AI z głową i w działaniach z serca – młodzi robią projekty, które zmieniają rzeczywistość
Fundacja Zwolnieni z Teorii we współpracy z Microsoft uruchamia kolejny program edukacyjny o sztucznej inteligencji, pokazując, że AI to nie tylko technologia przyszłości, ale narzędzie, które młodzi mogą wykorzystać do tworzenia trwałych i realnych zmian społecznych. Program jest częścią szerszej misji fundacji: wspierać młodzież w rozwijaniu kompetencji przyszłości poprzez praktyczne projekty i doświadczenie pracy zespołowej.
Realizując swój projekt społeczny w ramach tegorocznej Olimpiady Zwolnieni z Teorii, młodzież może wybrać dodatkowy kurs edukacyjny na temat wykorzystania AI w projekcie. Natomiast w styczniu wystartuje wyjątkowa grywalizacja i kurs AI w edukacji – skierowane do uczniów i nauczycieli z całej Polski. To nie tylko okazja, by poznać narzędzia sztucznej inteligencji, ale przede wszystkim szansa na praktyczne wykorzystanie ich w szkole i w projektach społecznych. Najlepsze zespoły zostaną zaproszone do biura Microsoft w Warszawie, gdzie zobaczą, jak technologia kształtuje przyszłość edukacji, społeczeństwa i biznesu.
AI w projektach społecznych – od pomysłu do realnego wpływu
W ramach programu, uczestnicy dowiadują się, jak korzystać z AI z głową, traktować tę technologię jako asystenta i krytycznie podchodzić do sugerowanych przez nią treści. Kurs na platformie zwolnienizteorii.pl opiera się na praktycznych ćwiczeniach i realnych przykładach, pokazując, jak sztuczna inteligencja może wspierać rozwój projektów, które rozwiązują prawdziwe problemy: od edukacji ekologicznej po zdrowie psychiczne czy przeciwdziałanie dezinformacji.
„Od wielu lat przełamujemy stereotyp młodej osoby nie angażującej się w życie społeczne. Wspieramy uczniów i uczennice szkół ponadpodstawowych, podążając także za ich potrzebami, zainteresowaniami. Widzimy coraz częściej, że współczesny młody człowiek nie wyobraża sobie już życia bez technologii, a szczególnie – tych nowych. Staramy się więc odpowiedzieć na pytanie, jak sztuczna inteligencja może być sprzymierzeńcem w robieniu rzeczy dobrych i pożytecznych społecznie” – mówi Maria Paściak, Członkini Zarządu Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Kurs i grywalizacja – praktyka, wiedza i nagrody
Nowością w programie jest specjalna grywalizacja, która wystartuje w styczniu 2025 roku. Każda szkoła będzie mogła zdobywać punkty za przejście przez praktyczny kurs AI w edukacji. Szkoły, w których przeszkoli się najwięcej osób, zostaną zaproszone do warszawskiego biura Microsoft, gdzie będą mogli spotkać się z ekspertami, poznać kulisy pracy w globalnej firmie technologicznej i porozmawiać o przyszłości AI w naszym społeczeństwie.
Kurs będzie ogólnodostępny, a jego celem jest rozwijanie kompetencji cyfrowych i społecznych – takich, które są nie tylko poszukiwane na rynku pracy, ale też potrzebne do budowania świadomej i odpowiedzialnej przyszłości dla nas wszystkich.
Zwolnieni z Teorii – praktyczna szkoła kompetencji przyszłości
Od 2013 roku w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii wzięło udział prawie 170 tysięcy uczniów i studentów, którzy zrealizowali już ponad 9,4 tysiąca projektów społecznych na terenie całej Polski. Uczestnicy uczą się, jak pracować zespołowo, zarządzać czasem, komunikować się i szukać rozwiązań dla realnych problemów – a teraz także, jak robić to z pomocą sztucznej inteligencji.
„Sztuczna inteligencja to dziś niezwykle skuteczne narzędzie, które może realnie wspierać projekty społeczne i środowiskowe. Jednak wraz z rosnącymi możliwościami AI, rośnie także nasza odpowiedzialność za jej mądre i etyczne wykorzystanie. Dane z raportu Talent Days i Microsoft „Generacja AI: młodzi Polacy na cyfrowym rynku pracy” pokazują, że choć aż 97 proc. młodych Polek i Polaków korzysta z narzędzi AI, tylko 12 proc. czuje się w pełni przygotowanych do pracy z ich wykorzystaniem. To wyraźny sygnał, że sama dostępność technologii nie wystarczy – kluczowa jest edukacja, która uczy krytycznego myślenia, rozumienia ograniczeń modeli i projektowania rozwiązań z myślą o człowieku i społeczeństwie. Dlatego cieszy nas, że organizacje takie jak Zwolnieni z Teorii dostrzegają potrzebę nauczania odpowiedzialnego korzystania z AI i aktywnie to realizują. Jako Microsoft z ogromną chęcią angażujemy się w takie inicjatywy i pomagamy naszym partnerom realizować ich misję” – podkreśla Łukasz Foks, dyrektor zespołu Elevate w Microsoft Polska.
Sztuczna inteligencja dla dobra społecznego
Program jest kolejnym krokiem w popularyzacji odpowiedzialnego korzystania z AI w edukacji i społeczeństwie. Pokazuje, że technologie przyszłości mogą wzmacniać działania oddolne, wspierać wolontariat i tworzyć projekty, które realnie poprawiają życie społeczności lokalnych.
Źródło: Fundacja Zwolnieni z Teorii