Tempo przyrostu fanów na wybranych fanpage'ach na Facebooku organizacji pozarządowych może wywoływać zazdrość. A jak mówią ich twórcy – nie trzeba wiele. Wystarczy odrobina ryzyka i braku schematyczności. Gdy to wszystko zostanie przyprawione regularnością otrzymujemy przepis na sukces.
W minionym miesiącu podsumowując zestawienia przygotowywane co miesiąc przez firmę Sotrender naszą uwagę skupiliśmy na hashtagach, których konsekwentne wykorzystanie przynosi ogromne profity organizacjom. Swojsko brzmiące #dawcaselfie to istotna składowa sukcesu kampanii Dawca.pl, której niezwykle ważną częścią jest prowadzenie profilu na Facebooku. Społeczność zgromadzona wokół niego wciąż powiększa się w niebywałym tempie. Jeśli założyć podtrzymanie regularności tych działań, jeszcze w tym roku możemy spodziewać się, że fanpage będzie drugą największą siłą w kraju w swojej kategorii, tuż za niedoścignioną Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy.
Wśród wysokich wzrostów fanów profili Kampania przeciwko transportowi i ubojowi koni (prawie 24 tys. nowych fanów we wrześniu br.) czy też Zerwijmy łańcuchy (prawie 17 tys. nowych fanów) to właśnie Dawca.pl zyskał ich najwięcej, bo ponad 26 tys. Paweł Klikowicz, prowadzący ten profil konsekwentnie dba o wysoką jakość każdego wpisu czy też unikanie tzw. postów generujących żebrolajki. W jego oczach dbałość o interakcje z fanami jest równie istotna, co codzienne prowadzenie profilu.
Zresztą zespół stojący za kampanią ilością działań wokół Dawca.pl wybiega daleko poza internet. Wszystko opiera się o przynależność Polaków do wciąż rozrastającego się klubu Dawca.pl, który skupia osoby gotowe do oddawania własnych narządów. Tylko we wrześniu nowe karty otrzymało blisko 4 tys. osób i suma wszystkich posiadających członkowstwo wkrótce przekroczy 60 tys. osób.
Każda z nich regularnie otrzymuje korespondencję (tradycyjną!), w której informuje się o nowościach w klubie. - Staramy się utrzymywać regularność wysyłek. Zauważamy, że gdy zachowujemy cykliczność, to nasze działania przekładają się na ilość interakcji. To z kolei wpływa na wzrost – komentuje Klikowicz.
Nie zaszkodzi szczypta odwagi
Niesztampowe, często kontrowersyjne – każdy marketingowiec z pewnością wymieni wśród angażujących reklamowych inicjatyw właśnie te – sprawdzone przepisy. Klikowicz wspomina o działaniach, które poprzedziły umieszczenie na Facebooku niecodziennej kampanii. Post z autorską kampanią Dawca.pl, której hasło „Zdecydowałem, nie zabieram” odnoszące się do oddawania narządów przed śmiercią został zilustrowany śmiałą kreacją z wyłaniającą się z trumny ręką. Postać trzymała w niej serce. Odważny przekaz zyskał aprobatę fanów docierając do ponad 300 tys. osób. Grafikę polubiło ponad 5,5 tys. fanów, dalej udostępniło prawie 1400.
- Coś niekoniecznie standardowego i niekonwencjalnego zawsze spotyka się z zainteresowaniem – punktuje Klikowicz. - W zespole zastanawialiśmy czy ta kampania powinna iść czy nie, ale wcześniej wrzucaliśmy też kampanie z innych krajów, pytając fanów o ich emocje. Gdy w informacji zwrotnej otrzymywaliśmy wiele polubień czy też komentarzy, stwierdziliśmy, że nie spotka się to z negatywnym odbiorem. I tak też było – nasza kampania, jakiej do tej pory chyba nie było spotkała się z przychylnością internautów. Przekaz oceniono jako dobry i to w przeważającej większości – dodaje.
Tego typu działania przekładają się na zainteresowanie zewnętrznych partnerów. W tej chwili trwają działania, w których do twórców Dawca.pl zgłosiła się telewizja Fox TV, która wspólnie z profilem promuje nadchodzący sezon serialu „The Walking Dead”. Wspólne działanie daje dużo większą ekspozycję obu podmiotów i jest korzyścią dla obu stron. Zaś propozycja, która została zainicjowana przez przedstawicieli stacji telewizyjnej jedynie dowodzi słuszności obranej przez osoby związane z Dawca.pl strategii.
W tabelach bez większych zmian
W samych zestawieniach Sotrendera do większych przetasowań w kategorii nie doszło. Najwięksi wciąż zyskują, profile nieaktywne potrafią tracić fanów. Największy skok w głównej tabeli odnotował wspomniany wcześniej profil Kampania przeciwko transportowi i ubojowi koni. Fanpage przeskoczył 7 innych profili i znajduje się na 12 pozycji.
Ciekawie prezentują się wykresy uwzględniające liczbę zaangażowanych fanów. Na pierwszej pozycji znajduje się profil Mądrzy Rodzice, który w mniejszym stopniu jest związany z działalnością trzeciego sektora. Pozostałe profile to Dawca.pl, a także Fundacja Międzynarodowy Ruch Na Rzec Zwierząt Viva!
Źródło: Technologie.ngo.pl