Trasa Via Baltica będzie na pewno przebiegała z Augustowa do Białegostoku. Prof. Ewa Symonides, Generalny Konserwator Przyrody, zgodziła się, żeby trasa przecinała Biebrzański Park Narodowy w okolicach Sztabina.
W ubiegłym tygodniu na prośbę wojewody podlaskiego Marka Strzalińskiego doszło do spotkania z wiceminister ochrony środowiska prof. Ewą Symonides oraz pracownikami Regionalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. - Przedstawiliśmy naszą propozycję przebiegu najważniejszych szlaków komunikacyjnych – mówił wczoraj na konferencji prasowej wojewoda Strzaliński – w tej chwili istnieje już pełne porozumienie i akceptacja przebiegu trasy Via Baltica.
Wojewoda ujawnił, że Warszawskie Biuro Projektów Drogowych opracowało koncepcję wytyczenia trasy Via Baltica przez bagna biebrzańskie. Zgodnie z tym projektem, nowa droga będzie przebiegała w miejscu obecnej trasy z Augustowa do Białegostoku.
Na półkilometrowym odcinku przecinającym BPN w Sztabinie Via Baltica zostanie zbudowana jako droga dwujezdniowa. Trzecia nitka będzie przeznaczona dla ruchu lokalnego i rolniczego. Aż 250 m drogi zostanie zbudowane na estakadach. Od hałasu dolinę będą chroniły drewniane ekrany akustyczne. – Te rozwiązania poprawią stosunki wodne oraz warunki do przemieszczania się zwierząt miedzy dwiema częściami parku narodowego – mówił Strzaliński.
Przypomnijmy, że prof. Ewa Symonides sprzeciwiała się przebiegowi trasy Via Baltica przez Sztabin i Białystok. Proponowała by trasa szła przez Grajewo i Łomżę. W akcję obrony dotychczasowego przebiegu trasy włączył się „Kurier Poranny”. W Białymstoku powstał komitet, który zbierał podpisy na rzecz utrzymania przebiegu Via Baltica.
- Przedstawione przez nas rozwiązanie uzyskało pełną akceptację minister Symonides – mówił Strzaliński – Pani minister uznała wręcz, że tę koncepcję można pokazywać na całym świecie jako modelowy przykład godzenia interesów społeczno-gopodarczych z zachowaniem walorów środowiska naturalnego.
Strzaliński ujawnił, że opracowana koncepcja przebiegu trasy pozwoli ominąć również Puszczę Knyszyńską. Via Baltica z Białegostoku ma biec przez Knyszyn, Jesionówkę i Korycin. To porozumienie z panią minister Symonides kończy debatę o przebiegu trasy Via Baltica – podkreślił wojewoda podlaski.
Według Strzalińskiego, projekt techniczny tego odcinka trasy powinien powstać do 2004 roku. Przebudowa drogi mogłaby się zacząć po tym terminie z uwzględnieniem środków budżetu państwa oraz Unii Europejskiej.
Źródło: Kurier Poranny