Rozpoczyna się 24. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Do 1 grudnia filmy będzie można oglądać w warszawskich kinach Muranów, Kinoteka i KINOMUZEUM w Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz na platformie mojeekino.pl. 2 grudnia bezpłatna kolekcja specjalna wybranych najlepszych filmów z ostatnich lat trafi na player.pl.
Rozpoczyna się 24. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Do 1 grudnia filmy będzie można oglądać w warszawskich kinach Muranów, Kinoteka i KINOMUZEUM w Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz na platformie mojeekino.pl. 2 grudnia bezpłatna kolekcja specjalna wybranych najlepszych filmów z ostatnich lat trafi na player.pl.
Filmy docenione na największych festiwalach, produkcje niezależnych twórców i krótkie metraże, obrazy sprzed lat i premiery wyczekiwanych od dawna tytułów – w sumie ponad 50 filmów dokumentalnych zobaczymy podczas tegorocznej odsłony Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie.
O nagrody w konkursach Głównym i Zielonym walczyć będzie kilkanaście niezwykłych dokumentów. Wśród nich m.in.:
- Przechwycone / Intercepted (reż. Oksana Karpovych) – nowatorskie ujęcie wojny w Ukrainie (premiera na Berlinale 2024)
- nowy film amerykańskiego mistrza Errola Morrisa, poświęcony amerykańskiemu kryzysowi migracyjnemu: Rozdzieleni / “Separated (premiera na tegorocznym festiwalu w Wenecji)
- kontynuacja Oscarowego hitu sprzed dekady (Marsz pingwinów) – czyli Antarktyda wzywa / “Antarctica Calling w reż. Luca Jacqueta – wizualny majstersztyk ukazujący niezrównane piękno antarktycznej przyrody zagrożonej przez globalne ocieplenie.
- Młodość (Powrót do domu) / “Youth (Homecoming) Wang Binga, najsłynniejsze obecnie chińskiego autora dokumentu, którego niepowtarzalny styl znalazł uznanie krytyki na całym świecie
- Peaches Goes Bananas w reżyserii Marie Rosier – portret feministycznej ikony elektro-punka.
- hipnotyczny brazylijski obraz Niebo spadło na ziemię / “The Falling Sky – obfitujący w transowe rytuały zapis zmagań amazońskich szamanów z drapieżną cywilizacją białego człowieka (premiera na tegorocznym festiwalu w Cannes).
Poza konkursem pojawi się palestyński kandydat do Oscara – Strefa zero’ / “From Ground Zero – kolektywny, hybrydowy obraz ukazujący od wewnątrz sytuację w Strefie Gazy (premiera na Toronto International Film Festival).
Z kolei w nowej sekcji konkursowej - Nowe Filmy Polskie - znalazły się m.in. To uczucie Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa, czyli ujmujący szczerością portret queerowej Warszawy, najnowszy film Joanny Janikowskiej Towarzysze o lewicowych aktywistach w Bolonii, Drzewa milczą Agnieszki Zwiefki – poruszający obraz kryzysu na granicy oczami uratowanej z lasu rodziny oraz Być jak Mikołaj – intymny portret ojca i syna przechodzącego tranzycję.
Rumunia na WATCH DOCS
Przez ostatnie 10 lat obserwujemy falę zainteresowania rumuńskim kinem. Podczas tegorocznej edycji festiwalu WATCH DOCS będzie można zobaczyć zestaw rumuńskich dokumentów wielkiego formatu - w tym kilka archiwalnych pozycji oraz, premierowo, nowe dzieło jednego z najwybitniejszych współczesnych twórców, Radu Jude.
- Jak przestrzegamy przepisów drogowych z 1963 roku, wchodzący w skład zestawu najciekawszych krótkometrażówek wyprodukowanych w bukareszteńskim Studio Sahia. Było to jedyne miejsce, dające w czasach dyktatury Ceaucescu jakąkolwiek twórczą przestrzeń reżyserom, którzy nie chcieli w swoich filmach upiększać rzeczywistości.
- Osiem pocztówek z Utopii (Eight Postcards From Utopia) Radu Jude – najsłynniejszego obecnie rumuńskiego dokumentalisty, który z przymrużeniem oka przygląda się latom 90. i okresowi transformacji opowiedzianemu poprzez… telewizyjne reklamy.
- Legendarny dokument Poza czasem (Out of the Present), przedstawiający nieprawdopodobną historię ostatniego radzieckiego kosmonauty. Siergiej Krikalew na ponad rok utknął w kosmosie, bo w międzyczasie przestało istnieć państwo, które wysłało go na orbitę. Autorem tego niesamowitego filmu jest Andrei Ujică – nestor rumuńskiego dokumentu i absolutny mistrz wykorzystywania archiwaliów (jego Autobiografia Nicolae Ceaucescu znalazła się w konkursie WATCH DOCS w 2010 roku).
- Program uzupełni Nie zrozum mnie źle (Don’t Get Me Wrong) ukazujący zastygłą rzeczywistość szpitala psychiatrycznego. Reżyserka filmu – Adina Pintilie, w pewnym sensie kontynuując wątki rozpoczęte w tym filmie, nakręciła w 2018 głośny Touch Me Not – jeden z najgłośniejszych filmów roku, który zdobył wówczas główną nagrodę na festiwalu filmowym w Berlinie.
Nagrodę im. Marka Nowickiego za szczególne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie otrzyma w tym roku amerykańska reżyserka filipińskiego pochodzenia Ramona S. Diaz, która przyjedzie w listopadzie do Warszawy i spotka się z publicznością.
Maciej Nowicki, założyciel i wieloletni dyrektor WATCH DOCS, a obecnie prezes Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka uzasadnia:
Ramona S. Diaz już od ćwierćwiecza przybliża światowej publiczności historię i teraźniejszość swojej ojczyzny. Niezależnie od tego, czy cofa się do mrocznych czasów dyktatury Ferdinanda Marcosa (Imelda. Żona dyktatora/ Imelda), zanurza w dynamiczny mikrokosmos przepełnionego szpitala (nagrodzona na Festiwalu Sundance Matczyzna/Motherland), czy odsłania kulisy spektakularnej kampanii prezydenckiej (Nowe rozdanie / And So it Begins), jej filmy zawsze dostarczają wrażeń: kipią emocjami i pulsują tropikalnymi kolorami.
Jak co roku program filmowy WATCH DOCS dopełnią wydarzenia towarzyszące: spotkania z twórcami, rozmowy z ekspertami, Silent Psisko, koncert, oraz – po raz pierwszy – sekcja doświadczeń VR Światy rozszerzone w TR Warszawa.
Organizator MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie: Helsińska Fundacja Praw Człowieka
Współfinansowanie: Miasto stołeczne Warszawa, Unia Europejska (Kreatywna Europa – MEDIA), Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ambasada Królestwa Niderlandów, Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki, USAID, Dexis, Open Society Foundations
Źródło: Helsińska Fundacja Praw Człowieka