Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Rozstrzygnięty został konkurs tygodnika Newsweek na najlepszą kampanię medialną zachęcającą do przekazania 1% podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego. We wtorek, 27 maja laureaci konkursu odebrali nagrody w Pałacu Prymasowskim w Warszawie podczas konferencji z cyklu spotkań „Newsweek – Biznes odpowiedzialny”.
„Konkurs sto procent z 1%” organizowany był przez redakcję
tygodnika po raz pierwszy. Swój udział zgłosiło w nim ponad 120
organizacji pożytku publicznego (OPP) z całej Polski. Patronat nad
konkursem objęła Jolanta Fedak, minister pracy i polityki
społecznej.
- Ciągle jeszcze nie wszyscy Polacy przekazują 1% swego podatku na OPP. Słyszy się też głosy, że 1% to mała kwota, ale w rzeczywistości to często liczące się sumy, o czym dobrze wiedzą organizacje, które je otrzymują – powiedział otwierając galę Michał Kobosko, redaktor naczelny Newsweeka. - Z jednej strony konkurs miał na celu podniesienie świadomości społecznej na temat możliwości i sposobu przekazywania 1% na rzecz OPP. Z drugiej strony chcieliśmy przekonać same organizacje do tego, aby lepiej prezentowały się na zewnątrz – dodał.
Trzynastosobowe jury konkursu wytypowało organizacje i ich kampanie w siedmiu kategoriach: plakat lokalny, plakat ogólnopolski, Internet, prasa lokalna, prasa ogólnopolska, spot telewizyjny i spot radiowy. Laureaci (po trzech w każdej kategorii) zostali wyłonieni w głosowaniu internetowym, które trwało od 2 do 30 kwietnia. Podczas gali w Pałacu Prymasowskim przedstawiciele nagrodzonych pierwszym miejscem OPP odebrali nagrody o wartości 10 tys. zł. Pieniądze te będą do wykorzystania przez laureatów konkursu w kampaniach jednoprocentowych w 2009 r. Organizatorzy konkursu przyznali też nagrody specjalne dla telewizji Polsat, TVN, TVP, Canal Plus i TV Puls za wsparcie, jakie telewizje te udzieliły kampanii Krajowego Centrum Kompetencji - „Jeden Procent” oraz za emisję spotów organizacji pożytku publicznego.
Przedstawiciele OPP obecni podczas gali nie mieli wątpliwości, że trzeba walczyć o pieniądze darczyńców i informować o swojej działalności lokalne i ogólnopolskie środowisko. Kampanie dotyczące 1% trwające od stycznia do kwietnia nadają się do tego celu idealnie, choć w zeszłym roku zaledwie 6,5% polskich podatników przekazało część swoich dochodów trzeciemu sektorowi z tytułu 1% (w sumie było to 105 mln 438 tys. zł). Tymczasem na Węgrzech 1% przekazuje ponad 40% obywateli, a w Rumunii, na Słowacji i Litwie podatnicy przelewają na konta fundacji i stowarzyszeń 2% swoich podatków.
Nie wszystkie organizacje stać też na ponoszenie kosztów związanych z finansowaniem medialnych kampanii. Wyjątkiem są największe i najbardziej znane organizacje, np. w zeszłym roku rekord pobiła fundacja Anny Dymnej „Mimo wszystko”, która zebrała aż 4 mln zł dzięki wpłatom od 25 tys. Polaków. Ale nie tylko robione przez profesjonalne agencje spoty, czy plakaty mają szansę być zauważone.
- Nasza kampania powstawała bardzo spontanicznie i w całości została przygotowana przez wolontariuszy. Nie korzystaliśmy z pomocy żadnej agencji medialnej. Tym bardziej cieszy nas przyznana w konkursie nagroda – zapewniła Ewa Stolarska, prezes Fundacji Mam Marzenie, której kampania „Jeden procent – wiele marzeń” została nagrodzona w kategorii spot telewizyjny.
- Konkurs na najlepszą kampanię 1% będziemy organizować w kolejnych latach. Mam nadzieję, że do udziału w nim będzie zgłaszało się coraz więcej organizacji, a także, że coraz więcej Polaków będzie wpłacało 1% swoich podatków na Organizacje Pożytku Publicznego – zapewnił Michał Kobosko.
- Ciągle jeszcze nie wszyscy Polacy przekazują 1% swego podatku na OPP. Słyszy się też głosy, że 1% to mała kwota, ale w rzeczywistości to często liczące się sumy, o czym dobrze wiedzą organizacje, które je otrzymują – powiedział otwierając galę Michał Kobosko, redaktor naczelny Newsweeka. - Z jednej strony konkurs miał na celu podniesienie świadomości społecznej na temat możliwości i sposobu przekazywania 1% na rzecz OPP. Z drugiej strony chcieliśmy przekonać same organizacje do tego, aby lepiej prezentowały się na zewnątrz – dodał.
Trzynastosobowe jury konkursu wytypowało organizacje i ich kampanie w siedmiu kategoriach: plakat lokalny, plakat ogólnopolski, Internet, prasa lokalna, prasa ogólnopolska, spot telewizyjny i spot radiowy. Laureaci (po trzech w każdej kategorii) zostali wyłonieni w głosowaniu internetowym, które trwało od 2 do 30 kwietnia. Podczas gali w Pałacu Prymasowskim przedstawiciele nagrodzonych pierwszym miejscem OPP odebrali nagrody o wartości 10 tys. zł. Pieniądze te będą do wykorzystania przez laureatów konkursu w kampaniach jednoprocentowych w 2009 r. Organizatorzy konkursu przyznali też nagrody specjalne dla telewizji Polsat, TVN, TVP, Canal Plus i TV Puls za wsparcie, jakie telewizje te udzieliły kampanii Krajowego Centrum Kompetencji - „Jeden Procent” oraz za emisję spotów organizacji pożytku publicznego.
