Wystartowała kampania społeczna „Teraz pstrąg”
Nowoczesna akwakultura, czysta woda i samo zdrowie. Kampania „Teraz Pstrąg” pokazuje, jak ratować nasz świat i ekosystem.
Pstrągi to najpopularniejsze ryby w Polsce. Mają prozdrowotne właściwości i przede wszystkim pysznie smakują. Hodowane są w rodzinnych gospodarstwach na terenie całego kraju, dzięki czemu są łatwo dostępne w małych i dużych sklepach. Korzyści z włączenia pstrąga do codziennej diety przedstawia kampania „Teraz pstrąg”, której ambasadorem jest znany kucharz, Pascal Brodnicki.
„30% dzikich ryb osiągnęło już destrukcyjny limit swoich zasobów biologiczny, a połowa populacji jest na wyginięciu. Świat potrzebuje akwakultury, aby zaspokoić stale rosnące zapotrzebowanie na ryby, czy na owoce morza. Akwakultura daje nam możliwość zjedzenia ryby, która rozwijała się w swoim tempie i przez to jest zdrowa. Takie działanie naprawdę może uratować nasz świat i ekosystem” – Pascal Brodnicki – Ambasador kampanii „Teraz Pstrąg”.
Akwakultura w Polsce i UE
Dla wielu hodowców pstrąga akwakultura jest sposobem na życie i ogromną pasją. Nowoczesna i zrównoważona akwakultura (forma gospodarki polegająca na hodowli wybranych rodzajów organizmów wodnych w naturalnych lub sztucznych zbiornikach wodnych) to postęp technologiczny dla jakości wód i ochrony środowiska. Akwakultura zmniejsza potrzebę połowu większej ilości dzikich ryb, a tym samym przyczynia się do zachowania naturalnych zasobów rybnych.
Co więcej, produkowana w ten sposób żywność ma mniejszy wpływ na klimat i środowisko niż inne gałęzie rolnictwa, a przede wszystkim zapewnia żywność, która jest świeża i lokalna. Rozwój tego sektora wspiera Unia Europejska, która realizuje strategię przejścia krajów UE na zrównoważony system żywnościowy, zdrowy dla ludzi i mniej szkodliwy dla środowiska. Niestety obecnie unijna akwakultura zaspokaja tylko 10 proc. unijnego spożycia żywności pochodzenia morskiego. Dlatego tak ważny jest fakt, że zrównoważona hodowla pstrąga w Polsce prowadzona jest zgodnie z ideą slow food (hodowany od 2 do 4 lat) i wypełnia większość z 17 celów zrównoważonego rozwoju (agenda ONZ).
Teraz pstrąg!
Akwakultura to niewątpliwie przyszłość, poszanowanie środowiska i przede wszystkim zdrowy rozwój nas i naszych dzieci, co podkreśla kampania „Teraz pstrąg” zainicjowana przez Stowarzyszenie Producentów Ryb Łososiowatych. Jej ambasadorem jest kucharz, prezenter telewizyjny i autor książek kucharskich, Pascal Brodnicki. Kulinarne szlify zdobywał on we francuskich szkołach gastronomicznych, a następnie pracował w najlepszych restauracjach w Nowym Jorku i Francji. W Polsce popularność przyniósł mu program „Po prostu gotuj!”, a obecnie prowadzi kanał w serwisie YouTube „Tuba smaku”.
Pstrąg to ryba, którą można przyrządzić w bardzo prosty sposób. Jego mięso jest delikatne w smaku i pyszne, a dzięki temu, że polski pstrąg dostępny jest lokalnie, a także pakowany jest w technologii MAP, mamy gwarancję jakości i świeżości mięsa. W sklepach znajdziemy zarówno całe ryby, jak i filety czy dzwonki. Dużą zaletą pstrąga jest to, że można go przygotować na wiele sposobów. Idealnie sprawdzi się na grillu (pieczony na przykład w całości z dodatkiem świeżych ziół), ale można go też klasycznie usmażyć, udusić czy ugotować. Fani sushi z pewnością pokochają surowego lub marynowanego pstrąga w orientalnym wydaniu, a ci, którzy lubią w kuchni eksperymentować, pewnie sami opracują idealną wersję pstrąga.
„Można go gotować w bulionie, piec na grillu, sparzyć, blanszować, czy też podsmażyć delikatnie na patelni wcześniej obtaczając w mącę – ryba wtedy będzie miała taką chrupiącą brązową skórkę. Ważne aby pamiętać przy smażeniu ryby o odpowiedniej temperaturze tłuszczu, inaczej mięso będzie suche i niesmaczne, powinno to być od 120 do 150 stopni. Teraz mówię o najprostszych przepisach, ale pstrąg daje nam nieograniczone możliwości, można zrobić z niego dosłownie wszystko!” – Pascal Brodnicki -Ambasador kampanii „Teraz Pstrąg”.
Do udziału w kampanii zostali zaproszeni także influencerzy, w tym m.in. popularna kucharka i autorka książek kulinarnych, Anna Starmach, dietetyk, Paulina Ihnat oraz znani kucharze, Damian Kordas i Grzegorz Zawierucha. Kampania w outdoorze startuje 15 października, wtedy również wystartuje na Facebooku, Instagramie, VOD i YouTube, a spoty telewizyjne emitowane będą od 18 października. To pierwsza odsłona kampanii w ramach trzyletniego programu, który potrwa do 2023 roku.
Więcej informacji na stronie: www.terazpstrag.pl.
Akcja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.