Zdejmij bombkę z choinki w geście solidarności z osobami w spektrum autyzmu
Fundacja JiM, działająca na rzecz osób autystycznych, zainicjowała kampanię społeczną – Jak przetrwać święta. Celem kampanii jest budowanie świadomości na temat autyzmu. Okres świąteczny stał się tutaj motywem przewodnim nie bez przyczyny – ze względu na liczbę bodźców jakie mają na nas wpływ, święta bywają trudne dla każdego, dla osób w spektrum także, tylko bardziej.
W ramach działań powstała seria filmów oraz strona internetowa tylkobardziej.pl, na której można zakupić wirtualną bombkę wspierającą działania Fundacji oraz wziąć udział w aukcji bombek NFT.
Okres świąteczny to czas, w którym łatwiej zrozumieć, jak na co dzień odbierają świat osoby autystyczne z Fundacji JiM. Mamy wtedy styczność z wieloma bodźcami sensorycznymi: wzrokowymi, słuchowymi czy węchowymi. W domach i sklepach rozbrzmiewają świąteczne piosenki, przez głośniki dobiegają do nas informacje o aktualnych promocjach zakupowych, wokół nas pojawiają się kolorowe ozdoby i lampki, a w wielu miejscach rozpylane są również świąteczno-zimowe zapachy. A teraz wyobraźmy sobie, że mamy tak cały czas.
Misją Fundacji JiM, która zainicjowała kampanię społeczną Jak przetrwać święta, jest tworzenie lepszego świata dla osób w spektrum autyzmu. Świata, w którym będą mogły realizować swój potencjał i być akceptowanymi w społeczeństwie. „W naszej kampanii osoby autystyczne pokazują jak odbierają świat na co dzień i jak możemy im pomóc, zwłaszcza w tym intensywnym, świątecznym czasie” – mówi Tomasz Michałowicz, Prezes Fundacji JiM. „W końcu wszyscy jesteśmy tacy sami, niektórzy z nas po prostu odczuwają pewne rzeczy trochę bardziej. Zależy nam na tym, by w ramach realizowanych działań budować świadomość na temat autyzmu, a także zrozumienie i akceptację dla osób w spektrum” – dodaje.
Na stronie internetowej projektu pojawiły się filmy z udziałem 15-letniego autystycznego Miłosza z Fundacji JiM. W kampanii odegrał podwójną rolę: bohatera spotów i jednocześnie eksperta świątecznego przetrwania. Co w takim razie zrobić, gdy bolą nas uszy od świątecznych szlagierów? Jak poradzić sobie z przesytem światełek i dekoracji? Jak uniknąć rozpakowywania prezentów na oczach całej rodziny? – tego właśnie dowiemy się ze sprawdzonych porad Miłosza, zamieszczonych na stronie tylkobardziej.pl. Tam będziemy mogli również przybić piątkę Fundacji JiM!
Żeby wesprzeć Fundację kwotą 5 zł lub wyższą, wystarczy zdjąć bombkę z wirtualnej choinki lub kliknąć przycisk „Wesprzyj teraz”. Pojawi się wtedy krótki formularz do wypełnienia. Po dokonaniu wpłaty otrzymamy wirtualną bombkę, którą będziemy mogli podzielić się w naszych kanałach social media i zaprosić w ten sposób więcej osób do wsparcia działań Fundacji JiM. Przekazane środki zostaną przeznaczone na bieżącą działalność fundacji, w tym m.in. na walkę z wykluczeniem osób w spektrum autyzmu, wsparcie psychologiczne dla ich rodzin oraz zwiększenie orzecznictwa w tym zakresie. Z poziomu formularza możemy również dodać nasze życzenia świąteczne, które pojawią się w zakładce „Wasze Życzenia”.
Osoby, którym nieobce są nowe technologie, będę miały również możliwość zakupu specjalnej bombki stworzonej przez przedszkolaków z Fundacji JiM w formie niewymiennych tokenów NFT. Wszystkie bombki można obejrzeć na stronie tylkobardziej.pl. Żeby dokonać zakupu wybranej pracy wystarczy przejść do platformy OpenSea. Płatności można dokonać zarówno w kryptowalutach, jak i w złotówkach. Aukcje charytatywne tego typu cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie i powoli wkraczają również do Polski.
O osobach w spektrum autyzmu pomyślano również na etapie projektowania strony internetowej kampanii. Została stworzona w dwóch wersjach – standardowej oraz przyjaznej osobom w spektrum. Widok można przełączyć z poziomu przycisku Autism-Friendly On/ Autism-Friendly Off.
Pozostańmy więc Autism-Friendly On i zdejmijmy bombkę z choinki!
Za koncept kreatywny kampanii społecznej, opracowanie dedykowanej strony, zastosowanie technologii NFT i realizację materiałów video odpowiada agencja BBDO przy wsparciu zespołu e-commerce Molecular BBDO. Agencja Made in PR odpowiedzialna jest za działania z zakresu media relations, Viralab – za współpracę z influencerami, natomiast za zakup mediów odpowiada Bluerank.
Misją Fundacji JiM jest tworzenie lepszego świata dla osób autystycznych. Świata, w którym każdy człowiek może realizować swój potencjał. Dlaczego to tak ważne? Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u jednej na sto osób, co oznacza, że w naszym kraju żyje 400 000 osób w spektrum autyzmu. Spektrum nie dotyczy jednak tylko tej określonej liczby, ale również rodziców, rodzeństwa czy opiekunów tych osób, a to już tworzy dużą grupę społeczeństwa około 3 mln osób. Fundacja JiM działa, aby poprawić jakość codziennego życia osób autystycznych i ich bliskich.
Źródło: Fundacja "JiM"