Dotacje samorządów to temat budzący silne emocje. Skala i sposób przekazywania funduszy pokazują, na ile organizacje pozarządowe włączane są w działania władz lokalnych. Najnowsze dane obrazują stan współpracy finansowej samorządów z trzecim sektorem: dotacje są ciągle małe, powierzenia są rzadkością; rośnie jednak liczba urzędów przekazujących organizacjom dotacje na realizację zadań.
Przejrzyste zasady zlecania zadań publicznych organizacjom zostały wprowadzone w 2003 roku w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Mimo wielu problemów z wcielaniem ich w życie, trzeba podkreślić, że z roku na rok rośnie zarówno odsetek gmin wywiązujących się z tych obowiązków, jak i kwoty przekazywane organizacjom na realizację zadań publicznych.
Jak duże są dotacje gmin dla organizacji?
Podstawa procentowania: wszystkie gminy.
Źródło danych: opracowanie własne na podstawie sprawozdań budżetowych JST.
Wciąż widoczne są ogromne różnice między miastami i wsiami: o ile w tych pierwszych przypadki braku dotowania NGO-sów niemal się nie zdarzają, o tyle na terenach wiejskich dotyczą jednej piątej gmin (a według innych danych nawet jednej czwartej).
Łączna kwota przekazanych przez gminy środków wyniosła w 2009 roku ponad 1 miliard 200 mln zł, przy czym 59% tej sumy przekazanych zostało przez miasta na prawach powiatu. Warto jednak pamiętać, że choć jest ich tylko 65 (czyli 3% wszystkich gmin), to mieszka w nich jedna trzecia Polaków i zarejestrowanych jest połowa wszystkich organizacji. Generalnie na skalę przekazywanych kwot wpływa szereg czynników, m.in. wielkość gmin, liczba zamieszkałych tam osób, liczba działających organizacji, stosunek urzędników gminnych do trzeciego sektora. Dane dotyczące różnych rodzajów współpracy wskazują na to, że na terenach wiejskich barierą współpracy bywa nie tylko mniejsza aktywność organizacji, ale również brak woli współdziałania ze strony przedstawicieli samorządu.
Niewątpliwie jednak zarówno w miastach, jak i na terenach wiejskich rośnie i odsetek gmin dotujących organizacje, i kwota tych dotacji. Co ważne, zwiększa się nie tylko nominalna wartość środków przekazywanych organizacjom przez samorządy, ale również udział tych środków w całości wydatków bieżących organizacji. W 2003 roku tylko jedna siódma gmin przekazywała organizacjom więcej niż 1 procent swoich wydatków bieżących, a w 2009 roku – już ponad jedna czwarta. Widzimy więc, że organizacje odgrywają coraz większą rolę w działaniach na poziomie gminnym; można mieć też nadzieję, że nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie doprecyzowując i upraszczając zasady współpracy samorządów z organizacjami przyśpieszy jeszcze te pozytywne zmiany.
Na jakie działania przeznaczane są dotacje?
Na poziomie wszystkich gmin struktura wydatków nie zmienia się znacząco od wielu lat: stały jest udział pieniędzy na kulturę fizyczną i sport (nieco ponad jedna trzecia wszystkich środków na NGO), w latach 2003-2007 lekko wzrastał udział środków na drugą w kolejności pomoc społeczną (24%-30%), by ostatnio lekko spaść; maleje za to udział środków na ochronę zdrowia: z 15% w 2003 roku do 12% w 2009. Na wykresie widać, że niezależnie od drgnięć w strukturze wydatków, nakłady na wszystkie te dziedziny systematycznie rosną we wszystkich typach gmin.
Źródło danych: opracowanie własne na podstawie sprawozdań budżetowych JST.
Podstawa procentowania: wszystkie gminy.
Jakie formy dotowania są najczęściej stosowane?
Środki na realizację zadań publicznych przekazywane są organizacjom w różny sposób: zarówno na podstawie wprowadzonych przez ustawę otwartych konkursów ofert, jak również w innych trybach (dopuszczonych w sytuacji gdy „przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania”). Dane z urzędów gmin pokazują, że aż dwie piąte środków przekazywanych jest właśnie owymi „innymi trybami” – zwłaszcza dzieje się tak w miastach na prawach powiatu. Wprawdzie część środków przekazywanych organizacjom w tych trybach również poddana jest jakiejś procedurze konkursowej czy przetargowej (np. ustawa o pomocy społecznej zakłada tryb konkursowy bardzo zbliżony do tego wprowadzonego przez ustawę DPP), część jednak przekazywana jest konkretnym organizacjom bez porównania ich oferty z innymi.
Inaczej wygląda sytuacja w miastach, zwłaszcza w tych największych, będących jednocześnie powiatami grodzkimi. Przeciętnie ogłaszanych jest tam 11 konkursów, na które przeciętnie spływa w sumie blisko 200 ofert, a ostatecznie podpisywanych jest 150 umów. Tu faktycznie mamy do czynienia z konkursem – tylko w trzech takich miastach liczba podpisanych umów była równa liczbie ofert, tylko w jednej trzeciej liczba podpisanych umów stanowiła ponad 80% liczby złożonych ofert. Dużo większe jest też zainteresowanie konkursami: w czterech piątych miast na prawach powiatu średnia liczba ofert spływających na jeden konkurs przekracza 10.
Źródło danych: Monitoring współpracy 2009
Podstawa procentowania: wszystkie gminy biorące udział w badaniu, które ogłaszały konkursy w roku 2009
Kończąc charakterystykę organizowanych przez gminę konkursów, warto jeszcze podkreślić że zdecydowanie dominują konkursy na wspieranie (czyli częściowe dofinansowanie realizacji), zaś powierzanie (pełne sfinansowanie) nie tylko jest znacznie rzadsze, ale też przeznaczane są na nie znacznie niższe kwoty.
Artykuł jest oparty o dwa źródła:
- wyniki badania: „Monitoringu współpracy Urzędów i ich jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych z sektorem pozarządowym za 2009 rok”, realizowanego wspólnie przez Departament Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Stowarzyszenie Klon/Jawor
- sprawozdania budżetowe JST publikowane przez Ministerstwo Finansów.
Źródło: Stowarzyszenie Klon/Jawor