„Przeanalizujmy, co miasto może zrobić, czego nie może zrobić i działajmy tam, gdzie możemy wprowadzić zmianę. Musimy przy tym odwołać się do bardziej efektywnych metod” – o Programie Profilaktyki i Zwalczania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy w 2015 r. mówi Tomasz Pactwa, dyrektor Biura Pomocy i Projektów Społecznych.
Jeśli mowa o wsparciu nieletnich w obliczu problemu alkoholowego, nie sposób pominąć kwestii sprzedaży alkoholu młodocianym w Warszawie. Ten problem nie tylko istnieje, ale wciąż narasta. Wykazują to prowadzone dotychczas badania. Ich celem była diagnoza rzeczywistych rozmiarów zjawiska sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. W 2012 r. niewiele ponad połowa (53%) prób zakupu alkoholu i papierosów przez osoby poniżej 18 roku życia zakończyło się odmową. Wyniki badania jednoznacznie wskazują na zbyt łatwą dostępność alkoholu dla niepełnoletnich mieszkańców Warszawy. Dlatego w najbliższym czasie wprowadzamy konkretne rozwiązania przeciwdziałające temu zjawisku. Będziemy przeprowadzać badania w miejscach sprzedaży alkoholu i konsekwentnie wnioskować o przeprowadzanie kontroli.
Kolejna duża zmiana to mapa koncentracji problemów społecznych i związany z nią gwarantowany co najmniej 40-procentowy próg na realizację zadań na tych obszarach. Czy może Pan przybliżyć tę ideę? Czy nie ogranicza ona przypadkiem burmistrzów poszczególnych dzielnic w decydowaniu, gdzie należy skierować środki w ramach Programu?
Wracając jednak do samej mapy, wyróżniliśmy obszary kumulacji problemów społecznych w Warszawie z podziałem na dzielnice. Te problemy społeczne to nie tylko ryzykowne lub szkodliwe picie alkoholu, bo ono wiąże się często z intensywnym korzystaniem z pomocy społecznej, skierowaniami dzieci do domów dziecka czy przemocą domową. To z kolei prowadzi do konfliktów z prawem. Problematyczne obszary zdefiniowane zostały, przyznaję, z punktu widzenia miasta jako całości. Jednak, jak już wyżej wspomniałem, zapraszamy burmistrzów dzielnic do ich dookreślenia. Pokazaliśmy dzielnice „widziane z góry” jako element całości miasta. Tego nigdy nie było i jesteśmy gotowi na dyskusję i sugestie dotyczące dalszych rozwiązań.
A coś o samych obszarach? Może Pan wymienić przykłady?
Rozumiem, że to są owe różnice w porównaniu z latami poprzednimi, cele Programu pozostały jednak niezmienione? Czy oprócz rewolucji w Programie przewidziano kontynuację wcześniej podjętych zadań?
Osiągnięciu tego stanu ma służyć realizacja czterech celów szczegółowych: ograniczenie negatywnego wpływu ryzykownego i szkodliwego spożywania alkoholu na funkcjonowanie rodzin, zwłaszcza na obszarach koncentracji problemów społecznych, ograniczenie szkód zdrowotnych wynikających ze spożywania alkoholu, zmniejszenie dostępności alkoholu oraz zapobieganie pojawieniu się i rozwojowi uzależnień. Cele pozostały zbliżone, bo wciąż trzeba na tym polu działać. Uważam, że to, co było dobrze realizowane, powinno być kontynuowane. W rocznych harmonogramach zadań lokalnych przygotowywanych przez poszczególne dzielnice powinny być brane pod uwagę wcześniejsze, z sukcesem realizowane przedsięwzięcia i dobre praktyki. Każda dzielnica jest inna i każda ma swoje dobre doświadczenia.
Trochę niepokoi, wspomniana już deklarowana, potencjalna dostępność alkoholu wśród młodzieży. W obecnym programie rozszerzyliśmy więc także kompetencje Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy, do przeprowadzania kontroli.
Przy okazji realizacji przedsięwzięć finansowanych ze środków publicznych dużo mówi się o potrzebie rozliczania za efekty. Czy ta tendencja jest też widoczna w Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych?
W przyszłości chciałbym przekonać organizacje pozarządowe i dzielnice do tego, że rozliczanie osiąganych rezultatów, zamiast faktu wydatkowania pieniędzy, jest bardziej efektywne i lepiej służy mieszkańcom. Teraz proponujemy to dla części realizowanych działań. Do kompleksowej zmiany trzeba się przygotować krok po kroku: najpierw musimy uzgodnić, jakie konkretne efekty chcemy osiągnąć w poszczególnych obszarach oraz w jaki sposób będziemy je monitorować. Temu służą spotkania – seminaria tematyczne, które organizujemy w otwartej formie z organizacjami pozarządowymi zaangażowanymi w tworzenie lokalnych systemów wsparcia.
Dzięki aktywności liderów organizacji pozarządowych wiele udało nam się już osiągnąć, ale wiele jeszcze przed nami. Wiem, że Program jest efektem pracy zespołowej, wspólnie go tworzymy, wspólnie będziemy go realizować i wspólnie analizować osiągnięte rezultaty i wprowadzać dalsze zmiany.
Źródło: inf. własna (warszawa.ngo.pl)