Procedura konkursu dotacyjnego inicjatywy własnej NGO oraz dobre praktyki związane ze współpracą między NGO a szkołami oraz NGO a domami kultury zdominowały czerwcowe posiedzenie Warszawskiej Rady Pożytku.
Procedura ogłaszania konkursu z inicjatywy własnej NGO
Zasady są proste: organizacja pozarządowa, która uznaje, że w konkursach dotacyjnych na realizację zadań publicznych brakuje czegoś, co jest ważne dla Warszawy, ma prawo złożyć wniosek o ogłoszenie takiego konkursu. Pozwalają na to zapisy ustawy o pożytku. Wniosek zawiera opis proponowanego zadania publicznego oraz szacunkową kalkulację jego kosztów. Składa się go do odpowiedniego biura Urzędu m.st. Warszawy, urzędu dzielnicy lub Pełnomocnika ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi, który (w razie potrzeby) przekaże dokument do odpowiedniego biura lub dzielnicy. W ciągu miesiąca musi nastąpić uznanie celowości bądź niecelowości wniosku: o wyniku należy poinformować NGO, właściwą Komisję Dialogu Społecznego oraz Pełnomocnika. Jeśli dyrektor biura (lub burmistrz dzielnicy) uzna celowość, w ciągu 90 dni od podjęcia decyzji ogłasza otwarty konkurs ofert. Projekt ogłoszenia konkursowego będzie przygotowywany przez zespół roboczy, składający się w połowie z przedstawicieli KDS (choć komisja może nie wskazać swoich reprezentantów), w połowie z urzędników. Projekt ogłoszenia jest następnie konsultowany z KDS w "normalnym" trybie.
Projekt procedury został przygotowany przez zespół roboczy, w skład którego wszedł m.in. przedstawiciel WRP, następnie był też konsultowany z BKDS ds. organizacji wspierających. Dzięki konsultacjom wiele NGO w ogóle dowiedziało się, że istnieje możliwość składania tego typu wniosków. Ewa Kolankiewicz zapewniła też, że na stronach Urzędu Miasta zostanie zamieszczony przykładowy wniosek, ilustrujący jak powinien on wyglądać, żeby został zakwalifikowany do procedury inicjatywy własnej.
Proponowana procedura ma między innymi pozwolić uniknąć takich sytuacji, kiedy wniosek z inicjatywy własnej składany był w taki sposób, by następnie konkurs mogła de facto wygrać wyłącznie organizacja, która zgłosiła pomysł.
Kodeks dobrych praktyk współpracy – dzielnicowe domy kultury i NGO
Inspiracją do jego powstania były regulacje współpracy szkół oraz Ośrodków Sportu i Rekreacji z NGO, rekomendacja WRP, by taki kodeks stworzyć, a także ponad dwa lata doświadczeń z realizacji Laboratorium Edukacji Kulturalnej. Kodeks został stworzony przez powołany w tym celu zespół, podczas warsztatów przeprowadzono diagnozę stanu obecnego, odbyły się też szerokie konsultacje. Dokumentami kontekstowymi dla kodeksu były Program Rozwoju Kultury, Program Rozwoju Współpracy do 2020 roku i Warszawskie Program Edukacji Kulturalnej, a także – w pewnym stopniu – Strategia #Warszawa2030.
Kodeks dobrych praktyk jest zestawem rekomendacji, wskazuje wartości, zasady i kierunki współpracy, ale nie jest w żaden sposób obligatoryjny i pozostawia sporo możliwości elastycznego dostosowania rozwiązań do specyfiki i potrzeb danej dzielnicy. Współpraca, co ważne, jest rozumiana znacznie szerzej niż tylko użyczenie lokalu, może być związana z zasobami osobowymi, merytorycznymi, etc.
Wśród wartości zapisano: równe traktowanie (zarówno dostarczycieli, jak i odbiorców kultury), otwartość i dostępność, przejrzystość, partnerską relację i szacunek. Jako dobre praktyki wskazano: wpisanie współpracy z NGO w misję i profil domu kultury, ustalenie priorytetowych obszarów współpracy, jawność i dostępność tych priorytetów, informowanie o współpracy (zarówno przez domy kultury, jak i NGO), powołanie koordynatora ds. współpracy, jawne i przejrzyste zasady, stworzenie formularza informacji dotyczącej przedsięwzięcia, ewaluacja współpracy częścią sprawozdania domu kultury, 14 dni na informację zwrotną dla NGO. Zalecono unikanie agitacji politycznej, religijnej, nawoływania do nienawiści i dyskryminacji. Wyszczególniono też trzy formy współpracy: partnerstwo (wspólne planowanie, realizowanie, ewaluowanie przedsięwzięcia), udostępnianie zasobów, zakup usług.
Do września odbędą jeszcze spotkania, podczas których będzie się rozmawiać o tym dokumencie i przede wszystkim go upowszechniać. Następnie zorganizowane zostaną czterodniowe warsztaty dla osób, które będą odpowiadały za koordynowanie współpracy w domach kultury. Pod koniec roku natomiast nastąpi ewaluacja, by sprawdzić, czy kodeks dobrych praktyk rzeczywiście jest stosowany. Jeśli nie, będzie trzeba się z tym zmierzyć w 2019 roku.
WRP, poproszona o opinię na temat kodeksu, zaopiniowała go pozytywnie.
Dobra współpraca z Biurem Edukacji i...
Źródło: Inf. własna [warszawa.ngo.pl]
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23