„Poznałam dużo ciekawych ludzi i nawiązałam nowe przyjaźnie. Jestem teraz bardziej pewna siebie”. To tylko jedna z wielu podobnych opinii, które otrzymaliśmy od osób uczestniczących w 4. edycji gry Polichrom. Gry w wolontariat, która odbyła się w projekcie „Zagraj w wolontariat” w roku szkolnym 2022/2023.
– Gra Polichrom została stworzona dla szkolnych klubów wolontariatu oraz podopiecznych świetlic środowiskowych z terenu województwa śląskiego. Wstępnie, zgodnie z założeniami projektu planowaliśmy zrekrutować 15 drużyn wolontariackich. Ostateczne do gry zgłosiło się aż 28 drużyn i 498 osób uczniowskich, które wzięły w niej aktywny udział. Tak duże zainteresowanie dało nam poczucie ogromnej radości, przeplatane świadomością dużej odpowiedzialności za sprawną organizację gry – tak wspomina rekrutację Monika Mraczek, osoba animująca grę.
Główna idea rozgrywki polegała na wykonywaniu zadań: misji, wyzwań i tasków oraz raportowaniu ich wykonania na stronie gry www.zagrajwwolontariat.org.pl. W tej edycji akcje wolontarystyczne dotyczyły trzech głównych obszarów:
- przeciwdziałania samotności,
- przeciwdziałania mowie nienawiści,
- działań proekologicznych.
– Często nasze zadania zachęcały do wychodzenia poza strefę komfortu i zajmowania się „niepopularnymi” tematami – dodaje Monika Mraczek. – Dziękujemy wszystkim osobom uczestniczącym za ich wielkie serca, otwartość i kreatywność w realizacji zadań.
Łącznie, w tej edycji Polichromu, drużyny miały do wykonania aż 25 zadań, o różnym poziomie trudności i czasie na ich realizację. Trudność polegała na tym, że drużyny nie znały ani treści ani dokładnego terminu ukazywania się poszczególnych zadań. Każda z drużyn samodzielnie, po otrzymaniu zadania, dzieliła się obowiązkami i przeprowadzała akcję wolontariacką, a następnie z pomocą osób nauczycielskich, publikowała raport. W tej edycji padł całkiem niezły rekord – 3 godziny to najkrótszy czas od opublikowania do wysłania zadania :)
Realizacja zadań nie była obowiązkowa, każdorazowo drużyna podejmowała decyzję o przystąpieniu do akcji. Jednak poziom motywacji w drużynach był tak wysoki, że na półmetku gry maksymalną liczbę punktów miało aż siedem drużyn. Ostatecznie, na zakończenie gry, pierwsze miejsce i wygraną zapewniło sobie pięć drużyn wolontariackich z:
- Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum w Siemianowicach Śląskich,
- Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sączowie,
- Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych nr 6 w Katowicach,
- Szkoły Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Siemianowicach Śląskich,
- Szkoły Podstawowej nr 17 im. prof. Jana Karskiego w Rudzie Śląskiej.
Każda z tych pięciu drużyn zdobyła maksymalną liczbę punktów, co oznacza, że zrealizowała każde z ogłoszonych przez nas w trakcie gry zadań. W żadnej z poprzednich edycji Polichromu nie miała miejsca sytuacja, w której kilka drużyn ex aequo zdobyło maksymalną liczbę punktów.
– Nie tylko liczba wygranych drużyn w tej edycji Polichromu nas zaskoczyła – mówiła podczas wręczenia nagród Miki Stępień, osoba animująca Grę. – Dalej nie możemy wyjść z podziwu dla Waszego zaangażowania w realizację zadań. Na ogromne brawa zasługują też drużyny, które zajęły kolejne miejsca w rankingu, praktycznie przez cały rok wszystkie ekipy szły „łeb w łeb” i do samego końca nie wiedzieliśmy, komu przypadnie pierwsze miejsce.
Ogłoszenie wyników i uroczyste wręczenie nagród odbyło się pod koniec czerwca w auli Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
– W tegorocznej edycji wyprodukowano 6952 cząsteczki Polichromu. To nasz absolutny rekord! Pokazuje to, jak bardzo potrzebne są w obecnych czasach takie działania – podsumowuje Irena Kowalska-Drygała, członkini Regionalnego Centrum Wolontariatu – oraz jak ważne są oddolne działania angażujące młodzież i całą społeczność lokalną.
Gra Polichrom była częścią projektu „Zagraj w wolontariat”, realizowanego przez Stowarzyszenie Regionalne Centrum Wolontariatu w Katowicach. Celem projektu jest zwiększenie zaangażowania w wolontariat, rozwój wolontariatu i młodzieżowych klubów wolontariatu działających w szkołach i placówkach oświatowych oraz placówkach wsparcia dziennego.
Gra Polichrom została przeprowadzona dzięki dotacji z Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Dowiedz się więcej o działaniach projektowych na: