W czasie kryzysu warto otworzyć się na rozwiązania proste, ale skuteczne
W związku z trwającą epidemią koronawirusa, zarówno jako jednostki, jak i organizacje non-profit, zostaliśmy wystawieni na próbę. Wiele instytucji przeszło lub nadal przechodzi szybki kurs zarządzania kryzysowego. Prawdopodobnie duża część z nich wyjdzie zwycięsko z tej nierównej walki, ponieważ trzeci sektor ma wpisane w swoje DNA radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Pozostaje jednak pytanie, jaki scenariusz zmian wybrać dla swojej organizacji?
Pierwszy etap – pełna reorganizacja
Tym co dla naszej Fundacji okazało się najbardziej złożonym procesem w pierwszym etapie po oficjalnym ogłoszeniu, że w Polsce mamy do czynienia z epidemią, było przejście w tryb pracy zdalnej, ale nie rozpatrywanym w kategoriach organizacyjnych – bo z tym poradziliśmy sobie niemal z dnia na dzień. Trudniejsze było przewartościowanie priorytetów i zdecydowanie, co zrobić, aby minimalizować ryzyko związane z przemieszczaniem się wirusa, a jednocześnie zrealizować nasze cele i nie odmawiać naszym podopiecznym wsparcia. Musieliśmy zdecydować jak w ogromie ważnych, bieżących spraw znaleźć czas na planowanie kolejnych kroków. Postawiliśmy na rozwiązania proste, ale skuteczne i okazało się, że w naszym przypadku to była dobra decyzja.
Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju działa przede wszystkim w obszarze edukacji i wspierania inicjatyw związanych z kształceniem. Dlatego po informacji o planowanym zamknięciu placówek edukacyjnych w całej Polsce, zaczęliśmy się przygotowywać do, w pierwszej kolejności ograniczenia liczby szkoleń przewidzianych dla seniorów, a następnie zamknięcia Centralnego Domu Technologii, w którym w trybie stacjonarnym każdego dnia odbywają się warsztaty dla dzieci, młodzieży i seniorów. Decyzja nie była łatwa, ale konieczna. Po jej podjęciu przystąpiliśmy do przygotowywania narzędzi do przejścia w tryb nauczania zdalnego na odległość. Równolegle rozpoczęliśmy reorganizację naszych projektów zewnętrznych, w tym projektu #SamoDZIELNI, który jest skierowany na pomoc we wchodzeniu na rynek pracy młodzieży z pieczy zastępczej z terenów Polski wschodniej.
Nastawienie na cel pomaga przetrwać
Z założenia, uczestnicy projektu #SamoDZIELNI mieli przyjeżdżać do Warszawy raz na miesiąc przez trzy kolejne miesiące i tutaj podczas weekendwych zjazdów, pod okiem ekspertów, przygotowywać się do startu w życie zawodowe. Pierwszy zjazd odbył się bez przeszkód. Młodzi ludzie pracowali z psychologami biznesu, z którymi omawiali wyniki testu Gallupa i ustalali swoje mocne i słabe strony. Uczestniczyli w warsztacie motywacyjnym i nauczyli się stawiania celów. Kolejnym etapem miało być przygotowanie do procesu rekrutacji. Z racji zamknięcia placówek edukacyjnych i ryzyka związanego z podróżowaniem środkami komunikacji zbiorowej, musieliśmy odwołać drugi z planowanych zjazdów. Ale nie zrezygnowaliśmy z kontynuacji projektu. Przeszliśmy w tryb edukacji zdalnej, w której wykorzystaliśmy narzędzia internetowe.
– Podstawowym wyzwaniem było utrzymanie normalnego trybu pracy i procesów oraz przekonanie naszych podopiecznych i partnerów merytorycznych, że nie warto odkładać w czasie tego, co zaplanowaliśmy. Najważniejsze było to, że wszystkim nam zależało na kontynuacji projektu zgodnie z planem – mówi Magdalena Grzankowska, Członek Zarządu Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju.
