Z jednej strony ten program to wspólny sukces zarówno urzędników, jak i pozarządowców. Z drugiej organizacje uważają, że jego realizowanie nie przebiega w zadowalający sposób – bo brak aktualnych badań i analiz potrzebnych do planowania pracy oraz powszechnej wiedzy o nim wśród burmistrzów dzielnic.
Ponadto, dwukrotnie poddano konsultacjom społecznym założenia, priorytety i cele Programu. Jest on jednocześnie zgodny ze Społeczną Strategią Warszawy – jego realizowanie ma obejmować politykę prorodzinną oferującą rozwiązania w różnych obszarach polityki społecznej: edukacji, kulturze, promocji i ochronie zdrowia etc. Realizowanie polityki powinno polegać też na udostępnieniu rodzinom kompleksowego systemu usług (w tym rodzinom marginalizowanym).
Warszawska rodzina: późne macierzyństwo i małodzietność
Autorzy programu starali się zdiagnozować potrzeby warszawskich rodzin, opierając się na dostępnych badaniach statystycznych. Najpełniejszą informację demograficzną stanowiły dane Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 roku. Wówczas w Warszawie spisano 465 547 gospodarstw domowych i 331 049 rodzin (w tym 231 049 rodzin z dziećmi do lat 24 na utrzymaniu).
Według danych spisu powszechnego mieszkańcy stolicy tworzą przeważnie jednorodzinne gospodarstwa domowe (94%). Małżeństwa z dziećmi stanowią 44,16% ogółu gospodarstw domowych. Partnerzy z dziećmi zaś 1,22% ogółu spisanych gospodarstw domowych, samotne matki to 22,57%, a samotni ojcowie 0,03%. Rodziny wielodzietne (z trojgiem i więcej dzieci) stanowiły zaś procentowo najmniej – bo 3% ogółu gospodarstw domowych (odsetki te są czterokrotnie niższe od wielkości uzyskanych dla Polski – w 2002 roku rodziny wielodzietne stanowiły prawie 17% rodzin z dziećmi do lat 24 na utrzymaniu i ponad 12% ogółu gospodarstw rodzinnych w kraju).
Co ciekawe – jak wynika z innych badań – warszawskie matki najczęściej rodzą dzieci pomiędzy 25. a 39. rokiem życia, co oznacza to, że dominujący wzorzec tworzenia rodzin w Warszawie wygląda następująco: późne macierzyństwo, rodziny małodzietne. Ten trend wpisuje się we współczesne tendencje kształtowania rodziny, charakterystyczne dla rozwiniętych krajów europejskich.
Priorytety i cele Programu Rodzina
Autorzy nakreślili trzy główne priorytety polityki prorodzinnej miasta – w obrębie każdego z nich doprecyzowano cele i opisano działania:
Priorytet I: Tworzenie przyjaznych warunków dla życia i rozwoju rodziny
W ramach tego priorytetu mieści się przede wszystkim diagnozowanie sytuacji rodzin na potrzeby planowania usług społecznych służących realizacji miejskiej polityki rodzinnej, w tym – udostępnianie informacji o ofercie usług dla rodziny i ukierunkowanie działań instytucji i organizacji realizujących zadania polityki społecznej na potrzeby rodziny wraz z tworzeniem kompleksowego systemu usług.
Priorytet II: Niesienie pomocy rodzinom zagrożonym wykluczeniem społecznym
Tu znajdziemy takie działania, jak: zapewnienie dzieciom i młodzieży oraz ich rodzinom pomocy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (wsparcia dziennego), a także zapewnienie rodzinom asysty rodzinnej czy objęcie dzieci i młodzieży pomocą w środowisku otwartym – czyli streetworking.
Priorytet III: Zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej oraz reintegracja rodzin
Tu zaś celami zdefiniowano następujące działania: organizowanie kompleksowego systemu rodzinnej oraz instytucjonalnej pieczy zastępczej, a także rozwój rodzinnych form pieczy zastępczej, indywidualizacja pracy z dziećmi oraz modernizacja całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Program Rodzina i problemy we współpracy z NGO-sami
Jak miasto współpracuje z organizacjami pozarządowymi w realizowaniu Programu Rodzina? Okazuje się, że choć sam dokument powstawał we współpracy NGO-sami, a ich reprezentanci byli z jego ostatecznego kształtu bardzo zadowoleni, to z jego wdrażaniem jest problem. Pytana o Program Rodzina szefowa Komisji Dialogu Społecznego ds. Dzieci, Młodzieży i Rodziny, Teresa Kapela odsyła do sprawozdań KDS-u ze spotkań z urzędnikami z października 2012 roku.
