Znamy laureatów XX edycji Konkursu o tytuł Dobroczyńca Roku [patronat ngo.pl]
20 lat Dobroczyńcy Roku! Przez ostatnie 20 lat o tytuł Dobroczyńcy Roku starało się blisko 1700 firm. W poniedziałek 29 maja 2017 roku, w warszawskim Hotelu Marriott odbyła się uroczysta gala, w czasie której poznaliśmy laureatów jubileuszowej edycji Konkursu. Była to też świetna okazja do podsumowania historii i osiągnięć tego przedsięwzięcia dla idei społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.
Przez ostatnie dwadzieścia lat, o tytuł Dobroczyńcy Roku starało się blisko 1700 firm. W poniedziałek 29 maja 2017 roku, w warszawskim Hotelu Marriott odbyła się uroczysta gala w czasie której poznaliśmy laureatów jubileuszowej edycji Konkursu. Była to też świetna okazja do podsumowania historii i osiągnięć tego przedsięwzięcia dla idei społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.
Organizacje, które startowały w Konkursie Dobroczyńca Roku, na wiele sposobów definiowały, czym jest dla nich dobroczynność i społeczna odpowiedzialność biznesu. Cieszymy się, że wszyscy nominowani i laureaci dojrzale podchodzą do tego ważnego zadania, mówi Agnieszka Nalewajko z firmy EY, która jest audytorem Programu.
W konkursie o tytuł „Dobroczyńcy Roku”, nagradzane są firmy angażujące się społecznie i wspierające organizacje pozarządowe. To największy tego typu Konkurs w Polsce, który stał się już inspiracją dla wielu regionalnych przedsięwzięć. Od 1997 roku promuje przedsiębiorczość społecznie odpowiedzialną, inspiruje firmy do podejmowania działań na rzecz otoczenia, a organizacjom umożliwia publiczne podziękowanie darczyńcom i partnerom. Dzisiejsza pozycja Konkursu wynika z 20 lat regularnej pracy i zaangażowania.
Początki nie były łatwe. Sam pamiętam, jak 20 lat temu próbowałem nawiązać kontakt z przedsiębiorcami i na hasło „filantropia” moi rozmówcy milkli i odkładali słuchawkę telefonu. Pamiętać jednak należy, w jak trudnej sytuacji startowała nowa przedsiębiorczość w Polsce. Jednak szybko się okazało, że filantropia i odpowiedzialność to dwie postawy nieobce przedsiębiorcom w Polsce i że coraz częściej pojawiające się ich przykłady warto propagować – pokazywać i nagradzać, powiedział Paweł Łukasiak, Prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce
Tytuł „Dobroczyńca Roku 2017” zdobyli:
• W kategorii „Zaangażowanie lokalne”: Mars Polska Sp. z o.o.
Spółka nawiązała ścisłe relacje z Porozumieniem Organizacji Pozarządowych Powiatu Sochaczewskiego (POPPS). W 2016 roku wspomagała turnieje badmintona i szachów, sprzątanie Bzury z kajaków, piknik edukacyjny, Senioriadę – piknik aktywizacyjny osób starszych i chorych – i wiele innych wydarzeń. Zachęca mieszkańców małych miejscowości do dbania o dobro wspólne i uczestnictwa w Programie „Działaj Lokalnie”. Oprócz pomocy rzeczowej firma angażuje także pracowników w wolontariat na rzecz lokalnej społeczności.
• W kategorii „Strategia społecznego zaangażowania – mała/średnia firma”: Agencja Interaktywna SukcesFirmy.pl
Agencja we współpracy z Kliniką Włosów Hair LAB zorganizowała akcję Podziel Się Dzieciństwem, która została powołana po to, by zwiększyć świadomość społeczną na temat problemu wypadania włosów i łysienia u dzieci. Jej celem jest zachęcenie do przekazywania włosów, dzięki którym mogą zostać wyprodukowane niechirurgiczne systemy uzupełniania włosów i peruki, umożliwiające dziecku normalne funkcjonowanie i szanse na radosne dzieciństwo.
• W kategorii „Strategia społecznego zaangażowania – duża firma”: DB Schenker
Za realizację licznych projektów z zakresu CSR, np.: Wolontariat pracowników firmy (53 projekty dla ponad 6 tys. beneficjentów w społecznościach lokalnych), wsparcie transportowe dla Szlachetnej Paczki oraz przygotowanie przez pracowników DB Schenker w 2016 roku 9 Szlachetnych Paczek o wartości około 30 tys. zł, transport darów Banków Żywności, dystrybucję materiałów promocyjnych Fundacji Nasza Ziemia.
• W kategorii „Fundacja korporacyjna – projekt społeczny”: Fundacja Grupy Adamed
Fundacja od 2014 roku prowadzi program naukowo-edukacyjny Adamed StartUP, poprzez który wspiera szczególnie uzdolnioną młodzież w rozwoju zainteresowań z dziedziny biologii, matematyki, chemii czy fizyki. Ponad to, wspiera naukowców, dofinansowując badania czy oferując pomoc finansową w nauce na zagranicznych uczelniach.
• W kategorii: Projekt społeczny – mała firma: Stanpol S.C. Sklep pszczelarski Warszawa
Za zaangażowanie w działania Stowarzyszenia Przyjaciół S.O.S., między innymi w projekt pod nazwą Kropla Słodyczy, skierowany do kilkuset małych pacjentów warszawskich szpitali z oddziałów onkologicznych i placówek opiekuńczych oraz pomoc Stowarzyszeniu Przyjaciół S.O.S. przy realizacji Pasieki Edukacyjnej. Oprócz tego firma wspiera rozwój pszczelarstwa w Polsce udostępniając produkty pszczelarskie i sprzęt, na spotkania społeczności branżowej.
