Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej – organizacjo, stań w szranki!
Wasza organizacja zajmuje się edukacją kulturalną? Prowadziliście w ostatnim roku ciekawy, oryginalny projekt? Do końca czerwca możecie go zgłosić do konkursu Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej. Dlaczego warto to zrobić, jakie znaczenie miała nagroda dla wyróżnionych, czy warto ją kontynuować, czy może należałoby coś zmienić w jej formule, mówią zeszłoroczni laureaci.
Jak zgłosić projekt?
Jakie projekty można zgłosić?
Celem Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej jest promocja najlepszych projektów z zakresu edukacji kulturalnej. Jest tu zatem duża dowolność: mogą być to przedsięwzięcia mające charakter ciągły, cykliczny, bądź organizowane akcyjnie. Przedsięwzięcie musi być jednak realizowane w Warszawie oraz zakończone w I półroczu 2015 roku. W ocenie merytorycznej pod uwagę brana jest m.in. oryginalność koncepcji oraz zastosowanie nowych technologii, a także doświadczenie i kompetencje zespołu, podmiotu prowadzącego przedsięwzięcie. Projekty oceniane są w odrębnych grupach wyłonionych za względu na ich realizatorów, a zatem są to m.in.: instytucje animacji kultury, szkoły, przedszkola. Osobną grupę stanowią organizacje pozarządowe.
Co mówią o nagrodzie jej zeszłoroczni pozarządowi laureaci*?
Nagroda WPEK jest dla mnie ważna i cenna. Po pierwsze z tej racji, że animatorzy i pedagodzy teatru rzadko bywają nagradzani za to co robią na co dzień. Nagrodą za pracę jest zazwyczaj satysfakcja i wdzięczność uczestników. Nagroda WPEK zaś ma wymiar zarówno prestiżowy, jak i finansowy. Niezależnie od otrzymania nagrody, działalność na rzecz edukacji teatralnej jest dla mnie ważna. Spotkanie z widzem – i tym młodym, i dorosłym, pełnosprawnym i z dysfunkcjami jest dla mnie bardzo cenne, jest sednem mojej pracy zawodowej. Otrzymanie nagrody stanowi bardzo miłe potwierdzenie, że jakość pracy i jej efekty zostały dostrzeżone także przez innych. System wyłaniania projektów do nagrody daje nam możliwość przedstawienia swoich projektów na forum, opowiedzenia co się udało, z kim pracowaliśmy, jakie są efekty tej pracy. To zatem też możliwość spotkania, poznania siebie nawzajem i być może nawiązania współpracy. Być może również otrzymanie przeze mnie nagrody ułatwiło mi zdobycie funduszy na kolejny projekt: TR BEZ BARIER.2015, który jest kontynuacją i rozwinięciem pracy z osobami z dysfunkcją wzroku i słuchu”.
W formule konkursu podobał nam się warsztat z wystąpień publicznych przygotowujący do zaprezentowania projektów przed Komisją Konkursu, stwarzał przestrzeń do zdobycia nowych umiejętności. Oprócz nagród czy wyróżnień warto poszukać innych form wsparcia dla nagrodzonych projektów – np. warsztaty nakierowane na wymianę doświadczeń pomiędzy laureatami konkursu czy też doradztwo w zakresie promocji i dalszego rozwoju nagrodzonych inicjatyw. Wśród laureatów są eksperci i praktycy, którzy na pewno mogą wiele wnieść do procesu tworzenia i wdrażania Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej, warto szukać formuły na taką współpracę.
‘Archipelag Pokoleń’ to propozycja zajęć i twórczej aktywności skierowana do starszych Warszawiaków powyżej 55 roku życia. Uczestnicy kursu biorą udział w różnorodnych działaniach edukacyjnych: wykładach, warsztatach, spacerach oraz dyskusjach. Do współpracy zapraszamy osoby, które są zainteresowane zmianami, jakie zachodzą we współczesnym świecie, chciałyby bliżej poznać i zaangażować się w działalność społeczną i kulturalną. W tym roku zaprosiliśmy do współpracy instytucje kultury, które chcą w większym stopniu włączyć w swoje działania osoby 55+ jako odbiorców swojej oferty, uczestników i współtwórców działań edukacyjnych czy wolontariuszy. Zależy nam na projektowaniu oferty kulturalnej dla osób starszych z ich udziałem. Stworzymy przestrzeń do dyskusji, wspólnego generowania pomysłów i poznania się pracowników instytucji kultury i osób 55+ aktywnie uczestniczących w życiu kulturalnym Warszawy”.
Źródło: warszawa.ngo.pl