Już 29 listopada obchodzimy Światowy Dzień Dobroczynności #GivingTuesday – Dobroczynny Wtorek. Skąd ten pomysł i jak uczestniczyć?
Skąd się wzięło #GivingTuesday?
W 2012 roku grupa zaangażowanych społeczników z Nowego Yorku pomyślała sobie – skoro sklepy mają takie swoje „święta” jak Black Friday i Cyber Monday – weźmy z nich przykład i zróbmy podobne święto dla organizacji społecznych na całym świecie!
Od tego czasu – co roku we wtorek po Black Friday i Cyber Monday – świętujemy GivingTuesday. W ten Dobroczynny Wtorek najważniejsza jest dobroczynność i hojność.
Dobra energia idzie na cały świat!
#GivingTuesday to pomaganie, dziękowanie, dzielenie się i „dobry hałas”, który dzięki sieci internet i mediom rozprzestrzenia się na cały świat! Dosłownie cały, bo oficjalnie #GivingTuesday jest w ponad 80 krajach, ale nieoficjalnie – dociera w każdy zakątek globu – nawet na Antarktydę! Wraz z hashtagiem #GivingTuesday dobra energia rozprzestrzenia się na cały świat i inspiruje do pomagania.
Chcą być częścią czegoś większego
52% uczestników #GivingTuesday przyciąga idea bycia częścią czegoś większego. Poczucie solidarności i przynależności do dobrej grupy społecznej. Uczestniczenia w światowym ruchu dobroczynnym, który sprawia, że informacja o dobrych uczynkach niesie się z najmniejszych miejscowości na cały świat.
#GivingTuesday zmienia ludzi. 84% uczestników potwierdziło, że #GivingTuesday zwiększyło ich świadomość filantropii i zachęciło do dawania więcej. A przecież każdemu z nas marzy się świat, w którym pomaganie jest naturalnym odruchem każdego obywatela.
Spróbuj czegoś nowego
Nie od dzisiaj wiadomo, że „po internecie” najlepiej rozchodzi się to co nietypowe i niestandardowe. 82% organizacji społecznych w USA wzięło udział w #GivingTuesday, aby spróbować czegoś nowego. Aby dać odpowiednie nagłośnienie akcji, którą zawsze chcieli zrobić, ale nigdy nie było dobrej okazji. Począwszy od różnego rodzaju wyzwań – np. zarząd organizacji pójdzie na morsowanie, jeśli uda się zebrać określoną kwotę – poprzez współpracę z firmami i np. wspólne malowanie domu dziecka, aż po okazję do spotkania, by podziękować darczyńcom. #GivingTuesday może być powodem, jak i usprawiedliwieniem dla różnych nietypowych akcji.
Pieniądze to nie wszystko
Przy okazji #GivingTuesday na świecie zdołano już zebrać łącznie ponad 2,7 miliarda dolarów (~15 mld złotych). Darowizny pieniężne #GivingTuesday to jednak nie wszystko – 30% darczyńców przekazało dobra rzeczowe, a 28% – wzięło udział w wolontariacie. W jaki sposób przyjaciele i fani Waszej organizacji włączą się w #GivingTuesday zależy od Was, a patrząc na te statystyki warto uwzględnić nie tylko pieniężne formy pomocy. Jedyne, co nas ogranicza w pomaganiu, to nasza własna wyobraźnia. A my jako organizacje możemy zainspirować do działania.
„Akcyjność” to domena Polaków?
Z jakiegoś powodu Black Friday i Cyber Monday też jest tylko raz w roku. I chociaż każdemu społecznikowi marzy się, aby ludzie pomagali codziennie albo chociaż w każdy wtorek – natura ludzka jest nieubłagana. W wyjątkowy dzień, który jest raz w roku łatwiej się zaangażować, a nie bez znaczenia jest również to oczekiwanie na coś wielkiego. Finał WOŚP też jest tylko raz w roku, a sukces #GivingTuesday na całym świecie pokazuje, że „akcyjność” to nie tylko domena Polaków.
Wybierz swój sposób
Aby dołączyć do #GivingTuesday, potrzebujesz tylko chęci i pomysłu. Takich sposobów na dołączenie może być bardzo wiele w tym między innymi:
- podziękowanie, spotkanie z darczyńcami,
- rozpoczęcie/zakończenie akcji świątecznej,
- wspólna akcja z innym organizacjami z regionu albo samorządem,
- wyzwanie – np. jeśli zbierzemy 10.000zł w GivingTuesday, to prezes idzie morsować,
- wspólna akcja z biznesem – np. za każde 1 zł darowizny w dniu #GivingTuesday firma dopłaci 25%.
To oczywiście tylko przykłady, aby zainspirować i zachęcić do dyskusji i „burzy mózgów” w organizacji.
Udział w #GivingTuesday to też nowe doświadczenie dla członków organizacji, co samo w sobie może być motywacją do działania, a dla kreatywnych – szansą na realizację nietypowych pomysłów.
Po więcej informacji oraz inspiracji zapraszamy do obserwowania hashtagu #GigingTuesday oraz #GivingTuesdayPL w mediach społecznościowych oraz na stronę givingtuesday.pl.
Liderem ruchu #GivingTuesday w Polsce jest Fundacja FaniMani, która prowadzi m.in. serwis FaniMani.pl, umożliwiający bezpłatne przekazywanie darowizn dla organizacji przy okazji zakupów online.
Źródło: Fundacja FaniMani