, słyną z otwartości na drugiego człowieka i szukaniu w nim dobra. Rafał w reportażu na kanale 7 metrów pod ziemią opowiada o paradoksie marnowania żywności. Okazuje się bowiem, że najczęściej wyrzucane produkty to: pieczywo, owoce, wędliny i warzywa. Tymczasem 1,6 mln Polaków żyje poniżej granicy skrajnego ubóstwa.
– Nie znoszę wyrzucać jedzenia. Darowizna na rzecz Banków Żywności jest jak tabletka na wyrzuty sumienia. Najlepiej przyjmować regularnie – wyjaśnia Rafał Gębura z 7 metrów pod ziemią
W ramach #RabenExpress Rafał pokazuje trasę od darczyńcy (Makro), przez magazyn Banku Żywności aż do rąk potrzebujących (Dom Młodzieży w Poznaniu), podkreślając jednocześnie rolę kierowcy ciężarówki i transportu we współczesnym świecie. Opowiada także historię Banków Żywności i zachęca do wsparcia akcji „Stoliczku, nakryj się!”.
Banki Żywności pozyskują żywność bezpłatnie od producentów, sieci handlowych, restauracji. Potrzebują jednak środków na transport i magazynowanie jedzenia, ponieważ nie zawsze transporty udaje się realizować tak jak ten z Grupą Raben – bezpłatnie.
– Jako operator logistyczny, obsługujący również branżę FMCG, wspieramy i promujemy odpowiedzialną konsumpcję. Dlatego w 2015 roku podjęliśmy współpracę z Federacją Polskich Banków Żywności. Te lata zaowocowały 12 000 przewiezionych charytatywnie palet, 7 000 t uratowanej żywności i 3 mln wydanych posiłków. Zachęcamy także naszych klientów do przekazywania swoich produktów na ten szczytny cel – mówi Jakub Krzewina, koordynator ds. CSR w Grupie Raben
Produkty spożywcze, które pozyskują Banki Żywności na cele społeczne, to m. in. żywność świeża, artykuły wymagające warunków chłodniczych i mroźni. Często zdarzają się także produkty z krótkim lub kończącym się terminem ważności. Dlatego tak ważny jest czas dostawy, który umożliwia przekazanie żywności w jak najkrótszym czasie do rąk osób najbardziej potrzebujących. Dzięki wsparciu logistycznemu Grupy Raben, Banki Żywności mogą skuteczniej pozyskiwać niesprzedaną, a nadającą się do spożycia żywność. Produkty nawet z dwudniowym terminem przydatności do spożycia mogą trafić na stół i nakarmić niejedną głodną osobę.
– Grupa Raben, pomagając nam w transporcie żywności, wspiera nas tym samym w łączeniu ze sobą dwóch skrajnych światów. Świata nadmiaru żywności ze światem, w którym dostęp do niej jest mocno ograniczony, a pusty talerz dla wielu Polaków jest wciąż codziennością. Osób potrzebujących w naszym kraju jest bardzo wiele. To nie są wyłącznie ludzie bezdomni, ale również tacy, którzy codziennie stają przed wyborem czy kupić jedzenie, leki czy opłacić rachunki. My mamy dla nich wartościową żywność, którą pozyskujemy z nadprodukcji i nadwyżek w sklepach. Ograniczeniem i wyzwaniem dla nas są jednak wciąż koszty jej transportu i przechowywania, które musimy ponosić sami. Byśmy mogli zapełniać te puste talerze i stoły wielu ludzi w Polsce, prowadzimy obecnie kampanię „Stoliczku, nakryj się!” w ramach której, poprzez wpłaty na stronie, pozyskujemy fundusze na całoroczną działalność Banków, w tym na koszt transportu i magazynowania. Cieszymy się, że akcję wspiera również Grupa Raben – podkreśla Dorota Jezierska, wiceprezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Dlatego właśnie Rafał na swoim kanale zachęca do wsparcia Banków Żywności i przekazania swojej darowizny – można to zrobić na stronie http://bankizywnosci.pl. Każda złotówka się liczy!
Pełen reportaż można zobaczyć na kanale 7 metrów po ziemią: https://www.youtube.com/watch?v=CpRjnEc7dtg
Kampania #RabenExpress została zrealizowana już po raz trzecie we współpracy z agencją Good for you.
– Jestem zachwycony, że mogłem brać udział w tak szlachetnym i uroczym projekcie jak ten. Dzięki takim akcją, wiem, że moja praca komuś pomaga i jest to najlepsze uczucie jakie klient może agencji podarować – mówi Wojtek Kardyś z Good for you
We wcześniejszych odsłonach kampanii brali udział blogerzy z Tasteaway oraz Dr Lifestyle. Projekt za pierwsze dwie edycje został nagrodzony Brązowym Spinaczem 2018 w kategorii PR korporacyjny.