Pandemia koronawirusa wpłynęła na konieczność wprowadzenia szybkich zmian w organizacji pracy w firmach. Na ratunek przyszły rozwiązania mobilne czy korzystanie z nowoczesnych platform do videokonferencji. Przed ogromnym wyzwaniem stanęły także działy HR-u i CSR-u – w końcu praca to nie tylko wykonywanie zadań, lecz także socjalizacja i integracja ze współpracownikami.
Czy te aktywności z zakresu zaangażowania społecznego biznesu i wolontariatu pracowniczego, są możliwe do realizacji w czasie pandemii? Jak pokazują przykłady akcji zrealizowanych przez Fundację DKMS z różnymi firmami – zdecydowanie tak!
Pomagać można na wiele sposobów. W ostatnich miesiącach, wiele firm i marek podjęło szereg działań, które mają na celu wsparcie walki z koronawirusem. Wspierają finansowo szpitale, przekazują produkty, fundują sprzęt. Niektóre firmy jednak – oprócz zaangażowania się w walkę ze skutkami wirusa – zdecydowały się także na pomoc innym organizacjom. Takie wsparcie otrzymała Fundacja DKMS, która działa na rzecz chorych na nowotwory krwi oraz pomaga polskim klinikom transplantologicznym.
Darowizna dla Chojraków
Firma Inegree, za pośrednictwem Fundacji DKMS przekazała w postaci darowizny rzeczowej 2000 szt. maseczek medycznych, które następnie pojechały m.in. do Stowarzyszenia Dzieciaki Chojraki i Żółty Beret. Są to organizacje, które na co dzień są obecne są na oddziałach onko- i hematologicznych w polskich szpitalach i wspierają m.in. małych pacjentów hematologicznych i ich rodziców. Maseczki medyczne zostały rozdane rodzicom, opiekującym się swoimi chorymi pociechami.
Czy można uratować komuś życie, nie wychodząc z domu?
T-Mobile udowodnił, że nic nie jest w stanie zatrzymać chęci pomagania innym, nawet w czasie pandemii. Firmy nie trzeba było przekonywać jak ważna jest pomoc chorym na nowotwory krwi – w swoich szeregach mają Dawcę Faktycznego, który w 2012 oddał cząstkę siebie Pacjentowi potrzebującemu przeszczepienia szpiku i tym samym podarował szansę na życie. Swoją historię opowiedział kolegom z pracy podczas edukacyjnego warsztatu online.
– Każda forma promocji pomocy osobom chorym na różne odmiany raka krwi jest warta wsparcia. Wiele osób z którymi rozmawiałem gdzieś, kiedyś słyszało lub zetknęło się z tematem bycia Dawcą szpiku, ale brakowało im szerszej informacji. Takie aktywności są bardzo potrzebne. Rozwiewają wiele wątpliwości dotyczących procedury pobrania komórek macierzystych, całego procesu od rejestracji do pobrania, ale również – mam nadzieję – poprzez bezpośredni kontakt z realnym dawcą, dają impuls do rejestracji w bazie Fundacji DKMS – mówi Tomasz Woźnica, Dawca faktyczny z T-Mobile. – Cieszę się, że mogłem zaangażować się w akcję rejestracyjną w naszej firmie. Nie wymagało to ode mnie wielkiego wysiłku, za to efekty w postaci rejestracji nowych potencjalnych dawców i (oby) podarowanie chorej osobie szansy na „drugie” życie, są bezcenne.
T-Mobile postanowił zrealizować akcję rejestracyjną dla Fundacji DKMS w bezpiecznym świecie online, a dodatkowo wesprzeć finansowo organizację. Firma najpierw zorganizowała działania edukacyjne na temat dawstwa szpiku wśród swoich pracowników – wszyscy mieli dostęp do regularnie publikowanych w firmowym intranecie materiałów informacyjnych oraz mogli wziąć udział w czacie z Dawcą oraz przedstawicielem Fundacji DKMS. A następnie zorganizowano wirtualną akcję rejestracyjną. Pracownicy T-Mobile mogli korzystać z dedykowanej dla nich witryny internetowej, która umożliwia zamówienie pakietu do domu i przeprowadzenie rejestracji w bezpiecznych warunkach.
– Potrzeby pacjentów onkologicznych nie przestały istnieć, wręcz przeciwnie – ze względu na pandemię jeszcze bardziej się zwiększyły. Dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć działania Fundacji DKMS i przeprowadzić zaplanowaną wcześniej akcję, jednak w zupełnie nowej, on-linowej, w pełni bezpiecznej dla naszych pracowników, odsłonie – mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej T-Mobile.
W gronie darczyńców i partnerów Fundacji DKMS jest także Bank BNP Paribas. W poprzednich latach firma organizowała stacjonarne akcje – punkty informacyjno-rejestracyjne w różnych lokalizacjach Banku, a w ramach ogólnopolskiej akcji wysyłkowej do chętnych oddziałów zostały wysłane pakiety rejestracyjne. W związku z pandemią tegoroczna edycja Dni Dawców Szpiku w Banku BNP Paribas odbyła się online i została zainagurowana w ramach Dni CSR organizowanych corocznie przez Biuro CSR – Społecznej Odpowiedzialności Biznesu Banku BNP Paribas, w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju. Akcja na rzecz Fundacji DKMS trwa od połowy czerwca, a jej celem jest uświadomienie pracownikom, jak duże są potrzeby pacjentów cierpiących na nowotwory krwi, obaleniu mitów na temat dawstwa i zachęcenie do przystąpienia do bazy.
– Jako Bank odpowiedzialny społecznie prowadzimy szereg działań promujących pozytywne wzorce i wzmacniających zaangażowanie społeczne pracowników. Budowanie świadomości i łamanie mitów dotyczących pobierania komórek macierzystych niezbędnych do przeszczepu szpiku jest bardzo ważne. Zaangażowanie naszych pracowników oznacza wymierną pomoc dla chorych, gdyż w aż 75% przypadków jedyną szansą na powrót do zdrowia jest przeszczepienie szpiku lub komórek macierzystych od niespokrewnionego dawcy. Do tej pory blisko 140 pracowników Banku zarejestrowało się w bazie dawców szpiku – mówi Maria Krawczyńska, Członek Zarządu Fundacji BNP Paribas.
Akcja edukacyjna i rejestracyjna potrwa do końca sierpnia 2020 roku, w tym czasie każdy pracownik będzie miał możliwość zamówienia pakietu do domu i zarejestrowania się. Fundacja DKMS otrzymała równocześnie wsparcie finansowe, które umożliwia pokrycie kosztów rejestracji i przebadania nowych potencjalnych Dawców szpiku i komórek macierzystych oraz na realizację działań statutowych.
Sportowe wyzwania – chęć pomagania
Na nietypowy pomysł akcji charytatywnej wpadła firma ATEM – Polska. Organizatorzy nie tylko edukują i zachęcają do rejestracji w bazie Dawców szpiku, ale również motywują do aktywności fizycznej. Pracownicy dołączyli do akcji Sportowe wyzwania AXIANS – Pomoc dla Fundacji DKMS. Aktywnie spędzają czas korzystając z mobilnej aplikacji rejestrującej aktywność i indywidualne treningi, spalają zbędne kalorie i zdobywają środki dla Fundacji DKMS. Poprzez takie działanie ATEM – Polska chce angażować i integrować swoich pracowników, a także zapewnić im motywację do codziennych treningów.
Sytuacja pandemiczna wymogła na firmach wiele zmian – w modelu biznesowym czy organizacji pracy. Znacząco wzrosło także oczekiwanie społeczne co do prowadzanie działań z obszaru polityki odpowiedzialnego biznesu. Cieszy fakt, że tak wiele firm potrafiło w krótkim czasie dostosować się do nowej rzeczywistości i wspierać tych, którzy tej pomocy najbardziej potrzebują.
Źródło: Fundacja DKMS