Już po raz szesnasty przyznano Warszawską Nagrodę Edukacji Kulturalnej. W tym roku wyróżnionych zostało 20 projektów oraz Nagroda Specjalna. Uroczyste wręczenie nagród WNEK odbyło się dziś w warszawskim kinie Luna.
– Mam ten przywilej, że edukację kulturalną w Warszawie obserwuję od kilkunastu lat i co roku, kiedy poznaję te zgłoszone, potem nominowane, a wreszcie zwycięskie projekty i ludzi, którzy stoją za tymi realizacjami, to nie ukrywam, że jestem pełna zachwytu. Cieszę się też z tego, że edukacja kulturalna w Warszawie naprawdę się rozwija - mówiła Aldona Machnowska-Góra, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy. – Pamiętajmy, że edukacja kulturalna jest ważna dla społeczeństwa, bezpieczeństwa i odporności na to, co nas otacza i jak się zmienia współczesny świat – dodała wiceprezydentka.
Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej to wyróżnienie za najlepsze projekty, programy i działania dla edukatorów, nauczycieli, animatorów, artystów, aktywistów. W tym roku do konkursu zgłoszono 164 projekty. To już 16 edycja nagrody. Pula nagród, podobnie jak w ubiegłym roku, wyniosła 120 tys. złotych.
Grand Prix
Kapituła przyznała Grand Prix Annie Skatulskiej i Justynie Gumiennej z Bemowskiego Centrum Kultury za projekt „Teatr Społecznościowy On The Stage”, który w lekki i radosny sposób wzmacnia lokalną społeczność. Z kolei Nagrodę Specjalną otrzymała Alicja Borkowska – współzałożycielka „Strefy Wolnosłowej”. Kapituła wyróżniła animatorkę za niezłomną pracę twórczą i aktywistyczną na rzecz migrantów oraz za nawiązywanie dialogu i relacji z tymi, którzy często są odrzucani i marginalizowani.
Dziedzictwo kulturowe i tożsamość
W kategorii Dziedzictwo kulturowe i tożsamość pierwsze miejsce zajęli Maria Kuczyńska, Katarzyna Anuszewska oraz Mariusz Grabarski za projekt „Tajemnice Mordoru… i okolic”, zrealizowany w Domu Kultury KADR. Trzecie miejsce przyznano Mirosławie Niemirskiej Wilk, Anecie Mrozek, Anecie Netzel, Joannie Braun Pacek oraz Karinie Drachal za projekt „Na ludowo z Ochotą”, zrealizowany w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 280 im. Tytusa Chałubińskiego w Warszawie. Kapituła konkursu nie przyznała II nagrody w tej kategorii.
Różnorodne i wielokulturowe społeczeństwo
W kategorii Różnorodne i wielokulturowe społeczeństwo pierwsze miejsce nie zostało przyznane. Drugie miejsce ex aequo zajęły dwa zespoły: Dorota Kowalkowska i Dominika Górecka za projekt „FORUM. SEND ME S.O.S”, zrealizowany przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Assitej oraz Shin Mazur i Anna Zubelewicz-Jeruzalska za projekt „Speed debating – otwarte spotkania dla osób, które lubią rozmawiać”.
Trzecie miejsce zajęły Anna Bińka i Katarzyna Mill za projekt „Mapa wielokulturowego Mazowsza”, zrealizowany przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego”.
Środowisko naturalne i klimat
W kategorii Środowisko naturalne i klimat pierwsze miejsce nie zostało przyznane. Drugie miejsce zajęła Julia Sarzyńska za projekt „Warsztaty leśne. Odkrywamy tajemnice Natury”. Trzecie miejsce przyznano Darii Idzik-Kober i Izabeli Jastrzębowskiej za projekt „Dzieci i młodzież segregują odzież, czyli sposoby na tekstylia w Szkole Podstawowej nr 319”.
Procesy twórcze
W kategorii Procesy twórcze pierwsze miejsce zajęły Dorota Ogrodzka i Iga Dzięgielewska za projekt „Młodzieżowa Koalicja Performatywna na Czas Chaosu”, zrealizowany przez Stowarzyszenie Pedagogów i Pedagożek Teatru. Drugie miejsce przyznano Damianowi Kalicie i Katarzynie Tadeusz za projekt „Elementarz teatralny”, zrealizowany przez Teatr Studio. Trzecie miejsce zdobyły Aneta Brzozowicz i Ilona Osemka za projekt „Dotknąć muzyki i emocji”, zrealizowany w Przedszkolu Publicznym nr 143 „Mali odkrywcy”.
Kompetencje przyszłości
W kategorii Kompetencje przyszłości pierwsze miejsce zdobyli Agnieszka Saks i Leszek Nurzyński za projekt „Wszystko jest w porządku” realizowany w Żoliborskim Domu Kultury. Drugie miejsce zajęły Hanna Kłoszewska, Katarzyna Kulińska i Alicja Balcerak za projekt „Chewruta. Lekcje rozmowy” przygotowany przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Na trzecim miejscu znalazły się Marta Przybył, Karolina Iwańczyk i Maria Nowak – autorki projektu „Letnia Szkoła dla edukatorów i edukatorek” realizowanego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Wspólnoty lokalne
W kategorii Wspólnoty lokalne pierwsze miejsce zdobyli Izabela Krużyńska, Kajetan Gołębiowski, Agnieszka Dołęga, Zofia Dworakowska, Natalia Gretzyngier, Michał Dębski, Julia Mazur, Mikołaj Makutunowicz i Katarzyna Lewandowska za projekt „Nasz dom. Historie Smolnej 8”. Inicjatywę przygotował zespół Domu w Alejach i zespół Sztuk Społecznych we współpracy ze studentkami i studentami Uniwersytetu Warszawskiego.
Drugie miejsce przypadło Agacie Brzozowicz i Julii Kunikowskiej za projekt „Ursynowscy wytwórcy w oczach najmłodszych – tworzenie archiwum społecznego na Ursynowie” realizowany przez Ursynowskie Centrum Kultury Alternatywy.
Na trzecim miejscu znalazły się Marta Palińska, Ewa Pietraszek, Dorota Stolarska-Kultys i Dorian Widawski – autorzy projektu „W stronę historii oddolnych. Powołanie Grochowskiego Archiwum Społecznego, wystawa fotografii, cykl warsztatów i spotkań” przygotowanego przez Dom Sztuki.
Procesy włączające i dostępność
W kategorii Procesy włączające i dostępność pierwsze miejsce zdobyli Aleksandra Smereczyńska i Tomasz Korpanty za projekt „Muzyka nie wyklucza”, którego autorzy są związani z Klubokawiarnią „Życie jest fajne” oraz Jerry Music School.
Drugie miejsce zajęły Katarzyna Wodarska-Ogidel, Agnieszka Leśniak i Marta Zembrzuska-Kasprzak za projekt „Dotknąć teatru” realizowany przez Teatr Wielki – Operę Narodową.
Na trzecim miejscu znaleźli się Martyna Skrednów i Tomasz Daszczuk – autorzy projektu „Sztuka Działa 2025” przygotowanego przez Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy