Niski poziom wykształcenia przyczynia się do pogłębienia bezrobocia wśród mieszkańców wsi. Po reformie i przekazaniu szkół średnich pod nadzór powiatów, sytuacja rolniczego szkolnictwa zawodowego uległa znacznemu pogorszeniu. W tym przypadku niezbędnym jest pobudzenie aktywności lokalnej młodzieży na terenach wiejskich, stworzenie szans na pozarolnicze miejsca pracy i edukowanie w obszarze tzw. zielonych miejsc pracy.
Względnie niski poziom wykształcenia przyczynia się do pogłębienia bezrobocia wśród mieszkańców wsi. Po reformie i przekazaniu szkół średnich pod nadzór powiatów, sytuacja rolniczego szkolnictwa zawodowego uległa znacznemu pogorszeniu. W tym przypadku niezbędnym jest pobudzenie aktywności lokalnej młodzieży na terenach wiejskich, stworzenie szans na pozarolnicze miejsca pracy i edukowanie w obszarze tzw. zielonych miejsc pracy.
W Polsce mieszka ok. 38 mln osób z czego 39% na terenach wiejskich. Problemem mieszkańców wsi jest duże bezrobocie w szczególności ukryte, które szacowane jest na 1,5 mln osób. Wsparcie aktywności zawodowej wiejskiej młodzieży jest możliwe dzięki m.in. zielonym miejscom pracy, czyli przyjaznym środowisku naturalnemu, powstającym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Kluczową rolę w przeciwdziałaniu problemom wsi odgrywają szkoły rolnicze, co wynika z faktu, iż większość osób prowadzących gospodarstwa ma wykształcenie rolnicze.
Kompleksowy model kształcenia
Partnerstwo powstało przy zaangażowaniu instytucji publicznych – Zespołu Szkół Rolniczych w Wolborzu oraz Starostwa Powiatowego w Piotrkowie Trybunalskim.
– Dzięki publicznym środkom finansowym udało się wypracować szerszy i trwalszy efekt poprzez konstrukcję szklarni pasywnej czy opracowanie nowych metod nauczania w szkołach rolniczych – wyjaśnia Agnieszka Orzechowska, koordynatorka lokalnych partnerstw UNDP. Dzięki temu dostrzeżono długofalowe oddziaływanie udzielonego wsparcia. Celem partnerstwa było m.in. wypracowanie kompleksowego modelu kształcenia uczniów szkół rolniczych zagrożonych wykluczeniem społecznym w zakresie permakultury oraz narzędzi ekonomii społecznej.
Permakultura jest nową i nie do końca jeszcze znaną dziedziną. Polega na takim projektowaniu osiedli i systemów rolnych, które czerpie wzorce z relacji spotykanych w naturalnych ekosystemach. Permakultura stara się integrować krajobraz z działalnością człowieka w celu zapewnienia mu pożywienia i schronienia oraz innych potrzeb materialnych w sposób niewymagający zewnętrznej infrastruktury.
W połączeniu z wiedzą na temat ekonomii społecznej, permakultura daje osobom związanym z partnerstwem narzędzia do uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku pracy. Jest to istotne zwłaszcza w kontekście wzrostu zainteresowania społeczeństwa zdrowym odżywianiem, produktami naturalnymi oraz szeroko pojętą ochroną przyrody i krajobrazu wiejskiego.
Efekty partnerstwa
Kontynuacją działań rozpoczętych w Wolborzu w ramach Projektu „Zintegrowany System Ekonomii Społecznej” były warsztaty dla nauczycieli oraz zainteresowanych tematem uczniów i uczennic z Zespołu Szkół Rolniczych w Wolborzu. Podczas warsztatów przedstawiono uczestnikom i uczestniczkom historię Instytutu Nowej Alchemii, ideę bioshelter – szklarni pasywnych jako ekosystemów; pierwsze eksperymentalne konstrukcje w Instytucie, projekt „The Ark” – szklarni zasilanej energią wiatru (wiatrak) oraz słońca (solary); „Cape Cod Ark” – przykład profesjonalnej realizacji szklarni pasywnej zintegrowanej z energooszczędnym budynkiem mieszkalnym. W efekcie powstała grupa sześciu uczniów szczególnie zainteresowanych tematyką permakultury i budownictwa naturalnego.
– Pod wodzą nauczycieli, uczniowie postanowili zrealizować trzyletni projekt lokalny, polegający na symulacji działalnością gospodarczą wykorzystując kopułę geodezyjną jako szklarnię pasywną i prowadząc w niej produkcję roślinną metodami permakulturowymi – dodaje Agnieszka Orzechowska. Grupa ma działać jako inkubator przedsiębiorczości lokalnej. Odbiorcami produktów są m.in. Szkoła rolnicza w Wolborzu i Miejski Ośrodek Socjoterapii w Łodzi. Inicjatywa, pomimo tego że nie jest finansowana bezpośrednio ze środków ZSWES, powstała jako rezultat wsparcia oferowanego w ramach tego projektu, który łączy w sobie idee permakultury oraz ekonomii społecznej, co stanowi pełną realizację celów, jakie postawiły przed sobą instytucje partnerskie.
Przedsięwzięcie przyczyniło się do promocji ZSR w Wolborzu i umożliwiło lepsze relacje z lokalnymi władzami. Ponadto partnerstwo stworzyło szansę na nową działalność gospodarczą prowadzoną przez przyszłych absolwentów szkół rolniczych w niszowej branży i możliwość obniżenia kosztów własnej działalności realizowanej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wymaga to zmian ekonomicznych pozwalających na ochronę środowiska, przy zapewnieniu nowych miejsc pracy dla osób wykluczonych społecznie i warunków rozwoju ich kwalifikacji.
Źródło: opracowanie własne