Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przygotowuje ustawę o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Po reklamacji konsument będzie mógł za zgodą przedsiębiorcy skorzystać z mediacji konsumenckiej.
Według założeń UOKiK, jeżeli przedsiębiorca nie uznał reklamacji konsumenta, a konsument nie zgadza się z taką decyzją, może skorzystać z pomocy podmiotów oferujących pozasądowe formy rozwiązywania sporów konsumenckich. Sprawy prowadzone są bez udziału sądu, którego kompetencje przejmuje niezależna osoba trzecia – np. mediator lub arbiter. W przeciwieństwie do spraw rozpatrywanych przed sądami powszechnymi, metody te są tanie, szybkie i nie wymagają zatrudnienia wyspecjalizowanego prawnika.
Od ubiegłego roku obowiązuje dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej (dalej UE) w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie rozwiązywania sporów przez internet. Ze strony polskiej UOKIK jest podmiotem odpowiedzialnym za dostosowanie prawa polskiego do ustawodawstwa unijnego w przedmiotowym zakresie. Zgodnie z założeniami, system alternatywnych metod rozwiązywania sporów w Polsce będzie otwarty, czyli będą mogły do niego przystąpić nowe podmioty utworzone np. przez organizacje przedsiębiorców, a także pozwoli na zmianę zakresu ich działania.
więcej: