Zwycięska kreacja dowodzi wielokrotnie podkreślanego przez naszą redakcję twierdzenia – nie trzeba ogromnych budżetów przeznaczanych na promocję. Liczy się pomysł. Właśnie to udowadnia akcja Stowarzyszenia Integracja, które realizując „Szacun Tropików” zdobyło maksimum rozgłosu, przy minimalnych wydatkach. I wygrywa kolejne nagrody.
Wieczorem 19 maja br. zakończyło się Gala Konkursu Kampania Społeczna Roku, na której wręczono nagrody dla najlepszych społecznych kampanii minionego roku. Zwyciężył projekt zrealizowany przez Walk PR dla Fundacji Integracja. Jury argumentując przyznanie nagrody podkreślało kreatywność twórców, sięgnięcie po interaktywne rozwiązania zrealizowane przy niskim budżecie, proste zaangażowanie internautów w działania, ale przede wszystkim trafnie dobrane medium. Dzięki platformie, w której realizowano działania - Allegro.pl - dotarcie do zainteresowanych było niezwykle sprawne i szybkie.
Na temat samej aukcji w popularnym serwisie aukcyjnym Allegro rozpisywało się wiele polskich mediów. Artykuły trafiły m.in. do Natemat.pl, i serwisów typu Wyborcza.pl czy TVN24.pl. Ten ostatni, tekst o akcji zatytułował znamiennym stwierdzeniem: „Prawie pół miliona wyświetleń kampanii za 13 zł. Szacun tropików wyprzedany”. W tekście informowano, że akcję rozpoczęto 8 sierpnia br. i od tej chwili licznik odwiedzin w serwisie zmieniał się w nieprawdopodobnym tempie.
Aleksander Frydrych z agencji Walk, cytowany przez serwis TVN24.pl mówił: „Nie mieliśmy żadnego wsparcia medialnego, żadnego budżetu na zbudowanie zasięgu. Po wystawieniu aukcji, pracownicy agencji wrzucili po prostu link do niej na swoje profile społecznościowe. Po niecałej godzinie, liczba odsłon aukcji na allegro wynosiła już 100 obejrzeń na sekundę. Po godzinie 19:00 mieliśmy już ponad 200 tys. wyświetleń. W tej chwili jest ich ponad 400 tys.”
Wydatki na promocję, wyłączając rzecz jasna wynagrodzenie autorów, którzy projektując działanie zrzekli się honorariów, wyniosły 13 zł. I jak podkreślają autorzy kampanii - tyle kosztowało wystawienie aukcji na popularnym serwisie aukcyjnym, uwzględniając opcje podświetlenia i pogrubienia tytułu. To jedno z działań w ramach trwającej od 13 lat kampanii „Płytka wyobraźnia to kalectwo”.
Oprócz nagrody głównej w konkursie przyznano główne wyróżnienia w poszczególnych kategoriach. Społeczną Kampanią Roku w kategorii Kampanie instytucji publicznych została „Jestem mamy i taty” realizowana na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka przez agencję Telescope. Reklama miała uświadamiać, że dziecko ma prawo do kontaktu z obojgiem rodziców; finalnie działanie to dotarło do wymiaru legislacyjnego. Senatorowie, wspólnie z Recznikiem Praw Dziecka przygotowali projekt zmian w kodeksie rodzinnym. Dzięki nim sądy miałyby możliwość pozostawiania pełni praw rodzicielskich po rozwodzie obojga rodziców, nawet w przypadku konfliktu między nimi.
„Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym” jest kolejną nagrodzoną kampanią. Realizacją, na zlecenie Fundacji PZU zajęło się VML Poland i On Board Public Relations, które samo zgłosiło się z propozycją działań do ubezpieczeniowej marki. Ideą było odejście od drastycznych i szokujących kampanii przy jednoczesnej dbałości o podkreślenie miłości i bliskości, które są bodźcami bezpiecznego prowadzenia samochodu.
Wśród Kampanii lokalnych dostrzeżono działanie „Rozmówki polsko-polskie. Realizowała ją agencją DSK dla Regionalnego Ośrodka Polityki Społęcznej z Krakowa. W kategorii Kampanie o tematyce ekologicznej najlepszą okazała się realizacja „Dom, który dla mnie oszczędza” przygotowana dla Ministerstwa Środowiska przez Fabrykę Komunikacji Społecznej, który w zakresie realizacji współpracował z domem mediowym Codemedia.
W tym roku bez statuetek wyszli twórcy kampanii zgłoszonych w kategoriach: Kampanie 1% i CRM oraz w konkursie „Kreatywny OOH”, który był nowością tej edycji. W kategorii Kampanie 1% przyznano natomiast wyróżnienie dla kampanii „W rodzinie cieplej” zrealizowanej przez Fabrykę Komunikacji Społecznej dla Ośrodka Wsparcia Rodzinnej Opieki Zastępczej PORT Towarzystwo Nasz Dom. Najlepszą kampanię w kategorii „Kampanie zagraniczne” wybierało jury międzynarodowe – zwyciężyła kampania „Eyes on the road” dla Volkswagena.
Natomiast kampanie zgłoszone w kategorii „Akcje zaangażowane społecznie” oceniali internauci, oddając głosy na portalu kampaniespoleczne.pl. Ich wybór padł na kampanię „Mięso”, której celem był zwrócenie uwagi na problem cierpienia zwierząt, jakie ma miejsce w hodowlach przemysłowych.