Zaangażowaliśmy w projekt naszych wolontariuszy, partnerów projektu i ich wolontariuszy, razem stworzyliśmy materiały dydaktyczne zawierające ten zakres wiedzy, który planowaliśmy przekazać uczestnikom projektu podczas kolejnego zjazdu. Przygotowane materiały dydaktyczne dostarczyliśmy uczestnikom konkursu i sprawdziliśmy ich wiedzę w formie testów na platformie online.
– Gdy Bank Pekao SA został zaproszony do wsparcia projektu #SamoDZIELNI, byliśmy pewni, że zgłoszą się chętni wolontariusze. Wielu z naszych pracowników angażuje się w bezinteresowne pomaganie. Doświadczenia zdobywaliśmy np. współpracując z ogólnopolskim stowarzyszeniem, które niesie pomoc opuszczonym dzieciom. Znamy radość płynącą z wolontariatu dla najmłodszych i tych trochę starszych. Rozumiemy, jak trudne może być wejście w dorosłość bez wsparcia najbliższego otoczenia. Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się specjaliści w obszarze rekrutacji, prawa pracy oraz ochrony praw pracowniczych. Przygotowaliśmy praktyczne rady i przyjazny dla odbiorcy przewodnik po terminach, które młody człowiek powinien znać wchodząc w rolę pracownika. Szczególnie zależało nam na tym, by #SamoDZIELNI zyskali niezależność wynikającą z wiedzy i świadomości przysługujących im praw – mówi Anna Strukowicz, Departament Strategii HR w Banku Pekao SA.
Zaangażowanie zespołu i motywacja to podstawa
Kluczowa przy planowaniu kolejnych kroków było zaangażowanie wolontariuszy. W sytuacji pracy zdalnej motywacja do aktywności wolontariackiej może nie być tak silna jak przy systemie pracy stacjonarnej, szczególnie w pierwszym etapie reorganizacji pracy całego zespołu. Stąd duże znaczenie w przypadku projektu #SamoDZIELNI miało utrzymanie rytmu pracy i otwarta komunikacja ze wszystkimi partnerami zaangażowanymi w projekt. Postawiliśmy na bieżące informowanie o sytuacji i włączenie uczestników w planowanie działań. Szybko zorientowaliśmy się z jakich zasobów możemy skorzystać, jakie są ograniczenia i gdzie możemy się spodziewać trudności. Biorąc pod uwagę wszystkie te elementy, zdecydowaliśmy się na rozwiązania najprostsze, które gwarantowały realizację projektu oraz satysfakcję uczestników. Przygotowaliśmy materiały do nauki zdalnej – materiały dydaktyczne z testem wiedzy, które wysłaliśmy uczestnikom, a także zaoferowaliśmy im indywidualne konsultacje w zakresie tworzenia cv. Dodatkowo, aby czas spędzony na nauce był przyjemniejszy, wysłaliśmy każdemu pakiet gadżetów od Fundacji oraz naszych partnerów.
– Zależało nam na utrzymaniu wysokiej jakości materiału merytorycznego, a jednocześnie na przygotowaniu kolejnego zjazdu tak szybko jak to możliwe, aby uczestnicy projektu mogli skorzystać z wiedzy zawartej w materiałach już teraz, bo to im obiecaliśmy i tego od nas oczekiwali. A przede wszystkim, aby zastrzyk dobrej energii i motywacji, który nasi podopieczni otrzymali na pierwszym zjeździe, został wykorzystany w dalszym rozwoju i nie ulotnił się – dodaje Magdalena Grzankowska.
Do kolejnego etapu projektu wykorzystamy doświadczenie zgromadzone przy tych działaniach i zaproponujemy bardziej kompleksowe rozwiązania, które do czasu kolejnego zjazdu #SamoDZIELNYCH zdążymy przygotować i przetestować. W przypadku naszego projektu opisana ścieżka się sprawdziła. Zdajemy sobie sprawę, że nie ma rozwiązań idealnych, ale warto postawić na to co wydaje się proste, pamiętając, że w naszej pracy liczy się cel.
Projekt #SamoDZIELNI powstaje dzięki wsparciu wolontariuszy Grupy PFR, wolontariuszy naszych partnerów – Banku Pekao SA oraz firmy Konica Minolta. Patronat nad projektem objęło Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej.