Young Digital Planet twórczo z Odyseją Umysłu
Young Digital Planet – jeden z globalnych liderów nowoczesnej edukacji cyfrowej – nawiązał współpracę z fundacją organizującą polską edycję Odysei Umysłu – międzynarodowego programu rozwijającego kreatywność. Jako sponsor, firma wspierać będzie organizację ogólnopolskiego finału konkursu twórczego rozwiązywania problemów dla dzieci i młodzieży.
– Przed współczesną edukacją stoi wiele wyzwań – młodzi ludzie muszą przygotować się do startu w dorosłe życie w rzeczywistości, której kształt trudno w tej chwili przewidzieć. Umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii ma tu kluczowe znaczenie, ale z pewnością sama w sobie nie wystarczy. Musimy pomagać uczniom rozwijać uniwersalne kompetencje – takie jak oryginalne myślenie, działanie w zespole, rozwiązywanie problemów i praca projektowa. Współpraca Young Digital Planet z Odyseją Umysłu opiera się na przekonaniu, że warto uczyć dzieci i młodzież stawiania czoła zmianom i wiary w to, że są w stanie osiągać rzeczy, które inni mogliby uznać za niemożliwe – mówi Monika Rychcik-Leyk, Dyrektor Departamentu Contentu w YDP.
Odyseja Umysłu to program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Jego celem jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Udział w przedsięwzięciu uczy dzieci i młodzież kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów.
Młodzi Odyseusze przez kilka miesięcy przygotowują w zespole rozwiązanie wybranego zadania. Problemy konkursowe wymagają w tym roku m.in. skonstruowania pojazdów o różnych systemach napędowych, zbudowania ultralekkiej struktury zdolnej do udźwignięcia wielokilogramowego obciążenia, przygotowania przedstawień teatralnych, a nawet stworzenia instrumentu własnego pomysłu. Każda grupa musi też poradzić sobie z zadaniem-niespodzianką, którego treści nie zna do ostatniej chwili, a które rozwiązać musi w ciągu kilku minut.
– Jesteśmy przekonani, że w dzisiejszych czasach warto kształcić inicjatorów, nie imitatorów; ryzykantów, nie replikantów; pomysłodawców, nie podwykonawców. Pomagamy młodym ludziom rozwijać umiejętności związane z pracą w zespole, rozwiązywaniem problemów i kreatywnym myśleniem. W Odysei Umysłu dzieciaki mogą – używając konstruktywnie swojej wyobraźni – w praktyce wykorzystywać wiedzę zdobytą w szkolnych murach. Co roku – dzięki wsparciu innowacyjnych firm takich jak Young Digital Planet – tworzymy tysiącom uczestników programu okazję do rozwinięcia skrzydeł – dodaje Wojciech Radziwiłowicz, honorowy prezes fundacji Odyssey of the Mind Polska.
Konkurs krajowy obejmuje dwa etapy – Eliminacje Regionalne i Finał Ogólnopolski. W roku szkolnym 2013-2014 w Odysei Umysłu bierze udział 3320 młodych Polaków skupionych w 493 drużynach z 258 szkół i innych placówek oświatowych z całego kraju.
Źródło: Odyssey Of The Mind Polska