Czy można ponosić wydatki w projekcie dotowanym przez Urząd m.st. Warszawy, który zaczął się wcześniej niż podpisano umowę dotacyjną? Na to pytanie odpowiada Marcin Wojdat, pełnomocnik prezydenta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
W aktualnie obowiązującej procedurze konkursowej znalazł się zapis: „Wydatkowanie środków finansowych z dotacji (tj. od Urzędu - przyp. red.) możliwe jest od dnia ogłoszenia wyników konkursu ofert (tj. od momentu ogłoszenia w BIP-ie zarządzenia prezydenta), zaś wydatkowanie środków finansowych własnych Zleceniobiorcy i środków finansowych z innych źródeł (tj. tzw. wkładu własnego - przyp. red.) możliwe od dnia rozpoczęcia realizacji zadania”.
Komentarz warszawa.ngo.pl:
To, że procedura konkursowa dopuszcza wydatkowanie środków przed podpisaniem umowy, a w przypadku środków z wkładu własnego nawet przed ogłoszeniem wyników, nie oznacza, że zapisy takie automatycznie znajdują się w umowach z organizacjami. Każdorazowo należy to zgłosić do urzędu i zadbać, żeby zostało odpowiednio ujęte w umowie. Bardzo często bowiem w umowach wstawiana jest automatycznie data rozpoczęcia realizacji zadania taka sama jak data podpisania umowy. Zawsze przed podpisaniem umowy, należy ją dokładnie i ze zrozumieniem przeczytać.