Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Innowacyjny amerykański bank wspiera przyjazne środowisku firmy.
Artykuł pochodzi ze Stanford Social Innovation
Review.
Peter Liu rozpoczął swoje
zawodowe życie, jako inżynier w gigancie paliwowym Chevron Corp.
Zajmował się tam tworzeniem planów petrochemicznych. Doświadczenie
to zmieniło go w gorliwego działacza na rzecz ochrony środowiska.
Kilka lat później, skłoniło go również do uczestnictwa w tworzeniu
New Resource Bank. Bank ten chce być pierwszym narodowy, „zielonym”
bankiem komercyjnym. Został on otwarty jesienią 2006 roku w San
Francisco. Oferuje nie tylko standardowe usługi, ale również
szczyci się rozległą wiedzą na temat przemysłu przyjaznego dla
środowiska. „Wiedza ta pozwala bankowi lepiej radzić sobie z
szacowaniem ryzyka i udzielaniem gwarancyjnych pożyczek firmom
ekologicznym”, mówi Liu jeden z przewodniczących New Resource Bank.
Spokojnym głosem i w sposób dyplomatyczny Liu opowiada, jak
pierwsze miejsce pracy przyczyniło się do pojawienia się u niego
zainteresowań kwestiami ekologicznymi:
– Kiedy skończyłem
uniwersytet [Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley], nie zajmowałem
się problemami ochrony środowiska. – Wywodzę się z rodziny
imigrantów [z Tajwanu], dlatego moja pierwsza praca była bardzo
praktyczna dla inżyniera chemika, absolwenta inżynierii
materiałowej.
Podczas 2,5 letniego okresu
zatrudnienia w Chevron, Liu poznał różne stanowe regulacje prawne,
które są powodem ogromnych różnic, jakie można zauważyć w kwestii
dbałości o środowisko między poszczególnymi zakładami przemysłowymi
.
– Rafinerie w Kalifornii są
bardzo czyste i bardzo bezpieczne – mówi Liu. – Te same rafinerie,
będące własnością tej samej firmy, w Gulf Coast są zupełnie inne.
Autostrada numer 10 w Kalifornii przecina całkiem przyjemna
okolicę, między innymi Orange County (hrabstwo pomarańczy).
Autostrada numer 10 w Gulf Coast to obszar nazywany Cancer Alley
(zaułkiem nowotworowym). Obszar między Teksasem a Luizjaną
charakteryzuje się najwyższa koncentracją rafinerii i przemysłowych
zakładów chemicznych”, a także najwyższym wskaźnikiem
zachorowalności na raka.
Liu opuścił Chevron, aby
pracować dla Kalifornijskiej Rady Zasobów Powietrza (California
Resources Board), gdzie pomagał w pisaniu regulacji prawnych, które
umożliwiają wprowadzenia w życie Kalifornijskiej Ustawy o Czystym
Powietrzu (California Air Act). Uzyskał magisterium z polityki
społecznej w Woodword Wilson School Public and International
Affairs przy Uniwersytecie w Princeton. Następnie pracował w Chase
Manhattan Bank i Credit Suisse First Boston w Nowym Jorku, gdzie
zajmował się między innymi, transakcjami sektora energetycznego.
Po powrocie do Kalifornii podejmował wysiłki na rzecz
promowania biznesu przyjaznego dla środowiska. Liu był doradcą przy
projektach „green wave”, kiedy stan Kalifornia zaczął angażować się
w ekologiczne inwestycje, wykorzystując swoje dwa ogromne fundusze
emerytalne.
Dzięki tym różnorodnym
doświadczeniom, Liu dostrzegł potrzebę stworzenia banku, który
obsługiwałby firmy rozwijające ekologiczne technologie,
przedsiębiorców specjalizujących się w przyjaznym dla środowiska
przemyśle i konsumentów dbających o środowisko. Łącząc swoje
umiejętności bankowe i wiedzę na temat ochrony środowiska, Liu
razem z Danielem Yohannesem otworzyli New Resource Bank. Yohannes
pełnił uprzednio funkcję wiceprzewodniczącego U.S. Bank, siódmego,
co do wielkości banku narodowego w Stanach
Zjednoczonych.
