Warmia i Mazury mogą się znaleźć na szlaku szybkiej kolei, łączącej polskie porty morskie z Białorusią. Konieczne jest jednak wsparcie lokalnych społeczeństw, w tym organizacji pozarządowych, z którymi portal Port Europa chętnie nawiąże współpracę przy promocji tego projektu.
Pojawia się szansa na to, że Morąg, Olsztyn, Giżycko i Ełk znajdą się na trasie nowoczesnej magistrali kolejowej, łączącej polskie porty morskie z Białorusią. Zabiega o to kierownictwo Portu Elbląg, który wkrótce stanie się stosunkowo dużym portem pełnomorskim – jedynym w województwie Warmińsko-Mazurskim. Jeżeli się uda, z Mazury staną się lepiej skomunikowane ze światem, a podróż między Elblągiem a Olsztynem i Ełkiem będzie łatwiejsza. Aby tak się stało, konieczne jest jednak wsparcie lokalnych społeczności, w tym organizacji pozarządowych.
Koncepcja szybkiej kolei elbląsko-mazurskiej wiąże się z planami rozwojowymi Portu Elbląg, które przewidują m. in. budowę kanału łączącego ten port z otwartym morzem. Jak twierdzi dyrektor Portu Elbląg, współpraca z Ukrainą i Białorusią oraz modernizacja linii kolejowej Elbląg - Białystok – to najważniejsze czynniki, decydujące o opłacalności budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Od zeszłego roku nic się pod tym względem nie zmieniło. Powtórzę raz jeszcze – w obecnych uwarunkowaniach, bez zaangażowania naszych partnerów z Ukrainy, względnie Białorusi, całe przedsięwzięcie miałoby problem z wykazaniem opłacalności ekonomicznej – twierdzi dyrektor Portu Elbląg w wywiadzie, udzielonym portalowi „Bałtycka Ukraina” – „Port Europa”(www.baltic-ukraine.com, www.porteuropa.eu).
W wywiadzie, udzielonym na początku lipca 2009 roku, dyrektor Julian Kołtoński informuje o obecnej sytuacji i planach rozwojowych Portu Elbląg. Jak twierdzi dyrektor, Platforma Obywatelska zmieniła zdanie i popiera budowę kanału przez Mierzeję, jednak nadal nie wiadomo, kiedy inwestycja ostatecznie ruszy. Jego zdaniem, dla powodzenia inwestycji kluczowe jest utrzymanie współpracy z partnerami z Ukrainy i Białorusi. Dyrektor potwierdza również opisywaną na łamach elbląskich mediów sprawę modernizacji linii kolejowej z Gdyni do Białegostoku. „W zeszłym roku powstała koncepcja układu logistycznego Białoruś – Elbląg, obejmującego nasz port, modernizację linii kolejowej Elbląg – Olsztyn – Giżycko – Ełk – Białystok wraz z trzema odgałęzieniami w kierunku Białorusi oraz wspomniane już stanowisko systemu SUW-2000 i centrum logistyczne w Białymstoku. Sprawą tą żywotnie zainteresowane są władze województwa podlaskiego. Istnieje nawet projekt listu intencyjnego o współpracy w tej sprawie dwóch województw Północno-Wschodniej Polski i właściwie od tego należałoby zacząć. Inicjatywa należy teraz do marszałka województwa warmińsko-mazurskiego – tylko on może podjąć decyzję o poparciu tego projektu, gdyż ze strony Podlasia jest pełna gotowość do realizacji tej idei”.