Podczas wakacji Fundacja RECAL organizuje „Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej”. W bieżącym roku kampanie realizowane są w pięciu regionach atrakcyjnych turystycznie. Należą do nich: wybrzeże Bałtyku (Kampania „Czyste Plaże”); Beskidy (Kampania „Czyste Góry”), Mazury (Kampania „Czyste Mazury”); Bieszczady (Kampania „Czyste Bieszczady”) oraz Sudety (Kampania „Czyste Sudety”).
Okres lata jest doskonałym momentem intensyfikacji działań
edukacyjnych skierowanych zarówno do dzieci i młodzieży, jak i do
dorosłych. Puszka po napojach, będąca bardzo popularnym opakowaniem
do napojów – zwłaszcza w okresie lata – stanowi istotny element
prowadzonych działań edukacyjnych.
Najważniejsze cele kampanii:
-
Edukacja recyklingowa na kilku płaszczyznach, a w szczególności wyrabianie nawyku segregacji odpadów.
-
Promocja zbiórki selektywnej, odzysku i recyklingu puszek aluminiowych i innych surowców wtórnych.
-
Poprawa czystości plaż wybrzeża Bałtyku.
-
Odciążenie składowisk odpadów gmin nadmorskich poprzez intensyfikację zbiórki i segregacji surowców wtórnych.
-
Promocja gmin, dbających o środowisko i swój wizerunek ekologiczny.
Kampanie wakacyjne są skierowana do:
-
dzieci i młodzieży (w tym kolonie letnie i obozy),
-
turystów,
-
lokalnej społeczności,
-
punktów skupu surowców wtórnych,
-
samorządów lokalnych,
-
organizacji pozarządowych,
-
mediów.
Docelową grupą, do której skierowana jest oferta warsztatów są
dzieci i młodzież w wieku od 8 do 17 lat, przebywająca na wakacjach
w zorganizowanych grupach i korzystająca z kempingów oraz pól
namiotowych (np. kolonie i obozy letnie). Grupa ta jest szczególnie
ważnym adresatem Kampanii, ponieważ nawyk segregacji odpadów należy
wyrabiać już od dzieciństwa. Udział dzieci w kampaniach pozwala
ponadto ten nawyk utrwalać, gdyż uzupełnieniem zajęć warsztatowych
jest zbiórka pustych puszek po napojach na plażach, w parkach,
itp.
Podstawową formą edukacji dzieci i młodzieży są warsztaty
edukacyjne prowadzone na koloniach i obozach. Dla zorganizowanych
grup Fundacja RECAL ma przygotowaną specjalną ofertę łączącą
edukację z zabawą. Aktywny udział w warsztatach i proponowanych
konkursach umożliwia uczestnikom zdobycie atrakcyjnych nagród, przy
okazji zapoznając ich z podstawami selektywnej zbiórki odpadów. W
bieżącym roku planujemy przeprowadzić co najmniej 550 warsztatów
dla kolonistów. Przewidywana liczba uczestników to około 25 tys.
dzieci i młodzieży. Do 29 lipca w ramach wszystkich pięciu kampanii
wakacyjnych przeprowadziliśmy 179 warsztatów edukacyjnych dla 8.902
dzieci i młodzieży.
Edukacja osób dorosłych odbywa się poprzez możliwie największą
dostępność informacji. Dlatego ważne jest zaangażowaniu mediów w
popularyzację idei kampanii. Fundacja RECAL przekazuje mediom
aktualne informacje z przebiegu kampanii oraz na temat korzyści
płynących z odzysku i recyklingu surowców wtórnych na przykładzie
aluminiowych puszek po napojach. Ponadto Fundacja RECAL bierze
udział w imprezach masowych realizowanych przez partnerów na
terenie Kampanii (np. XIV Festiwal Słowian i Wikingów w Wolinie).
Fundacja organizuje stoisko informacyjne pod specjalnych namiotem
informacyjnym oraz konkursy recyklingowe z nagrodami.
Dla zwiększenia zasięgu informacyjnego Fundacja RECAL
przygotowała do rozpowszechnienia materiały informacyjno-promocyjne
w postaci plakatów i kartek pocztowych promujących kampanie i
partnerów. Kartki pocztowe dodatkowo zawierają dokładne adresy
punktów skupu surowców wtórnych leżących na terenie prowadzonych
działań. W trakcie kampanii plakaty i kartki pocztowe trafiają na
kempingi, do sklepów i barów, na słupy ogłoszeniowe oraz do innych
możliwych miejsc we wszystkich gminach uczestniczących w kampanii.
Ponadto we współpracujących punktach skupu dostępne są bezpłatne
worki do zbiórki puszek po napojach i magnesy dla dzieci.
Na potrzeby kampanii wakacyjnych w 2008 roku przygotowaliśmy
9.000 plakatów i 60.000 kartek pocztowych oraz 40.000 worków na
puszki (małych i dużych), 60.000 magnesów, 3.160 koszulek, 10.000
smyczy na klucze, 3.000 puszek-skarbonek oraz 2.000 toreb
bawełnianych.
Wszystkim uczestnikom kampanii Fundacja RECAL proponuje
kontynuację edukacji ekologicznej w czasie roku szkolnego. Fundacja
zapewnia materiały edukacyjne, pojemniki i worki do zbiórki puszek,
plakaty i magnesy.
Zebrany podczas kampanii surowiec trafia do punktów skupu, a
następnie do ponownego przetworzenia. W ten sposób zostanie
oszczędzone miejsce na składowiskach odpadów, a tym samym
oszczędzone będą pieniądze przeznaczane na budowę i eksploatację
tychże składowisk. Jedna tona puszek po napojach zawrócona z drogi
na składowisko odpadów to oszczędność 100-150 zł kosztów
składowania.
Patronat Medialny:
Patronat Medialny:
W bieżącym roku VI Koalicję Czystych Mazur obok Fundacji RECAL tworzą:
W bieżącym roku III Koalicję Czystych Bieszczad obok Fundacji RECAL tworzą:
- Podkarpacki
Kurator Oświaty.
Patronat Medialny:
W bieżącym roku III Koalicję Czystych Sudetów obok Fundacji RECAL tworzą:
Źródło: Fundacja RECAL