• W kategorii „Projekt społeczny – średnia firma”: Delia Cosmetics Sp. z o.o.
W ramach działań CSR w 2016 roku firma Delia udzieliła pomocy organizacji pozarządowej – Fundacji Gajusz. Środki kosmetyczne i pomoc wolontariuszy z firmy wsparły nieuleczalnie chore dzieci – pensjonariuszy hospicjów. Ważnym aspektem wsparcia był zakup leków i środków opatrunkowych. Firma udzieliła także pomocy finansowej (w postaci grantów, darowizn odpisów od pensji, tzw. pay-rollów) i rzeczowej, a także nieodpłatnie świadczyła usługi na rzecz organizacji. Wsparcie trafiło do ośrodków i hospicjów zarządzanych przez fundację – hospicjum domowego, oddziału onkologicznego i hospicjum stacjonarnego.
• W kategorii „Projekt społeczny – duża firma”: Carrefour Polska Sp. z o.o.
Za systemowe podejście do wyzwania związanego z problemem marnowania żywności. Firma przeznacza nieodpłatnie Bankom Żywności produkty spożywcze z krótką datą przydatności, rocznie przekazując około 180 ton jedzenia. Udostępnia również przestrzeń sklepów do organizacji zbiórek żywności. Pozawala to dziesiątkom tysięcy Polaków pokazać swoje wielkie serce i podzielić się zakupami, tak by zaspokoić potrzeby ludzi żyjących w trudnych warunkach.
• W kategorii „Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu”: Bank Handlowy w Warszawie SA (Citi Handlowy)
Działania CSR w imieniu Banku realizuje Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowym. Tradycją banku jest mecenat nad kulturą i sztuką, w ramach którego realizuje wiele programów z obszaru dziedzictwa kulturowego. Wraz z Fundacją Communni Hereditate zaprojektowała i wydała aplikację ArtSherlock, która korzystając z bazy zaginionych dzieł sztuki Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pozwala na łatwe zidentyfikowanie, czy oglądane dzieło nie znajduje się na liście poszukiwanych obiektów. Aplikacji towarzyszą działania informacyjne i edukacyjne, kierowane zarówno do funkcjonariuszy państwowych, np. pracowników straży granicznej, policji, korpusu dyplomatycznego, ale również hobbystów i miłośników sztuki.
• W kategorii „Wolontariat pracowniczy”: Bank Handlowy w Warszawie SA (Citi Handlowy) Program Wolontariatu Pracowniczego City działa od 2005 roku. Z dobrowolnego wsparcia wolontariuszy skorzystało już ponad 241 tys. osób w całej Polsce. W 2016 roku pracownicy zaangażowali się wolontariacko ponad 3,7 tys. razy, biorąc udział w 256 projektach edukacyjnych, rekreacyjnych, remontowych, wspierali schroniska, powadzili prace porządkowe. Łącznie przepracowali na rzecz społeczności lokalnych ponad 19 tys. godzin, a efekty ich starań trafiły do 33 tys. odbiorców.
Podczas gali, przyznane zostały również specjalne statuetki, które otrzymały organizacje i osoby szczególnie zasłużone dla Konkursu, wspierające rozwój CSR w Polsce. Tytułem „Przyjaciela Konkursu” wyróżnieni zostali: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Business Centre Club, Konfederacja Lewiatan, Jerzy Karwelis, Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, Global Compact Network Poland, Kazimierz Krupa, Bolesław Rok, Forum Darczyńców, EY, Anna Popek.
Z okazji jubileuszu wydany został raport, który zawiera informacje na temat historii Konkursu, jego laureatów i partnerów, a także 20 wyjątkowych wywiadów na temat społecznej odpowiedzialności biznesu i filantropii w Polsce, przygotowanych specjalnie na 20 urodziny przedsięwzięcia. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in: premier Jerzy Buzek, Jerzy Stuhr, Tomasz Majewski, Natalia Partyka, Sylwiam Chutnik, ks. Jacek Stryczek, Jerzy Owsiak i inni.
Organizatorem Konkursu jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, stowarzyszenie działające od 1998 r. Misją Akademii jest inspirowanie i pomaganie w działaniu. W swoim dorobku ma programy i kampanie będące markami społecznymi. Wspiera lokalne społeczności, nagradza firmy zaangażowane społecznie, wyzwala w ludziach chęć pomagania. Fundatorem XX edycji Konkursu była Polsko- Amerykańska Fundacja Wolności. Nad prawidłowością przebiegu procedur Konkursu czuwał audytor - firma EY. Partnerami głosowania byli Firma AMS i PGE Stadion Narodowy. Partnerami Gali byli Marriott Warsaw, KAYAX Music, BSC, a jej patronem Ministerstwo Rozwoju. Konkurs wsparli: Forum Darczyńców, Konfederacja „Lewiatan”, Business Centre Club, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Pracodawcy RP, Global Compact Network Poland, Freshmail. Partnerami branżowymi XX edycji są: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.biz, CR Navigator, Kampaniespołeczne.pl, Marketing przy kawie, NGO.pl, Odpowiedzialny biznes.pl.
Źródło: Facebook Dobroczyńca Roku