Założenia Krajowej Polityki Miejskiej. Miasto to nie firma
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ogłosiło oficjalne konsultacje Założeń Krajowej Polityki Miejskiej (KPM) do roku 2020. To pierwszy dokument rządowy, który ma nie tyle określić działania polityki rozwoju wobec obszarów miejskich, ile dać wykładnię tej polityki. Konsultacje trwają do 6 czerwca 2012 r.
– Założenia zawierają propozycję definicji polityki miejskiej, identyfikują wyzwania, przed jakimi stoją obszary miejskie, formułują propozycje głównych celów polityki miejskiej i zasady jej prowadzenia oraz zarys systemu jej koordynacji i wdrażania – mówiła Elżbieta Bieńkowska, Minister Rozwoju Regionalnego podczas prezentacji projektu Założeń, która odbyła się 21 maja 2012 r.
Cele krajowej polityki miejskiej
Strategicznym celem krajowej polityki miejskiej jest wzmocnienie zdolności miast do kreowania wzrostu gospodarczego i tworzenia wartościowych miejsc pracy oraz poprawa jakości życia ich mieszkańców.
Do roku 2020 cele krajowej polityki miejskiej to: 1. Podwyższenie zdolności miast do kreowania rozwoju, wzrostu i zatrudnienia; 2. Wspomaganie rozwoju obszarów problemowych (w tym niektórych obszarów wiejskich) polityki regionalnej poprzez wzmacnianie funkcji miast małych i średnich oraz przeciwdziałanie upadkowi ekonomicznemu miast; 3. Odbudowa zdolności do rozwoju poprzez rewitalizację zdegradowanych społecznie, ekonomicznie i fizycznie obszarów miejskich; 4. Wspieranie zrównoważonego rozwoju ośrodków miejskich, w tym przeciwdziałanie zjawiskom suburbanizacji; 5. Stworzenie warunków dla skutecznego, efektywnego i partnerskiego zarządzania rozwojem na obszarach miejskich, w tym w szczególności na obszarach metropolitalnych.
– Czekamy na głosy i uwagi do dokumentu, ale prosimy także o otwartość na nasze argumenty – zachęcał Piotr Żuber, dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej MRR.
Miasto funkcjonalne
Założenia KPM zostały dość pozytywnie ocenione przez przedstawicieli miast i regionów, obecnych na warszawskiej prezentacji.
– Jest to dokument wyczekiwany przez miasta. Jego podstawowa wartość polega na tym, że jest, powstaje, że trwa dyskusja, która być może przebije się do świadomości różnych grup decydentów – mówił Ryszard Grobelny, Prezydent Poznania i Prezes Związku Miast Polskich. – Dokument ma bardzo spójna konstrukcję. Na poziomie ogólnym łatwo się zgodzić z zawartymi w nim zapisami, na poziomie szczegółowym – będzie pewnie więcej emocji.
Ryszard Grobelny odniósł się także do jednej z istotnych zmian w stosunku do dotychczas formułowanych polityk publicznych dotyczących miast: przyjęcia definicji obszaru miejskiego nie w rozumieniu administracyjnym, lecz funkcjonalnym (odnosić się może zatem do samych miast, ale także do terenów je otaczających: gmin miejskich, miejsko-wiejskich, jak i wiejskich).
– Podejście do miast jako obszarów funkcjonalnych, a nie administracyjnych jest cenne, ale zobaczymy, jak się będzie to przekładać na praktykę, ponieważ niełatwo jest zdefiniować obszar funkcjonalny miasta.
Jerzy Rodzeń z Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego woj. Podkarpackiego, odnosząc się do prezentowanych Założeń z perspektywy regionów, zwrócił uwagę m.in. na konieczność poprawy strategii regionalnych, tak aby znalazły w nich odzwierciedlenie założenia dotyczące polityki miejskiej.
Będą zmiany przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym?
W trakcie dyskusji uczestnicy spotkania podnosili wiele zagadnień istotnych dla powodzenia działań związanych z planowaniem i realizowaniem polityki miejskiej. Jednym z takich problemów są obecnie obowiązujące przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego, które jedynie potęgują nieład przestrzenny (zdefiniowany jako jedno z wyzwań w Założeniach KPM).
– Nic z tego nie wyjdzie, jeśli nie uruchomimy procesów legislacyjnych w tym temacie – mówił m.in. prof. Michał Kulesza.
– Dzisiejsza dyskusja, a przede wszystkim to, co ją poprzedziło świadczy o woli politycznej dokonania niezbędnych zmian w przepisach – odpowiedział na to minister Paweł Orłowski, nawiązując do toczących się w sejmie prac nad ustawą o działach, zgodnie z którą zagadnienia związane z zagospodarowaniem przestrzennym mają przejść w kompetencje Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Co dla organizacji?
W samych Założeniach Krajowej Polityki Miejskiej nie wspomina się o roli organizacji pozarządowych czy szeroko rozumianego społeczeństwa obywatelskiego w kształtowaniu i realizowaniu polityki miejskiej. Dokument opisuje jednak zagadnienia, którymi organizacje żywo się interesują. Warto się przyjrzeć np. wyzwaniom tam zdefiniowanym: wykorzystanie potencjału głównych ośrodków miejskich i ich obszarów funkcjonalnych do kreowania wzrostu i zatrudnienia oraz zdynamizowania rozwoju kraju (wzmocnienie powiązań funkcjonalnych pomiędzy polskimi miastami i promowanie współpracy miast oraz budowanie komplementarności funkcjonalnej sieci głównych ośrodków miejskich), wykorzystanie potencjału miast w procesach rozwoju regionalnego na obszarach problemowych o znaczeniu krajowym oraz usuwanie barier rozwojowych występujących na tych obszarach, przeciwdziałanie degradacji społeczno-gospodarczej i przestrzennej obszarów zurbanizowanych wynikającej m.in. z upadku społeczno-gospodarczego, przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego na obszarach zurbanizowanych oraz opanowanie niekorzystnych skutków suburbanizacji i żywiołowego rozlewania się miast, poprawa jakości planowania, zarządzania i współpracy międzygminnej, w tym na obszarach funkcjonalnych miast oraz poprawa systemu finansowania, a także uwarunkowań prawnych rozwoju ośrodków miejskich.
O uwzględnienie głosu chociażby przedstawicieli powstających ruchów miejskich, podczas prezentacji Założeń KPM, upomniał się prof. Mieczysław Kochanowski z Towarzystwa Urbanistów Polskich, zauważając, że miasto to nie jest firma, ale miejsce, gdzie żyją ludzie. Stąd powinien płynąć pierwszy i naczelny cel działania.
Pobierz
-
Projekt Założeń Krajowej Polityki Miejskiej
pdf ・971.63 kB
Źródło: inf. własna (ngo.pl)