Premiera żółtego VW Golfa oraz kolejna odsłona kampanii społecznej „Wyprzedzamy nowotwór”… to wszystko działo się w miniony weekend w Górach Sowich podczas Rajdu Świdnickiego-KRAUSE.
48. Rajd Świdnicki – KRAUSE był okazją do pokazania światu efektu prac nad projektem „Żółty golf znów na rajdowych trasach. Jedziemy dla dzieci.” Załoga Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową po raz pierwszy zaprezentowała VW Golfa II GTi z silnikiem 1.8, zbudowanego zgodnie z homologacją z 1988 r. specjalnie do startów w cyklu Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Malowanie auta nawiązuje do samochodu, którym na przełomie lat 80-tych i 90-tych jeździł słynny duet Andrzej Koper i Maciej Wisławski.
– Projekt zrodził się w mojej głowie już rok temu. Bardzo chciałem udowodnić, że przygotowanie rajdówki do startu w mistrzostwach Polski nie musi pochłonąć kilkuset tysięcy złotych i nie musi trwać bardzo długo. Budowa auta trwała 3 miesiące – mówi Wojciech Sroczyński, kierowca rajdowy i pomysłodawca projektu.
Żółty VW Golf jest częścią kampanii społecznej, organizowanej przez Fundację Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową. ”Wyprzedzamy nowotwór” to akcja edukacyjna, która jest połączeniem onkologii dziecięcej z sportem samochodowym. Zarówno w rajdach, jak i w przypadku diagnozowania chorób nowotworowych, liczy się doskonałe przygotowanie i walka z czasem. I tu, i tu, czas reakcji jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie.
– Z naszych wieloletnich obserwacji wynika, że nadal niestety jest problem z rozpoznawaniem chorób onkologicznych u dzieci. Wynika to z wielu czynników, a u ich podstawy leży brak świadomości, że dzieci także chorują na nowotwór. Pomimo, że nowotwory dziecięce zaliczane są tzw. chorób rzadkich czyli nie występują bardzo często, są drugą, po wypadkach i zatruciach, przyczyną śmierci dzieci. – mówi Emilia Kotarska, członek zarządu Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową, pilot rajdowy.
Od 2018 roku symboliczną naklejkę akcji można zobaczyć podczas każdej rundy rajdowych mistrzostw Polski. Kampanię od samego początku wspiera Polski Związek Motorowy i zawodnicy Motul HRSMP. Tak też było podczas 48. Rajdu Świdnickiego – KRAUSE, kiedy to na odcinki specjalne wyruszyło 11 historycznych rajdówek z logo kampanii.
– W tym roku nasza akcja nabiera dodatkowego znaczenia. Od wielu miesięcy mówimy głównie o koronawirusie i Covid-19, a zapominamy o innych chorobach. Musimy jednak pamiętać, że nowotwory nie śpią i nie czekają na czas „po pandemii”. Jeśli zauważymy u dziecka niepokojące objawy, musimy niezwłocznie udać się do lekarza – podkreśla Emilia Kotarska.
Kampania ma przede wszystkim na celu zwrócenie uwagi rodziców i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej na fakt, że dzieci również chorują na nowotwór. Fundacja prowadzi działania edukacyjne, informuje jakie objawy powinny zaniepokoić rodziców i kiedy należy udać się do lekarza. Natomiast lekarzom pierwszego kontaktu i pediatrom oferuje bezpłatne szkolenia online, umieszczone na Medycznej Platformie Edukacyjnej.
Co roku w Polsce odnotowuje się około 1200 nowych zachorowań na nowotwory wśród dzieci i młodzieży. Najczęściej występujące nowotwory u dzieci to: białaczka (26% wszystkich rozpoznań), guzy mózgu (19%), chłoniaki (13%), neuroblastoma (8%), nowotwory kości (7%), guz Wilmsa (6%).
Rozpoznanie choroby na jak najwcześniejszym etapie ma ogromne znaczenie dla powodzenia procesu leczenia. Czujność rodziców oraz wnikliwość i skrupulatność lekarzy pierwszego kontaktu są podłożem sukcesu w leczeniu chorób nowotworowych u dzieci.
Objawy, które powinny zaniepokoić:
· Ból przeszkadzający w codziennych czynnościach
· Guzy i wybrzuszenia
· Ból kończyn
· Powiększenie obwodu brzucha
· Ból głowy, wymioty
· Gorączka
· Osłabienie
· Zaburzenia w oddawaniu moczu i stolca
· Powiększone węzły chłonne
· Przedłużające się infekcje, uporczywy kaszel, wysięk z ucha
· Nietypowe zmiany skórne
· Duże objawy po małym urazie
Więcej informacji na stronach: fundacja.net oraz wyprzedzamynowotwor.net.