Co ustalono podczas konferencji „Kierunek Kultura”, która miała miejsce 5 marca?
Europejska Stolica Kultury sprzyja zaangażowaniu ludzi
Konferencja „Kierunek Kultura”, zorganizowana przez Mazowieckie
Centrum Kultury i Sztuki rozpoczęła się 5 marca w Warszawie w
Wyższej szkole Psychologii Społecznej. Uczestnicy, podczas
dwudniowych wykładów i warsztatów, zastanawiali się, jak przełożyć
kapitał kulturowy i społeczny miasta i regionu na rozwój. Mówili o
tym jak promować się przez kulturę oraz jak skutecznie przełamywać
bariery między twórcami a ich otoczeniem, działając w ramach
partnerstw lokalnych, z udziałem samorządu. Prelegentami byli m.in.
przedstawiciele Barcelony i Liverpoolu oraz pełnomocnik Prezydenta
Warszawy do spraw Europejskiej Stolicy Kultury 2016 Ewa
Czeszejko-Sochacka i dyrektor Biura Kultury Marek Kraszewski.
Podpisano Deklarację o Współpracy przy Promocji Mazowsza przez
Kulturę.
Jordi Pascual, nauczyciel akademicki i juror Europejskiej
Stolicy Kultury na lata 2010 – 2013 podkreślał w wystąpieniu
podczas konferencji rolę zaangażowania społeczności lokalnej w
proces starań o miano Europejskiej Stolicy, do którego w roku 2016
pretenduje już obecnie Warszawa. W myśleniu o programie, który
będzie realizowała Europejska Stolica wraz z regionem, w przypadku
wygranej stolicy Polski byłaby to Warszawa wraz z Mazowszem, należy
kierować się zasadą „działać globalnie – myśleć lokalnie”. I
promować różnorodne inicjatywy twórcze lokalnych środowisk, które
mają szansę przebić się na skalę europejską, dzięki marce
Europejskiej Stolicy Kultury.
Neil Petersom, dyrektor Liverpool Welcom przygotowywał brytyjską
stolicę sportu do miana Europejskiej Stolicy 2008. I prace te
zakończyły się sukcesem, bowiem miasto pokonało w staraniach,
dzięki niezrównanemu programowi, 11 innych miast brytyjskich.
Podczas ubiegłego roku, dzięki 7 tys. rozmaitych imprez Liverpool
stał się głośny na świecie, do czego przyczyniło się m.in. 12 tys.
publikacji w światowej prasie, a także pozytywne opinie 15 mln
uczestników imprez, odbywających się w ciągu całego roku.
Rodzinne miasto liderów zespołu „The Beatles” przyciągnęło na
koncerty światowe gwiazdy muzyki. Odbywały się wystawy, dzięki
którym sztukę współczesną wprowadzano „wprost do serca” miejscowej
społeczności. Opracowano największy w Europie program artystyczny z
udziałem społeczeństwa pod nazwą Creative Communities.
Hotele zajęte były w 77 procentach, przybyło 3,5 mln nowych
gości, a region i miasto zarobiły 800 mln funtów. Ponadto zmienił
się wizerunek robotniczego miasta na miasto, które znajduje się na
drodze do rozkwitu, jak uznało 79 procent czytelników Conde Nast
Traveller.
- „Warszawa ma Chopina, a to wspaniały brand. Ponadto ma
historię Powstania Warszawskiego, którą można podziwiać we
wspaniałym muzeum. No i ma puby, w których wraz z przyjaciółmi
spędziłem raz najfantastyczniejszą noc w życiu na znakomitej
zabawie” – poparł żartobliwie starania miasta o europejski tytuł
ekspert z Liverpoolu.
Beata Kubiszyn-Puka
Źródło: http://www.um.warszawa.pl