Budowanie
Banku
Inspiracją do stworzenia New Resource Bank były dla Liu dwa banki, które z powodzeniem wykorzystały istniejącą niszę rynkową. Jednym z tych banków jest Silicon Valley Bank w Santa Clara w Kalifornii, który odnosi sukcesy, skupiając się na lokalnych technologiach i firmach biotechnologicznych. Drugim bankiem jest holenderski Triodos Bank, który finansuje projekty przynoszące społeczne i ekologiczne korzyści. Roger Smith były prezes zarządu Silicon Valley Bank został inwestorem New Resource Bank, podobnie jak Triodos. W marcu 2005 roku, ci kluczowi inwestorzy wraz z 24 nowymi inwestorami, z których każdy każdy wyłożył od 50 000 do 100 000 dolarów, co stanowiło razem 1, 65 miliona dolarów kapitału inwestycyjnego. Bank New Resource przeznaczył te pieniądze na zebranie wszystkich dokumentów wnioskowych dla organów nadzorczych, zatrudnienie kierownictwa banku oraz zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego biura banku. „To był prawdziwie spekulacyjny kapitał”- mówi Liu. „Gdyby organ nadzorczy nie przyjął naszego wniosku, pieniądze poszłyby na marne”. Nowatorskie podejście banku okazało się być cechą decydującą o jego atrakcyjności. Zarówno stanowy, jak i federalny organ nadzorczy zaaprobowały plan biznesowy banku i wydały zgodę przed kwietniem 2006 roku.
Inspiracją do stworzenia New Resource Bank były dla Liu dwa banki, które z powodzeniem wykorzystały istniejącą niszę rynkową. Jednym z tych banków jest Silicon Valley Bank w Santa Clara w Kalifornii, który odnosi sukcesy, skupiając się na lokalnych technologiach i firmach biotechnologicznych. Drugim bankiem jest holenderski Triodos Bank, który finansuje projekty przynoszące społeczne i ekologiczne korzyści. Roger Smith były prezes zarządu Silicon Valley Bank został inwestorem New Resource Bank, podobnie jak Triodos. W marcu 2005 roku, ci kluczowi inwestorzy wraz z 24 nowymi inwestorami, z których każdy każdy wyłożył od 50 000 do 100 000 dolarów, co stanowiło razem 1, 65 miliona dolarów kapitału inwestycyjnego. Bank New Resource przeznaczył te pieniądze na zebranie wszystkich dokumentów wnioskowych dla organów nadzorczych, zatrudnienie kierownictwa banku oraz zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego biura banku. „To był prawdziwie spekulacyjny kapitał”- mówi Liu. „Gdyby organ nadzorczy nie przyjął naszego wniosku, pieniądze poszłyby na marne”. Nowatorskie podejście banku okazało się być cechą decydującą o jego atrakcyjności. Zarówno stanowy, jak i federalny organ nadzorczy zaaprobowały plan biznesowy banku i wydały zgodę przed kwietniem 2006 roku.
Kolejnym krokiem było
zebranie kapitału. Liu mówi, że podstawą powodzenia jest
umiejętność sprzedania siebie, pomaga ona w znalezieniu potrzebnych
funduszy. „Pomysł [zielonego banku] należy do tych, który wielu
ludzi uważa za skuteczny i na czasie” mówi Liu. Wreszcie New
Resource Bank musiał zwrócić pieniądze. Zaoszczędził 35 milionów
dolarów na inwestycjach, ale musiał oddać 10 milionów dolarów,
ponieważ organy nadzorcze żądały przestrzegania warunków zapisanych
w planie biznesowym. New Resource przyjął 24,74
miliona dolarów od 240 udziałowców, w większości indywidualnych,
którzy wpłacili od 10 000 do 1 miliona dolarów. Ten kapitał dał
bankowi potencjał do wzrostu sięgającego 300 milionów dolarów na
plus, ponieważ pozwalał on na stosunek 12 do 1 między kapitałem
własnym a dochodem.
– W ciągu ostatnich 20 lat
dużo inwestowałem – mówi Bob Epstain, jeden z pierwszych 26
inwestorów – Nigdy nie widziałem [nowego przedsięwzięcia], które
zainteresowałoby tylu ludzi.
Epstain jest współtwórcą
Sybase, firmy zajmującej się oprogramowaniem – której wartość
wynosi 800 milionów dolarów – a także Environmental Enterpreneurs,
złożonej z biznesmenów, grupy działającej na rzecz ochrony
środowiska.
Pozostali inwestorzy to kluczowe postaci biznesu i eksperci w kwestiach ochrony środowiska, między innymi były przewodniczący Organic Trade Association, a także twórcy i współtwórcy Lotus Developement, Brightmail, Ofoto, SunPower Corp., W.R. Hambrecht i Mendocino Wine Co.
Pozostali inwestorzy to kluczowe postaci biznesu i eksperci w kwestiach ochrony środowiska, między innymi były przewodniczący Organic Trade Association, a także twórcy i współtwórcy Lotus Developement, Brightmail, Ofoto, SunPower Corp., W.R. Hambrecht i Mendocino Wine Co.
Dysponując pieniędzmi bank
stworzył swoją infrastrukturę technologiczną, było to ogromnym
przedsięwzięciem.
– Obrót pieniędzy, czy to przy wykorzystaniu bankomatów, czeków, kont czy zakupów musi być bezpieczny i podlegać regulacjom – mówi Liu. – Stawia to banki przed ogromną ilością przepisów, które muszą stosować.
– Obrót pieniędzy, czy to przy wykorzystaniu bankomatów, czeków, kont czy zakupów musi być bezpieczny i podlegać regulacjom – mówi Liu. – Stawia to banki przed ogromną ilością przepisów, które muszą stosować.
Zdobywanie
klientów
Jesienią 2006 roku bank był gotów do otwarcia. New Resource wyposażył swoje biuro w San Francisco w energooszczędny system, dywany wykonane z przetworzonych wtórnie materiałów i meble z ekologicznego drewna. Założyciele banku w trakcie otwarcia zamiast przecinać wstęgę przecięli wonną girlandę wykonaną z paproci i ziół – symbolizującą to, czym mieli zamiar odróżniać się od innych banków.
Jesienią 2006 roku bank był gotów do otwarcia. New Resource wyposażył swoje biuro w San Francisco w energooszczędny system, dywany wykonane z przetworzonych wtórnie materiałów i meble z ekologicznego drewna. Założyciele banku w trakcie otwarcia zamiast przecinać wstęgę przecięli wonną girlandę wykonaną z paproci i ziół – symbolizującą to, czym mieli zamiar odróżniać się od innych banków.
W styczniu 2007 roku bank
miał właścicieli kont, wywodzących się z całych Stanów
Zjednoczonych, a nawet Europy. Liu mówi, że wielu klientów wybrało
ten bank, ponieważ podobał im się pomysł, że ich pieniądze będą
wspierać ekologiczną firmę. Jednym z nich jest Dave Kent,
współzałożyciel i współwłaściciel Berkeley Mills, tradycyjny
wytwórca mebli, który wykonał stoły dla części recepcyjnej banku.
Kent otworzył firmowe konta w New Resource Bank dla swojego
zatrudniającego 55 osoby przedsiębiorstwa. Misją banku jest „bliska
mojemu sercu”, mówi Kent. „Cieszy mnie, że znajduje się wśród
ludzi, którzy ten bank wspierają”.
