Znamy laureatów 2. edycji Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego
Anna Abramczyk, Joanna Cieśla, Małgorzata Minchberg, Joanna Smogorzewska oraz Jarosław Pytlak zostali laureatami tegorocznej – drugiej – edycji Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego. To jedyny konkurs w Polsce dedykowany wyłącznie autorom prac o edukacji. Laureatów ogłoszono w środę, 6 listopada, podczas uroczystej gali 10-lecia Fundacji EFC w kinie Iluzjon w Warszawie.
Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego to wyróżnienie dla autorów publikacji i artykułów, które przyczyniają się do pogłębiania debaty o edukacji w Polsce. Nagradzani naukowcy, edukatorzy
i dziennikarze piszą o edukacji merytorycznie, nieszablonowo, odpowiedzialnie. Z zaangażowaniem podchodzą do tematyki polskiego szkolnictwa. Inspiracją do stworzenia nagrody była postać Romana Czerneckiego - nauczyciela, wykładowcy, dyrektora szkół, który całe życie poświęcił nauczaniu.
Nowoczesne metody nauczania, technologia w edukacji, niepełnosprawność w szkole, przyszłość sztuki i przedmiotów humanistycznych w cyfrowym świecie, sytuacja nauczycieli w Polsce – to spektrum tematów poruszanych w tegorocznej edycji. Do konkursu zgłosiło się blisko 150 autorów. Ich prace oceniało 17 recenzentów, biegłych w poruszanych tematach. Kapitule Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego przewodniczył prof. Michał Federowicz z Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Laureaci w każdej kategorii otrzymali pamiątkowe statuetki oraz nagrody finansowe w wysokości 10 tys. złotych.
Laureaci Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2019
Kategoria Artykuł Naukowy
dr Joanna Smogorzewska, Theory of mind development in school environment: A case of children with mild intellectual disability learning in inclusive and special education classrooms w: “Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”
Kategoria Artykuł Publicystyczny
Joanna Cieśla, Bunt nauczycieli, Z ziemi polskiej do wolski, Wabiki na ajbika, artykuły opublikowane na łamach tygodnika Polityka
Kategoria Artykuł Profesjonalny
Anna Abramczyk, Kooperatywne uczenie się - recepta na równoczesną realizację celów poznawczych i rozwijanie kompetencji społecznych, w: kwartalnik „Języki obce w szkole”
Małgorzata Minchberg, Edukacja przez sztukę: artysta w szkole, w: „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”
Nagroda Specjalna
Jarosław Pytlak, za systematyczność i konsekwencję w podejmowaniu istotnych dla polskiej edukacji tematów oraz umiejętność prowadzenia dyskusji o problemach edukacji w sposób rzetelny, dociekliwy i rzeczowy.
O Fundacji EFC
Fundacja EFC działa na rzecz edukacji w Polsce. Od 2009 roku wspiera wszechstronny rozwój młodzieży, podnosi kompetencje zawodowe pedagogów, wyróżnia działaczy społecznych i publicystów wpływających na kształt współczesnej edukacji. Promuje postawy zaangażowania społecznego i filantropii. Stanowi aktywny, słyszalny głos w debacie na temat jakości uczenia
i uczenia się.
To jedna z największych fundacji rodzinnych w Polsce. Utworzona przez polskiego biznesmena i filantropa - Andrzeja Czerneckiego - prowadzi programy edukacyjne, między innymi najbardziej kompleksowy program stypendialny dla uczniów szkół średnich w Polsce. Obecnie Fundacja jest zarządzana przez synów Fundatora – Andrzeja i Igora Czerneckich.