Przedstawiciele OPP obecni podczas gali nie mieli wątpliwości, że trzeba walczyć o pieniądze darczyńców i informować o swojej działalności lokalne i ogólnopolskie środowisko. Kampanie dotyczące 1% trwające od stycznia do kwietnia nadają się do tego celu idealnie, choć w zeszłym roku zaledwie 6,5% polskich podatników przekazało część swoich dochodów trzeciemu sektorowi z tytułu 1% (w sumie było to 105 mln 438 tys. zł). Tymczasem na Węgrzech 1% przekazuje ponad 40% obywateli, a w Rumunii, na Słowacji i Litwie podatnicy przelewają na konta fundacji i stowarzyszeń 2% swoich podatków.
Nie wszystkie organizacje stać też na ponoszenie kosztów związanych z finansowaniem medialnych kampanii. Wyjątkiem są największe i najbardziej znane organizacje, np. w zeszłym roku rekord pobiła fundacja Anny Dymnej „Mimo wszystko”, która zebrała aż 4 mln zł dzięki wpłatom od 25 tys. Polaków. Ale nie tylko robione przez profesjonalne agencje spoty, czy plakaty mają szansę być zauważone.
- Nasza kampania powstawała bardzo spontanicznie i w całości została przygotowana przez wolontariuszy. Nie korzystaliśmy z pomocy żadnej agencji medialnej. Tym bardziej cieszy nas przyznana w konkursie nagroda – zapewniła Ewa Stolarska, prezes Fundacji Mam Marzenie, której kampania „Jeden procent – wiele marzeń” została nagrodzona w kategorii spot telewizyjny.
- Konkurs na najlepszą kampanię 1% będziemy organizować w kolejnych latach. Mam nadzieję, że do udziału w nim będzie zgłaszało się coraz więcej organizacji, a także, że coraz więcej Polaków będzie wpłacało 1% swoich podatków na Organizacje Pożytku Publicznego – zapewnił Michał Kobosko.
Laureaci konkursu „Sto procent z 1%”: Kategoria: Plakat lokalny 1. Fundacja Pomocy Dzieciom Poszkodowanym w Wypadkach Komunikacyjnych „Wróć” za kampanię „1% wraca” (nagroda) 2. Fundacja Gajusz i Hospicjum Domowe dla Dzieci Ziemi Łódzkiej za kampanię „Spraw, by szczęście nie było tylko marzeniem” 3. Fundusz Lokalny Masywu Śnieżka za kampanię „Nie żałuj procencika na Masyw Śnieżnika” Kategoria: Plakat ogólnopolski 1. Międzynarodowy Ruch na Rzecz Ochrony Zwierząt VIVA! za kampanię „Zabierz fiskusowi, oddaj zwierzętom” (nagroda) 2. Stowarzyszenie Wspierania Onkologii UNICORN za kampanię „Widzimy całego człowieka, nie tylko jego chorobę” 3. Ochotnicza Straż Pożarna Jednostka Ratownictwa Specjalistycznego we Wrocławiu za kampanię „1% dla Ochotniczej Straży Pożarnej Jednostki Ratownictwa Specjalistycznego we Wrocławiu” Kategoria: Internet 1. Stowarzyszenie Wspierania Onkologii UNICORN za kampanię „Widzimy całego człowieka, nie tylko jego chorobę” (nagroda) 2. Międzynarodowy Ruch na Rzecz Ochrony Zwierząt VIVA! za kampanię „Zabierz fiskusowi, oddaj zwierzętom” 3. Fundacja Pomocy Dzieciom „Jaś i Małgosia” za kampanię „Wszyscy jesteśmy nienormalni” Kategoria: Prasa lokalna 1. Fundacja Gajusz i Hospicjum Domowe dla Dzieci Ziemi Łódzkiej za kampanię „Spraw, by szczęście nie było tylko marzeniem” (nagroda) 2. Kórnickie Towarzystwo Pomocy Społecznej za kampanię „Zamiast fiskusowi daj KTPS-owi” 3. Nidzicki Fundusz Lokalny za kampanię „Akcja 1%” Kategoria: Prasa ogólnopolska 1. Międzynarodowy Ruch na Rzecz Ochrony Zwierząt VIVA! za kampanię „Zabierz fiskusowi, oddaj zwierzętom” (nagroda) 2. Fundacja Gajusz i Hospicjum Domowe dla Dzieci Ziemi Łódzkiej za kampanię „Spraw, by szczęście nie było tylko marzeniem” 3. Fundacja SYNAPSIS za kampanię „Przyszedł do mnie autyzm – przekaż 1% podatku Fundacji SYNAPSIS” Kategoria: Spot telewizyjny 1. Fundacja Mam Marzenie za kampanię „Jeden procent – wiele marzeń” (nagroda) 2. Fundacja Gajusz i Hospicjum Domowe dla Dzieci Ziemi Łódzkiej za kampanię „Spraw, by szczęście nie było tylko marzeniem” 3. Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce za kampanię „Niewiele trzeba, by pomóc. Wystarczy twój 1%.” Kategoria: Spot radiowy 1. Fundacja Greenpeace Polska za kampanię „Wieloryby wołają o pomoc. Pomóż nam je ocalić!” (nagroda) 2. Fundacja Rodzić po Ludzku za kampanię „1% dla Fundacji Rodzić po Ludzku” 3. Fundacja Gajusz i Hospicjum Domowe dla Dzieci Ziemi Łódzkiej za kampanię „Spraw, by szczęście nie było tylko marzeniem” |
Źródło: inf. własna
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.