Centrum Komunikacji Społecznej od czerwca 2009 roku do marca 2011 roku realizuje projekt „Wzmacnianie mechanizmu partycypacji społecznej w m.st. Warszawie”, dofinansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Projekt cechuje się innowacyjnością w podejściu do problemów społeczeństwa obywatelskiego oraz aktywizacji społecznej, przewidując realizację szeregu kompleksowych działań, mających na celu udoskonalenie partycypacji społecznej w Warszawie.
Projekt będzie realizowany przy współpracy z partnerem norweskim, który ma duże doświadczenie w podejmowaniu decyzji wypracowanych w oparciu o mechanizmy demokracji partycypacyjnej. Norweskie doświadczenia oraz opracowane przez partnera „dobre praktyki” zostaną wykorzystane przy wdrażaniu poszczególnych jego działań.
Warszawa jest miastem o największej liczbie ludności w Polsce, posiada także najwyższy ze wszystkich polskich miast budżet, przeznaczony na inwestycje finansowane ze środków własnych oraz współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Powoduje to znaczne zwiększenia liczby przedsięwzięć związanych z rozwojem usług i infrastruktury podstawowej. Ich realizacja przez miasto wpływa na poprawę warunków życia, jednakże często budzi wątpliwość lub sprzeciw mieszkańców, co może skutkować powstawaniem konfliktów społecznych i w konsekwencji opóźnieniami w realizacji lub wstrzymaniem zaplanowanych działań. Powstawaniu konfliktów społecznych można zapobiec, przeprowadzając na etapie opracowania projektu konsultacje społeczne, pozwalające z jednej strony zaangażować społeczność lokalną we współtworzenie polityki rozwoju miasta, z drugiej wypracować konsensus w zakresie sposobu realizacji projektu.
W odniesieniu do sformułowanego problemu stworzono strategię projektu, która obejmuje przeprowadzenie działań edukacyjnych, skierowanych do urzędników samorządowych, poprawiających ich kompetencje w zakresie prowadzenie konsultacji społecznych, przeprowadzenie działań informacyjnych skierowanych do mieszkańców miasta, podnoszących ich wiedzę w zakresie możliwości uczestnictwa w konsultacjach i ich celu oraz stworzenie narzędzia informatycznego, wspomagającego prowadzenie konsultacji z mieszkańcami. Beneficjentami bezpośrednimi projektu będą urzędnicy samorządowi zajmujący się problematyką konsultacji społecznych, natomiast beneficjentami pośrednimi będą mieszkańcy m.st. Warszawy i okolic.
Cele projektu:
- Zwiększenie partycypacji społecznej mieszkańców Warszawy w zarządzaniu miastem i dzielnicą zamieszkania.
- Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników samorządowych w zakresie komunikacji społecznej i konsultacji społecznych.
- Rozwój dialogu społecznego w Warszawie.
Działania podejmowane w ramach projektu:
- Realizacja szkoleń dla urzędników samorządowych w zakresie komunikacji i konsultacji społecznych oraz studiów podyplomowych w zakresie mediacji i negocjacji.
- Przeprowadzenie wizyt studyjnych w Oslo dotyczących kwestii związanych z problematyką uspołeczniania procesu rewitalizacji i procesem prowadzenia konsultacji społecznych.
- Opracowanie i wdrożenie platformy internetowej do konsultacji społecznych planowanych i realizowanych przedsięwzięć miejskich.
- Przeprowadzenie modelowej kampanii społecznej na przykładzie wybranego przedsięwzięcia realizowanego przez m. st. Warszawę.
- Organizacja i przeprowadzenie seminariów dla społeczności lokalnych w zakresie konsultacji społecznych.
- Opracowanie podręcznika ‘dobrych praktyk’ związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem konsultacji społecznych.
Źródło: UM Warszawa