Projekt „Indeks współpracy – wypracowanie i upowszechnianie standardów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi” ma na celu zwiększenie zakresu i poprawę jakości mechanizmów współpracy administracji i organizacji pozarządowych – pisze „Wspólnota” z 6 kwietnia 2010 r.
Cel projektu ma zostać osiągnięty poprzez działania uświadamiające obu stronom korzyści, jakie mogą wyniknąć ze współpracy międzysektorowej, przez identyfikację i upowszechnianie dobrych praktyk współpracy, a także poprzez stworzenie i rozpowszechnienie poradnika uczącego jak współpracować.
Diagnoza uczestników projektu – m.in. Związku Miast Polskich, Instytutu Spraw Publicznych oraz Sieci Wspierania organizacji Pozarządowych SPLOT – nie napawa optymizmem. Choć ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 2003 r. stwarza ramy do współpracy sektora pozarządowego oraz administracji publicznej, to po 6 latach od uchwalenia Ustawy współpraca ta „w szczególności na poziomie samorządów, nie jest wystarczająca” - czytamy we „Wspólnocie”.
Główne problemy to brak wzajemnego zrozumienia, niedoinformowanie, nieznajomość prawa oraz trudności organizacyjne.
Szczególnie ważnym komponentem projektu jest analiza, która ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat relacji panujących między samorządem a organizacjami pozarządowymi. Analiza ta pozwoli na stworzenie narzędzi badawczych, służących monitorowaniu jakości współpracy międzysektorowej, w tym Indeksu Jakości Współpracy.
Projekt rozpoczął się w marcu 2010 r. i potrwa do maja 2012 r.
Więcej o samym projekcie oraz o działaniach, jakie mają być w jego ramach podjęte, we „Wspólnocie” z 6 kwietnia 2010 r.
Źródło: "Wspólnota"