18 września w Warszawie przedstawiciele polskich firm i organizacji społecznych dyskutowali na temat przyszłości i trendów w rozwoju wolontariatu pracowniczego. Okazją do wymiany poglądów było seminarium prezentujące wyniki II Ogólnopolskich Badań Wolontariatu Pracowniczego.
O strukturze wolontariatu pracowniczego w Polsce, o kluczowych czynnikach branych pod uwagę przy wdrażaniu i rozwijaniu wolontariatu pracowniczego, sposobach zarządzania programami, korzyściach, jakie przynoszą oraz o trendach i kierunkach rozwoju, 18 września w Warszawie dyskutowali uczestnicy seminarium zorganizowanego przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu.
– Jednym z kierunków, w którym rozwija się wolontariat pracowniczy w Polsce – mówił podczas spotkania Dariusz Pietrowski, prezes Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu w Warszawie – to w mojej opinii między innymi podjęcie tej formy aktywności przez sektor instytucji publicznych, a być może i NGO. Nikt nigdzie nie zastrzegł, że projekty wolontariackie mogą realizować tylko wolontariusze z korporacji. Jeśli grupa pracowników np. urzędu wojewódzkiego ma pomysł i chce podjąć się działań społecznych – chwała im za to. To też jest wolontariat pracowniczy: zarówno akcyjny, jak i kompetencyjny. A jeśli mogą to robić wolontariusze – urzędnicy, to dlaczego nie pracownicy NGO…? Ta forma prac społecznej naprawdę dostępna jest dla każdego.
Seminarium, w którym uczestniczyli pracodawcy realizujący działania wolontariatu pracowniczego miało na celu prezentację najnowszych i najbardziej kompleksowych na polskim rynku badań przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu pod koniec 2012 roku w największych polskich firmach. Diagnozą objęte zostały trzy grupy: osoby decydujące w firmach o kształcie polityki społecznej, pracownicy oraz beneficjenci, czyli odbiorcy działań społecznych firm. Ankietowane były zarówno firmy, które realizują już działania wolontariatu pracowniczego, jak i przedsiębiorstwa, które takich programów nie wdrożyły.
Wyniki badań pokazują jednoznacznie, że mamy w Polsce do czynienia z tendencją rozwojową wolontariatu pracowniczego widoczną zarówno w zwiększeniu liczby wdrożonych programów (z 2% w 2008 do ok. 6% w 2012) jak i we wzroście kojarzenia pojęcia wśród decydentów z firm (wzrost o 30 punktów procentowych). Zmieniły się też motywacje wdrażania programów oraz świadomość ograniczeń i barier wskazujące na bardziej przemyślane i długofalowe podejście do planowania tego typu działań. Jest to szczególnie ważne w kontekście budowania przez firmy kapitału społecznego, na który to aspekt zwrócił w swoim komentarzu do badań Filip Pazdreski z Instytutu Spraw Publicznych.
Ważnym wątkiem związanym z budowaniem kapitału społecznego jest podjęta w panelu dyskusyjnym kwestia wolontariatu wiedzy. Program wolontariatu pracowniczego w Orange Polska, w którym każdego roku uczestniczy ponad 2000 osób, opiera się głównie na tak zwanym wolontariacie kompetencji – na pytanie Kazimierza Żurka z Magazynu THINKTANK odpowiadała Ewa Krupa, dyrektor Fundacji Orange. – Oznacza to, że pracownicy w działaniach społecznych wykorzystują swoje kompetencje i doświadczenie zawodowe – na przykład uczą dzieci, jak bezpiecznie korzystać z Internetu i pomagają osobom starszym w nauce obsługi komputera. Sami również rozwijają umiejętność współpracy, zarządzania projektem, uczą się odpowiedzialności, a także empatii. Dzięki zaangażowaniu wolontariusze mogą realizować osobiste aspiracje, stawiać sobie wyzwania i im sprostać, a firma zyskuje zmotywowanych pracowników oraz buduje płaszczyznę dobrych relacji z otoczeniem.
Wolontariat to również wiele innych korzyści, badania wskazują, ze największe z nich to wpływ jaki mają tego typu działania na postrzeganie firmy wśród jej pracowników, integracja zespołu , zwiększenie ich zadowolenia z pracy, zaangażowanie i motywacji. Dodatkowo, jak zauważył Krzysztof Kaczmar prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wolontariat, to również, okazja aby zobaczyć świat, z którym pracownicy korporacji nie mają na co dzień styczności: Wsiadamy rano do naszych klimatyzowanych aut i jedziemy do klimatyzowanych biur, w których spędzamy większą część dnia aby wieczorem wrócić tym klimatyzowanym autem do naszych domów. Zaangażowanie społeczne pozwala nam wyjść z tego sterylnego świata i zobaczyć rzeczywistość innych ludzi.
Te słowa potwierdza opinia jednego z beneficjentów, którzy wzięli udział w badaniach: Wolontariat daje wiele korzyści dla obu stron. Wolontariusze poznają specyfikę pracy ośrodka, stają się bardziej otwarci na problemy innych. My, jako instytucja przyjmująca pomoc wolontariuszy, mamy szansę na uatrakcyjnienie oferty placówki.