Trwają konsultacje rocznego programu współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi w 2016 roku. Czym różni się on od programu zeszłorocznego? Jak ma się do Programu Rozwoju Współpracy? Warto mu się przyjrzeć i zgłosić uwagi (do 10 września).
Program roczny a program wieloletni
21 lipca odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące rocznego programu współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi w 2016 roku. Dokument omówili przedstawiciele Centrum Komunikacji Społecznej (CKS) – Urszula Majewska, Krzysztof Mikołajewski, Anna Gąsior i Krzysztof Holanowski oraz członkini Warszawskiej Rady Pożytku (WRP) – Marta Lewandowska.
Lewandowska zwróciła uwagę na dość szczególną sytuację, w której przyszło opracowywać program. Po pierwsze, był to czas uchwalania przez miasto Programu Rozwoju Współpracy (potocznie określanego wieloletnim), do którego mają odnosić się programy roczne. Jednocześnie dobiegła końca kadencja Warszawskiej Rady Pożytku – a właśnie to ciało odpowiada za przygotowywanie projektu rocznego programu. W takich okolicznościach uznano, że najlepiej będzie, jeśli nad propozycją programu na rok 2016 będzie pracował zespół, który wcześniej odpowiadał za program wieloletni.
„Wypracowaliśmy dokument bazujący na zeszłorocznym, ale wzbogacony o nowy kontekst, czyli wpisujący się w Program Rozwoju Współpracy do roku 2020. Nasza praca polegała na tym, aby z tego dokumentu przełożyć to, co kluczowe do programu rocznego. I tak też powinno się dziać w następnych latach. Programy roczne z założenia są bardziej konkretne od programów wieloletnich. W tej chwili dokumenty te powinno się czytać razem” – wyjaśniała Lewandowska.
Cele i priorytety Programu na 2016 rok
Cele rocznego programu są tożsame z tymi, które określono w dokumencie wieloletnim. Przypomnijmy je zatem:
- Rozwinięta kultura współpracy pomiędzy Urzędem m.st. Warszawy a organizacjami pozarządowymi,
- Silny i otwarty na współpracę sektor pozarządowy,
- Urząd m.st. Warszawy otwarty na współpracę z organizacjami pozarządowymi.
Działania, które mają zostać podjęte w nadchodzącym roku są już określone bardziej szczegółowo. Takiej konstrukcji, jak stwierdziła Urszula Majewska, przyświeca założenie, że „z każdym rokiem będziemy bliżej realizacji celów przeniesionych do programów rocznych z perspektywy wieloletniej”.
Wśród wielu działań, które zaplanowano na nadchodzący rok wyróżniono trzy priorytety:
- Prace nad ujednoliceniem procedur konkursowych,
- Stworzenie platformy dialogu pomiędzy urzędnikami zajmującymi się współpracą z organizacjami pozarządowymi.
Więcej o priorytetach
Prowadzący spotkanie nakreślili pokrótce, co kryje się pod każdym z trzech głównych zadań.
Jeśli chodzi o prace nad ujednoliceniem procedur konkursowych takowe już podjęto, jednak zadanie jest trudne ze względu na skomplikowaną „strukturę miasta” (kilka biur ogłaszających konkursy w 18 dzielnicach, gdzie każde biuro i dzielnica ma swoją odrębną specyfikę). Jednolita procedura konkursowa jest także niezbędna do tego, aby w pełni uruchomić generator wniosków (obecnie jest on testowany podczas kolejnych konkursów na realizację zadań publicznych). „Idea jest taka, aby było mniej biurokracji” – uspokajająco stwierdziła Lewandowska.
Formuła realizacji trzeciego priorytetu jest jeszcze do wypracowania. Pewne jest, że zarówno urzędnicy, jak i przedstawiciele organizacji pozarządowych, muszą mieć więcej możliwości rozmów, wymiany doświadczeń, dzielenia się wiedzą. Nie chodzi tylko o konsultacje dokumentów, ale udział w samym procesie decyzyjnym.
Co się zmieniło w porównaniu z rokiem poprzednim?
Zmiana dotyczy przede wszystkim terminu ogłaszania konkursów na pierwsze półrocze i całorocznych – został on wydłużony o trzy dni. To pociągnęło za sobą zmiany w czasie ogłaszania wyników otwartych konkursów ofert, który skrócono z 60 do 55 dni. Szczegółowe terminy konkursów przedstawiają się następująco:
- do 25 listopada 2015 – dla zadań realizowanych w trakcie całego roku 2016 lub pierwszej jego połowie,
- do 29 lutego 2016 – dla zadań dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii letnich,
- do 31 marca 2016 – dla zadań realizowanych w drugiej połowie roku.
Druga sprawa to rozwiązywanie KDS-ów i DKDS-ów. Została tu wzmocniona rola pełnomocnika, który, gdy zachodzą takie przesłanki, może podjąć decyzję o rozwiązaniu KDS lub DKDS, ale może też „dać im drugą szansę”. Jak podsumowała Lewandowska, „wprowadzono więcej dialogu do struktury dialogu”.
Harmonogram konsultacji
Całość prac musi zakończyć się w takim czasie, aby możliwe było wypełnienie ustawowego terminu, w którym Rada Miasta musi przyjąć roczny program współpracy – to jest do 15 listopada.
Źródło: warszawa.ngo.pl