Jak e-wolontariusze mogą pomóc w promocji w Internecie? Cz. 2: 11 zadań dla e-wolontariuszy [patronat ngo.pl]
W poprzednim artykule podpowiadaliśmy, w jaki sposób powinna się przygotować organizacja, która chciałaby rozpocząć z e-wolontariuszami współpracę przy działaniach związanych z komunikacją i promocją. Dziś przedstawimy pomysły na kilkanaście zadań możliwych do wykonania na platformie TuDu.org.pl.
JAK E-WOLONTARIUSZE TUDU MOGĄ WSPIERAĆ NGO W PROMOCJI?
E-wolontariusze na TuDu działają wspólnie – nad jednym zadaniem może pracować grupa osób, które wzajemnie się inspirują i razem szukają najlepszego rozwiązania zadania. Możecie wykorzystać ten potencjał, tworząc zadania wzmagające kreatywność.
Przykładem takiego zadania może być zaproszenie wolontariuszy TuDu do wymyślania postów na waszą stronę na Facebooku – tak, abyście mogli je później samodzielnie zaplanować w harmonogramie promocji i opublikować.
W takim zadaniu warto poinformować wolontariusza:
- Jaki jest adres waszej strony na Facebooku?
- Kto będzie odbiorcą treści?
- Jakie informacje i z jakiej tematyki publikujecie na stronie na Facebooku?
- Na podstawie jakich źródeł informacji wolontariusz powinien tworzyć treści?
- Czy powinny być to posty tekstowe, zdjęcia, czy video?
Zachęćcie e-wolontariuszy, aby przygotowywali treść postu i zamieszczali ją na TuDu w formie: 1 rozwiązanie = 1 post.
Dzięki temu inni wolontariusze będą mogli zobaczyć, jakie pomysły mieli inni oraz jaki styp postów wam się podoba i zaproponować coś od siebie. Wy następnie będziecie mogli przygotować harmonogram publikacji postów na Facebooku oraz informować wolontariuszy, kiedy dany post będzie widoczny.
Czasem zdarza się tak, że kiedy tworzycie post na Facebooka lub artykuł na bloga, brakuje wam grafiki, która mogłaby go uatrakcyjnić. Możecie poprosić e-wolontariusza o wyszukanie ich w Internecie i zamieszczanie ich na TuDu w formie załącznika wraz z informacją, z jakiej strony pochodzi dany utwór i na mocy jakiej licencji można z niego korzystać.
Tego typu zadania to również świetna okazja do tego, aby w bardzo praktyczny sposób edukować e-wolontariuszy z zakresu poszanowania prawa autorskiego.
Kiedy chcecie z informacją o swoich działaniach dotrzeć do szerszych kręgów, ale nie wiecie dokładnie, jak je zidentyfikować, możecie prosić e-wolontariuszy o podsyłanie wam swoich pomysłów i zamieszczanie ich na TuDu w formie linku z krótkim opisem, abyście następnie mogli się skontaktować z administratorami danej strony i nawiązać współpracę przy promocji.
E-wolontariusze mogą na przykład na podstawie opisu waszego projektu przygotować zwięzłą i atrakcyjną informację dla mediów, którą będziecie mogli rozesłać do zaprzyjaźnionych dziennikarzy.
Jeśli co jakiś czas wysyłacie do sympatyków waszej organizacji newsletter, czyli mailing informujący np. o tym, co u was słychać, albo zawierający jakieś ciekawostki związane z obszarem waszego działania, e-wolontariusze mogą was wesprzeć w przygotowaniu jego treści w taki sposób, aby była atrakcyjna dla odbiorców i aby mieli oni ochotę się z nią zapoznać. W opisie takiego zadania na TuDu powinniście opisać, kiedy ten newsletter będzie wysyłany, do kogo oraz jakie są kluczowe informacje, które powinny się w nim znaleźć.
E-wolontariusze mogą wam pomóc w pisaniu artykułów, np. na waszą stronę internetową. Mogą też sczytać artykuł przygotowany przez zespół waszej organizacji i podzielić się pomysłami na temat tego, co warto byłoby w nim ulepszyć.
E-wolontariusze podczas burzy mózgów mogą wam pomóc zdecydować, jakie treści powinny się znaleźć na przygotowywanej przez was ulotce, plakacie, czy innym materiale promocyjnym.
Press pack, czyli paczka prasowa/pakiet dla mediów to materiał, w którym organizacja gromadzi wszystkie najważniejsze informacje dotyczące jej działań. Dzięki zgromadzeniu ich w jednym miejscu organizacja może szybciej zareagować na przykład na prośbę dziennikarza, który usłyszał o waszym projekcie i chciałby przygotować materiał do lokalnej gazety, w związku z czym potrzebuje zwięzłego opisu organizacji i kilku zdjęć. Paczka prasowa powinna być materiałem „w pigułce”, który pozwoli dziennikarzowi dużo się o was dowiedzieć w krótkim czasie.
E-wolontariusze mogą wam pomóc przygotować konkretne rzeczy do paczki prasowej, np. informację prasową, logotyp, ulotkę. Mogą też pomóc wam zdecydować, które informacje są najważniejsze i powinny znaleźć się w paczce prasowej, podpowiadając wam, czego oni poszukiwaliby w niej, gdyby byli dziennikarzami.
E-wolontariusze mogą wam pomóc w tworzeniu grafik (ulotek, plakatów, zaproszeń, broszurek), video, fotocastów, podcastów. Mogą także pomóc wam w przygotowaniu papieru firmowego dla waszej organizacji, wizytówek, czy też szablonu prezentacji, który będziecie wykorzystywali podczas wystąpień.
Mogą to robić na przykład poprzez przygotowanie kartki na święta/ Dzień Wolontariusza/ inny ważny dzień, czy opracowanie bazy dziennikarzy, z którymi współpracujecie.
Monitoring Internetu to sprawdzanie, gdzie pojawiały się informacje o Waszej organizacji, projekcie czy wydarzeniu. E-wolontariusze na stronie zadania na TuDu mogą wklejać linki do miejsc, w których pojawiły się takie informacje, albo załączać zrzuty ekranu (print screeny) w formie załącznika na TuDu.
Źródło: E-wolontariat.pl