Ponad 20 urzędników i urzędniczek uczestniczyło w I Forum Pełnomocników ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w woj. zachodniopomorskim. Tematem przewodnim była nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
30 września 2010 r. w Urzędzie Miasta Koszalin odbyło się I Forum Pełnomocników ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w woj. zachodniopomorskim. W jego ramach dyskutowano o zmianach w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz implementacji ich w poszczególnych jednostkach samorządowych. Forum otworzyli Prezydenci M. Koszalin – P. Piotr Jedliński oraz P. Przemysław Krzyżanowski. W swoim przemówieniu zwrócili uwagę na szczególną rolę organizacji pozarządowych w kreowaniu rozwoju lokalnego oraz polityk publicznych.
Program Forum był podzielony na trzy bloki tematyczne.
Pierwsza część poświęcona była założenia projektu systemowego, która przedstawiał P. Łukasz Cieśliński – Prezes Koszalińskiego Centrum Wspierania Inicjatyw Społecznych.
Główną częścią była prezentacja P. Marty Żołędowskiej – przedstawicielki Departamentu Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej nt. kluczowych zmian w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Samorządowcy byli zainteresowani przede wszystkim wdrożeniem zmian w życie. Kwestią która została szczegółowo omówiona była nowa forma współpracy: inicjatywa lokalna. Zainteresowanie wzbudziły także zapisy ustawy mówiące o możliwości udzielania przez samorząd pożyczek i poręczeń. Kolejną kwestią budzącą wiele wątpliwości był skład komisji oceny ofert. Ustawodawca wskazał obligatoryjność zasiadania w komisji przedstawicieli NGOs. Jednocześnie wyłączył z niej osoby związane z organizacjami aplikującymi o środki w danym konkursie. Wielu przedstawicieli JST wskazało również na problem w znalezieniu kandydatów spełniających te warunki. Dodatkowo, dyskusję wywołała także kwestia trybu uproszczonego przekazywania środków oraz uchwalania programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w trybie znowelizowanej ustawy.
Kolejna cześć programu Forum poświęcona była wystąpieniu P. Arkadiusza Jachimowicza – Prezesa Elbląskiego Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, oraz pierwszego w Polsce współtwórcę Forum Pełnomocników w woj. warmińsko-mazurskim. Podzielił się on ideą tworzenia i dotychczasowego funkcjonowania Forum jako dobrą praktyką, zachęcając tym samym samorządowców do jej wdrożenia i pielęgnowania.
Trzecia część programu poświęcona była oficjalnemu powołaniu do życia Forum Pełnomocników w województwie zachodniopomorskim i pytaniom otwartym przedstawicieli JST nt. czerpania sprawdzonych rozwiązań w/w modelowego Forum w woj. warmińsko-mazurskim.
Forum Pełnomocników na terenie województwa zachodniopomorskiego przygotowywane zostało przez Stowarzyszenie Koszalińskie Centrum Wspierania Inicjatyw Społecznych (członka Sieci SPLOT). Jest ono częścią projektu „Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy” realizowanego przez Departament Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w partnerstwie z: Siecią SPLOT, Collegium Civitas, Instytutem Spraw Publicznych, Związkiem Miast Polskich oraz Fundacją Aktywizacji Obszarów Wiejskich.
Kolejne Forum odbędzie się w pierwszym kwartale 2011 roku.