Edukacja przez praktykę, tworzenie zaangażowania i miłości do jedzenia – to główne rozwiązania, które mają przyczynić się do zmiany nawyków żywieniowych nowej generacji konsumentów. Taki wniosek płynie z wystąpień ekspertów z dziedziny biznesu i edukacji na międzynarodowej konferencji naukowej pt. "1st WeValueFood Conference: Increasing Engagement with Next Generation Consumers" zorganizowanej przez Uniwersytet Warszawski oraz EIT Food w grudniu.
Podczas licznych wystąpień mówców z sektorów badań, edukacji i biznesu, zostały zaprezentowane najnowsze dane, innowacyjne narzędzia oraz strategie angażowania konsumentów nowej generacji w wartości powiązane z żywieniem i żywnością. Paneliści z całego świata podzielili się z uczestnikami swoją wiedzą oraz doświadczeniem, a początkujący badacze otrzymali szansę na zaprezentowanie swoich osiągnięć.
Konferencja "1st WeValueFood Conference: Increasing Engagement with Next Generation Consumers" była również przestrzenią do dyskusji na tematy takie, jak komunikacja pomiędzy przemysłem a konsumentami, czy rola mediów społecznościowych w procesie podejmowania świadomych decyzji konsumenckich.
Wśród występujących znaleźli się przedstawiciele biznesu, tj. Blanka Mellova – Kierownik Centrum ds. żywienia, zdrowia i wellness w Nestlé Polska S.A., która opowiedziała o edukacyjnych rozwiązaniach dla społeczeństwa, jakie stosuje Nestle, a także Daniel Longholm – Global Education Manager w Too Good To Go, który zaprezentował strategię zaangażowania młodych konsumentów w przeciwdziałanie marnowaniu żywności.
Podczas konferencji niezwykle istotną perspektywą okazał się punkt widzenia polskich NGO’s, reprezentowany przez Katię Roman-Trzaską (Fundacja Samodzielność od Kuchni) oraz Grzegorza Łapanowskiego (Szkoła na Widelcu). Katia i Grzegorz zaprezentowali programy nauki gotowania dla dzieci w polskich szkołach i domach dziecka, podkreślając przy tym, że umiejętność samodzielnego przyrządzania posiłków jest niezwykle ważna dla budowania samooceny dzieci w dorosłości.
Nie sposób pominąć roli badań naukowych, które zostały zaprezentowane na konferencji WeValueFood. Naukowcy z międzynarodowego projektu EIT Food przedstawili aktywności, tj. EIT Food School Network czy też Games of Food, których celem jest tworzenie zaangażowania młodych konsumentów w żywienie.
Z kolei prof. dr hab. Dominika Maison opowiedziała o tym, jak zrozumieć konsumenta i efektywnie dotrzeć do niego z przekazem kampanii edukacyjnych. Profesjonalni komunikatorzy nauki, tj. Anthony Warner – autor książek z serii „Angry Chef” oraz Emer Maguire – stand-uperka i prezenterka BBC, zaprezentowali skuteczne strategie komunikacji trudnych w odbiorze dla szerszej publiczności tematów, jakim niewątpliwe są badania naukowe.
Konferencja „1st WeValueFood Conference: Increasing Engagement with Next Generation Consumers” pozwoliła zrozumieć, jak ważne jest zaangażowanie młodych konsumentów w żywienie dla zmiany ich codziennych, często niekorzystnych nawyków. Wydarzenie to stało się platformą porozumienia sektora edukacji i biznesu. Dzięki temu, przedstawiciele obu tych dziedzin będą mogli wspólnie tworzyć skuteczne rozwiązania dla konsumentów nowej generacji, aby nauczyć ich prawdziwie cenić żywność.