W ciągu 4 lat swojej działalności Fundacja Biedronki przeznaczyła już ponad 200 milionów złotych na programy pomocy na rzecz polskich seniorów oraz poszkodowanych przez wojnę w Ukrainie. W samym 2023 r. Fundacja objęła pomocą 230 tys. osób. Nawiązała również współpracę z ponad 1,6 tys. innych fundacji, stowarzyszeń, szpitali, kół gospodyń wiejskich, domów pomocy społecznej i organizacji w całym kraju. To, co wyróżnia Fundację Biedronki na polskim rynku to skala jej działania, wysokość finansowania oraz grupa docelowa, jaką są seniorzy.
– Jako firma, Biedronka zawsze bardzo angażowała się we wspieranie wielu inicjatyw społecznych, począwszy od promowania czytelnictwa wśród młodzieży i młodych talentów, aż po bycie głównym sponsorem finału WOŚP. Chcieliśmy jednak mieć większy wpływ i wkład w poprawę warunków życia bardzo szczególnej grupy społecznej: polskich seniorów, zwłaszcza tych znajdujących się w trudnej sytuacji. Skupiając się na rozwijaniu dużych, długoterminowych i przemyślanych programów pomocowych, staramy się wprowadzać pozytywne zmiany i w ten sposób realizować cel, który postawiliśmy przed Fundacją: przyczyniać się do tego, aby warto było przeżywać starość lub, innymi słowy, żeby było „dobrze długo żyć – mówi Pedro Soares dos Santos, prezes Grupy Jeronimo Martins.
Jak działa Fundacja Biedronki
Fundacja Biedronki działa na rzecz poprawy jakości życia osób starszych. Skupia się na trzech głównych obszarach – walce z ubóstwem i niedożywieniem, walce z samotnością seniorów oraz wsparciu ich zdrowia. Ponadto reaguje w sytuacjach kryzysowych, jak pandemia czy wojna w Ukrainie.
Fundacja realizuje 18 programów pomocowych. Działa w partnerstwie z lokalnymi organizacjami charytatywnymi (1,6 tys. podmiotów w 2023 r.), dzięki czemu ma możliwość lepszego dotarcia do potrzebujących, ale też wsparcia mniejszych podmiotów w ich działalności.
Fundacja ma zapewnione przez Biedronkę stabilne finansowanie – jest to zapisane w jej statucie i stanowi wyróżnik w sektorze NGO w Polsce. W 2023 r. otrzymała od Biedronki 20 milionów euro, czyli ok. 94 miliony złotych, podczas gdy przeciętne roczne przychody fundacji korporacyjnej w Polsce to ok. 1,4 mln złotych[1].
Największe programy Fundacji Biedronki to:
„Na codzienne zakupy” i „Karta dobra”, obejmujące 16 tys. seniorów, którzy otrzymują karty zakupowe, zasilane stałą miesięczną kwotą (200 zł) – co pozwala odciążyć domowe budżety, a jednocześnie pozwala beneficjentom samodzielnie decydować, czego potrzebują.
„Danie Wspólnych Chwil”, w którym 1100 kół gospodyń wiejskich realizuje regularne spotkania przy wspólnych, suto zastawionych stołach, nawet dla 40 tys. seniorów, by nie czuli się samotni,
Projekty infrastrukturalne – budowa hospicjów, schronisk dla starszych osób bezdomnych, dziennego domu opieki oraz wyposażanie szpitalnych oddziałów geriatrii w sprzęt – do tej pory na ten cel przeznaczono 22 milionów zł.
Plany na przyszłość
– Wśród nowych programów, które uruchamiamy w tym roku, jest program grantowy dla hospicjów na wsparcie ich działalności. W trakcie pilotażu przeznaczamy na niego 3 miliony złotych. Rozwijamy też mocno program dostaw gotowych posiłków dla seniorów, którzy nie są w stanie sobie gotować – dostarczyliśmy ich już ponad 50 tys. Nadal też korzystamy z energii ponad tysiąca kół gospodyń wiejskich, które zapraszają seniorów zagrożonych samotnością do tego, by wyjść z domu i spotkać się z drugim człowiekiem. W przypadku programów na rzecz Ukrainy, skupimy się na docieraniu z pomocą do seniorów i osób z niepełnosprawnością, którzy nie mają szans na znalezienie pracy i usamodzielnienie się. Przed nami jest jeszcze wiele pracy – opowiada Katarzyna Scheer, prezeska Fundacji Biedronki.
Więcej na temat działalności Fundacji Biedronki można znaleźć na jej stronie internetowej: www.fundacjabiedronki.pl
Programy na rzecz uchodźców z Ukrainy - karty na zakupy, darmowe noclegi oraz transporty humanitarne na Ukrainę. Na te cele do tej pory Fundacja przeznaczyła prawie 70 milionów złotych.
Źródło: Fundacja Biedronki