Podstawę kampanii „Zdolni bez ale!” stanowi społeczny problem, dotyczący pozycji osób z niepełnosprawnościami na polskim rynku pracy. Krzywdzące stereotypy, niewiedza pracodawców, pozorne bariery finansowe czy lokalowe… to wszystko potrafi zahamować rozwój zawodowy osób z niepełnosprawnościami i uniemożliwić im znalezienie wymarzonej pracy.
Jesteśmy tu, by temu przeciwdziałać – stąd właśnie kampania „Zdolni bez ale”. To działanie dedykowane obu stronom medalu:
→ z jednej strony inspirujemy osoby z niepełnosprawnościami do poszukiwania pracy, z wykorzystaniem cech wykształconych w procesie rehabilitacji,
→ z drugiej przekonujemy pracodawców o wysokim potencjale osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym naciskiem na ich umiejętności miękkie, takie jak wysoka determinacja, zdolność do adaptacji czy empatia.
W efekcie dążymy do sytuacji win-win:
→ pracodawca zyskuje cennego pracownika, a więc zwiększa różnorodność zespołu, kształtuje społeczne postawy w firmie, tworzy przyjazne środowisko pracy i może skorzystać z ulg czy dofinansowań,
→ osoba z niepełnosprawnością zyskuje pracę, przez co wzrasta jego poczucie wartości i samoocena, staje się bardziej niezależny, a także zyskuje możliwość rozwoju zawodowego i uczestnictwa w życiu społecznym.
Dlaczego ten problem jest ważny?
Firma Openfield, zajmująca się obsługą projektów badawczych, przygotowała z tej okazji specjalny raport obrazujący sytuację osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy.
Kilka poniższych wniosków to jedynie niewielka część ponad 60-stronicowego raportu.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją raportu, dostępną na: www.ZdolniBezAle.pl.
Sytuację dobrze podsumowuje też Anna Klecha, jedna z bohaterek kampanii:
„Społeczeństwo często zapomina, że osoba z niepełnosprawnością nie jest niepełnosprawna, tylko że ta niepełnosprawność jest dodatkiem. Poza tym mamy życie, pracę, relacje, jakieś hobby tak jak każda inna osoba”.
Szerzej o samej kampanii społecznej
Na działania promocyjne składa się kampania w telewizji, we wszystkich kinach sieci Helios, a także w radio i internecie.
Jej głównym elementem jest spot reklamowy z udziałem inspirujących osób z niepełnosprawnościami, tytułowych „zdolnych bez ale”, którzy czują się szczególnie spełnieni w swoim życiu zawodowym.
Kampania trwać będzie do 31 grudnia 2023.
Bohaterami kampanii są zatem:
• Jan Mela – podróżnik, społecznik i mówca motywacyjny,
• Rafał Mikołajczyk – działacz społeczny, mówca, sportowiec i założyciel Fundacji Moc Pomocy,
• Tomasz Poniatowicz – architekt i deweloper,
• Anna Klecha – anglistka, mentorka i edukatorka, znana jako „Dziewczyna z fioletową nogą”
Marcin Nowosad, HR Business Partner Manager w RocketJobs.pl i Just Join IT, który jest partnerem głównym tegorocznej kampanii, mówi:
„Zaledwie 11,4% badanych deklaruje, że w ich miejscu pracy prowadzone są rekrutacje dla osób z niepełnosprawnościami. Dlaczego tak niewielu pracodawców się na nie decyduje? Powodów jest wiele. Najczęściej wynika to z niewiedzy i braku świadomości, co do tego jakie korzyści może przynieść firmie zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Często jest to również konsekwencją obaw, np. przed dodatkowymi kosztami związanymi z dostosowaniem miejsca pracy do potrzeb OzN czy zakupem specjalistycznego sprzętu. Potwierdzają to wyniki badania – 42% pracowników dostrzega obawy pracodawców związane z zatrudnianiem OzN, a 32% deklaruje, że ich pracodawcy nie mają odpowiedniej wiedzy związanej z tym procesem”.
„Problemem mogą być też uprzedzenia i postrzeganie niepełnosprawności jako bariery w procesie rekrutacyjnym. Smuci fakt, że co piąty badany widzi zauważalny u jego pracodawcy brak zaufania wobec umiejętności OzN. Kluczem jest więc edukacja pracodawców i uświadomienie im zalet pracowników z niepełnosprawnościami, często wykształconych właśnie dzięki ich ‘defektom’” - dodaje.
„Patrząc na wyniki badania pokrzepiającym jest, jak pozytywne nastawienie do zatrudniania osób z niepełnosprawnościami mają pracownicy. Niemal 70% z nich widzi pozytywny wpływ obecności OzN w miejscu pracy na budowanie otwartej, opartej na wartościach i przyjaznej kultury organizacyjnej, a także twierdzi, że poprzez większą empatię sprzyja to współpracy i lepszemu zrozumieniu w zespole. Widać w tym względzie dużą świadomość pracowników, co powinno być motywacją dla pracodawców, aby mimo barier i wyzwań podejmowali działania umożliwiające zatrudnianie OzN. W jaki sposób? Zaczynając od dostosowania infrastruktury biurowej i miejsc pracy do potrzeb pracowników z niepełnosprawnościami i tworzenia dedykowanych rekrutacji. W kolejnych etapach pomocne będą wprowadzenie specjalistycznych technologii i narzędzi wspomagających OzN w efektywniejszym wykonywaniu swoich obowiązków czy wdrożenie specjalnych programów szkoleniowych wspierających rozwój zawodowy tych osób” – mówi Justyna Krzewska, HR Generalist w RocketJobs.pl i Just Join IT.
„Kluczem do sukcesu i zmiany postaw pracodawców jest dostrzeżenie przez nich, że zatrudnianie OzN przyniesie też korzyści ich organizacjom – pomoże stworzyć bardziej zróżnicowane i inkluzywne środowisko pracy, zyskać lojalność pracowników i dobrą reputację firmy” – dodaje.
Źródło: Fundacja Moc Pomocy