Dodatkowe wyróżnienie przyznano kolejnej, 7. edycji znanego już projektu – „Mam haka na raka” – „Przejrzyj Chłoniaka”. Kolejną odsłonę działania dostrzeżono za konsekwencję w postaci długofalowości, zaangażowania dużej liczby uczestników, ciekawą formułę programu, a także znaczenie edukacyjne i profilaktyczne. Podobne wyróżnienie otrzymała 3. odsłona kampanii „SM – Walcz o siebie”.
W konkursie ogółem startowały 74 kreacje. Spośród nich wyróżniono 25 kampanii.
Oto lista wszystkich laureatów:
Nagroda w kategorii Kampanie Organizacji Pozarządowych
- Nazwa kampanii: Szacun Tropików
Nadawca: Fundacja Integracja
Nagroda w kategorii Kampanie Instytucji Publicznych
- Nazwa kampanii: Jestem mamy i taty
Nadawca: Rzecznik Praw Dziecka
Nagroda w kategorii Kampanie Firm i Fundacji Firm
- Nazwa kampanii: Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym
Nadawca: Fundacja PZU
Nagroda w kategorii Kampanie Lokalne
- Nazwa kampanii: Rozmówki polsko-polskie
Nadawca: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie
Nagroda w kategorii Kampanie 1%
Nie przyznano nagrody głównej
Nagroda w kategorii Kampanie o tematyce zdrowotnej
- Nazwa kampanii: Stoma Life
Nadawca: Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO
Nagroda w kategorii Kampanie o tematyce ekologicznej
- Nazwa kampanii: Dom, który dla mnie oszczędza
Nadawca: Ministerstwo Środowiska
Nagroda w kategorii Programy edukacyjne firm (CSR)
- Nazwa kampanii: Akademia wynalazców im Roberta Boscha
Nadawca: Robert Bosch Sp. z o.o.
Nagroda w kategorii Akcje zaangażowane firm (CSR)
- Nazwa kampanii: Bezpieczeństwo, moje drugie imię
Nadawca: Gdańsk Transport Company S.A.
Nagroda w kategorii Kampanie dla rozwoju (promocja m.in. miast, funduszy)
- Nazwa kampanii: Łódź pozdrawia
Nadawca: Polska Unia Onkologii / Glaxo Smith Kline
Nagroda kategorii Marketing Zaangażowany Społecznie (CRM)
Nie przyznano nagrody głównej
Nagroda w kategorii Akcje Zaangażowane Społecznie
- Nazwa kampanii: Mięso
Nadawca: Kolektyw Filmowy MAMYTO!
Nagroda w kategorii Kampanie Zagraniczne
- Nazwa kampanii: Eyes on the road
Nadawca: Volkswagen
Nagroda w konkursie „Kreatywny OOH”
Nie przyznano nagrody głównej
WYRÓŻNIENIA W KONKURSU KAMPANIA SPOŁECZNA ROKU 2014
- Nazwa kampanii: Głos Dzieci
Nadawca: UNICEF Polska
- Nazwa kampanii: Nie znasz, nie otwieraj
Nadawca: Fundacja Aktywnych Obywateli im. Józefa Dietla
- Nazwa kampanii: Photos for life
Nadawca: Fundacja Rak'n'Roll
Kategoria Kampanie Instytucji Publicznych
- Nazwa kampanii: Dzieciaka i Loco przygody w sieci
Nadawca: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
- Nazwa kampanii: Stop zwolnieniom z WF
Nadawca: Ministerstwo Sportu i Turystyki
Kategoria Kampanie Firm i Fundacji Firm
- Nazwa kampanii: Przygotuj się na wstrząs
Nadawca: Polfa Warszawa grupa Polpharma
Kategoria Kampanie Lokalne
- Nazwa kampanii: Możesz być po naszej stronie
Nadawca: Stowarzyszenie Pomocy Chorym Onkologicznie Różowe Okulary
Kategoria Kampanie 1%
- Nazwa kampanii: W rodzinie cieplej
Nadawca: Ośrodek Wsparcia Rodzinnej Opieki Zastępczej PORT Towarzystwo Nasz Dom
- Nazwa kampanii: Zobacz. Niewidome dzieci.
Nadawca: Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących "Tęcza"
Kategoria Kampanie o tematyce zdrowotnej
- Nazwa kampanii: Truckers Life
Nadawca: Fundacja Truckers Life
Kategoria Kampanie o tematyce ekologicznej
- Nazwa kampanii: Poznaj swoją Naturę
Nadawca: Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Kategoria Akcje zaangażowane firm (CSR)
- Nazwa kampanii: Warsztaty Filmowe - Film "Akcja pod Choinką"
Nadawca: IQ Marketing (Poland), Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Piasecznie
WYRÓŻNIENIA SPECJALNE W KONKURSU KAMPANIA SPOŁECZNA ROKU 2014
- Nazwa kampanii: 7. edycja projektu Mam haka na raka - Przejrzyj Chłoniaka
Nadawca: Polska Unii Onkologii, Glaxo Smith Kline
- Nazwa kampanii: SM – walcz o siebie
Nadawca: Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego, Neuropozytywni, Fundacja Urszuli Jaworskiej oraz TELESCOPE
Źródło: Technologie.ngo.pl