Wyprzedaż oceanów – zagrożone gatunki w polskich supermarketach
Greenpeace opublikował dziś ranking supermarketów „Zagrożone gatunki na sprzedaż”. Ocenia w nim dziewięć dużych sieci detalicznych w Polsce pod kątem strategii zaopatrywania w produkty rybne, tzn. sprzedaży zagrożonych gatunków morskich lub takich, których połów wiąże się z dewastacją środowiska. Publikacja rankingu jest częścią kampanii Greenpeace, która ma na celu doprowadzenie do wycofania tych gatunków ze sprzedaży.
Przygotowując ranking, Greenpeace sprawdził stoiska rybne w
wybranych sklepach sieci Kaufland, Lidl, Alma Market, Tesco,
Auchan, Piotr i Paweł, Bomi, Carrefour oraz Real w Warszawie,
Krakowie, Łodzi, Gdańsku, Gdyni i Szczecinie.
„We wszystkich sklepach wielkopowierzchniowych, które
odwiedziliśmy, znaleźliśmy gatunki zagrożone wyginięciem lub takie,
których połowy łączą się z niszczeniem morskiego ekosystemu.
Wszystko wskazuje na to, że podobna sytuacja ma miejsce także w
innych miastach. Gatunki te powinny jak najszybciej zniknąć z półek
naszych sklepów. Dodatkowo na produktach rybnych powinny znaleźć
się informacje o ich pochodzeniu. Takich informacji często
brakuje”, mówi Katarzyna Guzek, koordynator kampanii na rzecz mórz
i oceanów w Greenpeace Polska.
Ocenie poddane zostały procedury zakupu ryb i produktów rybnych
oraz możliwość uzyskania informacji o ich pochodzeniu. Dodatkowe
punkty przyznawane były za wdrażanie odpowiedzialnych zasad
zaopatrywania w produkty rybne. Sprawdzono również które z
najbardziej zagrożonych gatunków można znaleźć w
supermarketach.
Ekolodzy zwracają uwagę na to, że obecnie sklepy nie mogą
zagwarantować, czy ryby pochodzą z legalnych połowów, a także czy
połowy prowadzone były w sposób zrównoważony. Podkreślają, że żaden
z supermarketów działających w Polsce nie posiada jednoznacznej
strategii dotyczącej zaopatrywania w produkty rybne, która dawałaby
konsumentom pewność, że sprzedawane ryby pochodzą z połowów
prowadzonych w sposób odpowiedzialny.
„Kontaktowaliśmy się z przedstawicielami każdego supermarketu,
jaki znalazł się w naszym rankingu. Tylko część z nich
odpowiedziała na nasze listy lub skontaktowała się z nami.
Większość detalistów niestety zlekceważyła nasz apel o wprowadzenie
zasad odpowiedzialnej sprzedaży produktów rybnych. Greenpeace
zamierza publikować ten ranking systematycznie. Mamy nadzieję, że
zachęci to detalistów do wprowadzania zmian”, dodaje Guzek.
Źródło: Greenpeace Polska