Inna oznaką współgrania misji
banku ze środowiskiem ekologicznym jest biznesowe partnerstwo
zawarte przez New Resource Bank z gigantem w branży energii
słonecznej SunPower z San Jose w Kalifornii. SunPower wybrał ten
bank na priorytetowego kredytobiorcę dla swoich klientów.
Zainstalowanie baterii słonecznych kosztuje od 20 000 do 40 000
dolarów. Właściciele domów mogą wziąć kredyt z New Resource Bank,
który dostosowuje miesięczne spłaty do sumy, jaką oszczędzają oni
na rachunku za elektryczność, co czyni dość kosztowną instalację
bardziej przystępną. Biorąc pod uwagę opracowany przez stan
Kalifornia program zachęcający do zakładania instalacji słonecznych
oraz wzrastającą świadomość ekologiczną Amerykanów, Liu szacuje, że
umowa z SunPower, w ciągu najbliższych lat, przyniesie, dzięki
kredytom, zysk rzędu dziesiątków milionów dolarów.
Inną cechą wyróżniającą New
Resource Bank jest wpuszczona przez bank karty Visa, której
użytkownik, przy każdym użyciu, przeznacza od 3 do 5 centów na
rzecz organizacji pozarządowych. Pierwszą organizacja pozarządową,
która otrzymała w ten sposób fundusze jest Marin Organic,
organizacja promująca ekologiczne rolnictwo w Marin County na
północ od San Francisco.
Bank również oferuje
standardowy wachlarz usług konsumenckich – między innymi depozyty,
lokaty terminowe i kredyty, opłacanie rachunków przez Internet oraz
gotówkowe i bezgotówkowe przekazy. Oferuje również
standardowe usługi dla firm takie jak: depozyty, kredyty, kredyty
na rozwój nieruchomości, usługi związane z listami płac, wypłatami
i przechowywaniem pieniędzy.
Jest wciąż jeszcze za
wcześnie, aby móc ocenić sukces banku, chociaż Liu mówi, że
osiągają zyski o 10% wyższe niż zakładano. Jak w przypadku wielu
nowych banków, można spodziewać się, że zacznie przynosić zyski w
drugim roku swojej działalności.
Eksperci twierdzą, że
technologia ekologiczna jest rynkiem, który czeka gwałtowny rozwój.
Przedsiębiorstwa komercyjne przeznaczyły, w pierwszych 9 miesiącach
2006 roku, 2,29 miliardów dolarów na technologie przyjazne
środowisku. Jest to wynik, jak wskazuje Cleantech Venture, ponad
dwa razy wyższy, niż wydane w tym samym okresie 1,1 miliarda
dolarów w 2005 roku. Obliczenia te nie obejmują innych rynków,
takich jak ekologiczne rolnictwo.
Wzrastająca gotowość
konsumentów i przedsiębiorców do głosowania przy pomocy portfeli,
może również mieć wpływ na sukces New Resource Bank.
– Bankowość to trudny sektor – mówi Joe Morford, analityk bankowy z RBC Capital Markets w San Francisco. – Każdy może udzielać kredytu i każdy może oferować rachunek oszczędnościowy. Musisz się wyróżnić i dać klientowi powód, żeby do ciebie przyszedł. Wydaje się, że środowisko [ekologów] jest bardziej skłonne robić interesy z kimś, kto dzieli te same wartości.
– Bankowość to trudny sektor – mówi Joe Morford, analityk bankowy z RBC Capital Markets w San Francisco. – Każdy może udzielać kredytu i każdy może oferować rachunek oszczędnościowy. Musisz się wyróżnić i dać klientowi powód, żeby do ciebie przyszedł. Wydaje się, że środowisko [ekologów] jest bardziej skłonne robić interesy z kimś, kto dzieli te same wartości.
Artykuł
został przetłumaczony w ramach projektu "W poszukiwaniu polskiego
modelu ekonomii społecznej"
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.