Wtedy ze strony NGO-sów padł zarzut braku dostępności aktualnych badań i analiz niezbędnych do planowania pracy w zakresie Programu Rodzina, a także zarzut „braku wiedzy burmistrzów” na temat samego Programu. I choć istnieje Zespół Roboczy ds. Programu Rodzina, który składa się z ponad 30 osób (w tym też reprezentantów organizacji), to w 2012 roku spotkał się jedynie kilka razy.
Sytuacja nie jest idealna, ale pracujemy
Ze strony Urzędu m.st. Warszawy za Program Rodzina odpowiada Joanna Dolińska-Dobek z Biura Pomocy i Projektów Społecznych. – Mimo że Zespół w ubiegłym roku nie spotykał się regularnie, Program Rodzina był realizowany – zaznacza.
Pytana o poziom wdrażania Programu, odpowiada: – Przede wszystkim warto podkreślić realizację działań powszechnych, skierowanych do wszystkich rodzin. Niewątpliwym sukcesem i tym, co się udało zrobić tuż po ogłoszeniu Programu, było wsparcie tworzenia warszawskich klubów dla rodzin. Miejsc, gdzie rodzice z dzieckiem mogą przyjść i spędzić czas. Nie tylko udostępniamy przestrzeń, w której rodziny mogą się spotykać, ale podnosimy ich kompetencje i umiejętności opiekuńczo-wychowawcze, ponieważ kluby oferują warsztaty umiejętności, wykłady. Te kluby cieszą się ogromną popularnością. Od 2010 roku zwiększa ich ilość – mamy 17 klubów, a teraz ogłoszono kolejny konkurs ofert. Dodam, że to działanie jest realizowane oczywiście przy udziale NGO-sów – podkreśla Joanna Dolińska-Dobek.
Te działania i ich ogromną wartość potwierdza Magdalena Bylka-Górska z Fundacji Sto Pociech. – Kluby skierowane są do rodzin z małymi dziećmi. Dają przyjazną przestrzeń do spotkania: rodziców z innymi rodzicami (co jest bardzo ważne dla mam często zostających w czterech ścianach na całe dnie z maluchem), dzieci z dziećmi, z innymi dorosłymi, rodzin lepiej sobie radzących i tych z większymi problemami. Sukcesem przy tworzeniu programu Rodzina było uznanie przez miasto wnoszonej przez organizacje pozarządowe potrzeby istnienia takich miejsc w każdej dzielnicy, uznania ich wczesnoprofilaktycznej i integracyjnej roli.
W jeszcze jakich działaniach mogą brać udział NGO-sy w ramach Programu Rodzina? – Od chwili uchwalenia Programu co roku ogłaszanych jest kilka konkursów, które dotyczą wszystkich trzech priorytetów – mówi Joanna Dolińska-Dobrek. – Poza działaniami w zakresie poradnictwa, rozwijania różnorodnych forma wsparcia rodzin, zlecamy działania w kwestii wsparcia dzieci z rodzin w sytuacji kryzysowej, prowadzenia placówek wsparcia dziennego. Warto wspomnieć, że w obszarze priorytetu III ogromne zadanie dotyczące wsparcia rodzinnej pieczy zastępczej zostało powierzone właśnie NGO-sowi – podkreśla.
Czemu organizacje pozarządowe skarżą się na jego realizację? – Bo to nie jest tak, że sytuacja jest idealna. Na szczęście od 2013 roku Zespół ds. Programu Rodzina spotyka się już co miesiąc. A sam Program systematycznie jest wdrażany. Po prostu jest wiele pracy przed nami. Także we współpracy i komunikacji z NGO-sami. Ale musimy współpracować. Nie wyobrażam sobie realizacji tego Programu bez pomocy organizacji – podsumowuje Joanna Dolińska-Dobek.
Dla dzieci zagrożonych wykluczeniem
Źródło: inf. własna (warszawa.ngo.pl)