„Waldek i Michał ratują Ziemię” – młode pokolenia stawiają na ekologię!
Dzieci chcą się uczyć o klimacie, a troska o Planetę nie jest im obca. Dowodem na to jest tegoroczna edycja programu Zielone Laboratorium Lafarge – konkursu, w którym wzięło udział prawie 80 klas ze szkół podstawowych z całej Polski.
Uczniowie klas IV-VI przez półtora miesiąca przyswajali wiedzę o ochronie środowiska, żeby na koniec przygotować pracę konkursową i zawalczyć o cenne nagrody. Laureatami konkursu, za animację z piosenką „Waldek i Michał ratują Ziemię”, zostały dzieci z klasy 5A z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Świętej Rodziny z Nazaretu w Krakowie.
Bioróżnorodność, frakcje odpadów i odnawialne źródła energii: te trzy ważne tematy poruszył w tym roku program edukacyjny Zielone Laboratorium Lafarge. Nauczyciele, którzy zgłosili się do konkursu otrzymali przygotowane przez ekspertów scenariusze lekcji oraz animacje pozwalające na uatrakcyjnienie edukacji klimatycznej w szkole. Klasy wspólnie opracowywały prace plastyczne i multimedialne i tym samym wzięły udział w konkursie. Do wygrania były zestawy nagród dla dzieci, tablety dla nauczycieli, monitor multimedialny dla szkoły oraz specjalna sesja Eko Escape Game dla zwycięskiej klasy. Szczególnie dużo pozytywnych emocji wzbudziła w dzieciach właśnie gra, którą przeprowadził zespół Tajnej Misji. Uczniowie z krakowskiej szkoły mieli okazję dowiedzieć się czym jest ślad wodny, rozwiązując “misję z przyszłości”.
– W tym roku dostaliśmy wiele inspirujących prac konkursowych. Były to zaprojektowane i stworzone przez dzieci planszówki, prezentacje multimedialne, mini poradniki oraz filmy. Komisji, udało się wyłonić zwycięzców, którzy zaskoczyli nas swoją kreatywnością: sami napisali i nagrali piosenkę o ekologii i klimacie – mówi Zuzanna Tkacz z Fundacji Lafarge WSPÓLNIE.
– W mojej klasie 5A zrealizowaliśmy wszystkie 3 tematy lekcji. Mimo trudnych i nowych treści udało się zainteresować uczniów ważną sprawą ekologii. Powstały kreatywne prace, a uczniowie pracując w grupach połączyli swoje liczne talenty pokazując, że sprawa ekologii nie jest im obojętna – mówi Małgorzata Nizio z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Świętej Rodziny z Nazaretu w Krakowie.
Poza nagrodą główną, wyróżniono także dwie inne klasy. Klasa 6A z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 7 w Tomaszowie Mazowieckim została nagrodzona za przygotowanie gry planszowej, a klasa 4C ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Andrychowie odebrała nagrody za video poradnik jak stworzyć własnoręcznie domek dla owadów.
– Konkurs już za nami, ale edukacja klimatyczna nadal trwa. Cieszymy się, że Mamy Projekt mógł włączyć się w tym roku do prowadzenia programu i dzięki naszej współpracy powstały angażujące materiały edukacyjne. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą uczyć się o ekologii i dbać o Ziemię na stronę zielonelaboratorium.fundacjawspolnie.pl. Tam czekają zarówno scenariusze lekcji jak i atrakcyjne animacje. Można je pobrać i korzystać na zajęciach w szkole jak i w domu. W scenariuszach znajduje się dużo wiedzy podanej w przystępnej formie. Eko śledztwo czy turniej mocy z pewnością spodobają się dzieciakom – mówi Małgosia Żmijska z kolektywu Mamy Projekt.
Scenariusze lekcji oraz animacje dostępne są dla wszystkich bezpłatnie. Na stronie zielonelaboratorium.fundacjawspolnie.pl można również zobaczyć prace zwycięzców oraz klas wyróżnionych w drugiej edycji programu Zielone Laboratorium Lafarge.
Źródło: Fundacja Lafarge WSPÓLNIE