Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
- Cieszę się, że tu jestem. Takie spotkania w gronie aktywnych urzędników dają motywację do lepszej pracy - tak uczestnicy podsumowywali najczęściej swój udział w Konferencji Nowocześni z Urzędu, która odbyła się 21 czerwca 2007 w Warszawie.
W imprezie wzięło udział 100 przedstawicieli urzędów i firm
współpracujących z administracją z całej Polski. Byli zarówno
samorządowcy jak i przedstawiciele administracji centralnej.
Konferencja podzielona była na sesję plenarna i 3 równoległe bloki
paneli tematycznych.
„Centralni” i samorządowcy
Debatę poprowadził autorytet w sprawach administracji publicznej, prof. Michał Kulesza, jeden z głównych twórców ustawy o samorządzie gminnym z 1990. Za stołem prezydialnym udało się zgromadzić osoby, które mogą ocenić funkcjonowanie administracji z różnych perspektyw. W dyskusji udział wzięli m. in. Adam Leszkiewicz (sekretarz m.st. Warszawy), Maria Jolanta Batycka - Wąsik (wójt niewielkiej gminy Lesznowola), Andy Rafalat – przedstawiciel współpracującej z administracja brytyjską i polską organizacji Investors in People, a także Dariusz Supeł i Paweł Korliński reprezentujący Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych. Wiele ciekawych uwag wniósł Jarosław Komża, były naczelnik wydziału promocji miasta w Żyrardowie, który stwierdził m.in.:
- Pracuję w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego od niedawna. Bardzo często obecni koledzy konsultują się ze mną pytając: „A jak ty, jako przedstawiciel Żyrardowa patrzyłbyś na to jak z wami współpracujemy? Dlatego wspólne debaty administracji centralnej i samorządowej, takie jak na Konferencji ”Nowocześni z Urzędu” są konieczne. Pozwalają konfrontować punkt widzenia wielu stron.
Butik czy fabryka?
Podczas debaty poruszono fundamentalne kwestie dla reform administracji: jaki jest cel działania urzędów, dlaczego nie wszędzie udają się pozytywne zmiany, jaka jest specyfika poszczególnych jednostek administracji. Padały też pytania o możliwości usprawnienia współpracy pomiędzy administracją centralną i samorządami.
- Praca w samorządzie nie wszędzie wygląda tak samo. Jeśli porównamy pracę urzędników jak menedżerów firm, to zarządzanie Lesznowolą jest jak kierowanie butikiem, a praca w Warszawie to prowadzenie fabryki – zauważył podczas debaty prof. Michał Kulesza. – Tak różne organizacje mają często zupełnie inne problemy, ale i tu i tu jest bardzo wiele dobrego do zrobienia.
Podczas sesji panelowej największe zainteresowanie wzbudziły spotykania poświęcone zarządzaniu zasobami ludzkimi. Prelekcje „Urzędnik na 5-tkę” Ilony Węgłowskiej z Grupy APEXnet oraz „Zarządzanie przez cele na przykładzie administracji brytyjskiej” Andy’ego Rafalata z Investors in People Polska otrzymały w ankietach pokonferencyjnych celujące noty pod względem zawartości merytorycznej. Polityka kadrowa to „gorący” temat w administracji która coraz dotkliwiej odczuwa odpływ fachowców, w związku ze stosunkowo nieatrakcyjnymi wynagrodzeniami w sektorze publicznym.
- Administracja nie uniknie konfrontacji z sektorem prywatnym na rynku pracy – przekonywał Andy Rafalat w swoim wystąpieniu. – Dlatego urzędy muszą tworzyć swoja strategię przyciągania i zatrzymywania najlepszych ludzi. Przykład Wielkiej Brytanii pokazuje, że administracja może byc na rynku pracy konkurencyjna.
Urzędnicy promują
Sebastian Oprządek z firmy Eskadra przedstawił urzędnikom szczegóły kampanii promocyjnej polsko-ukraińskiej oferty organizacji Euro 2012. Słuchacze mogli poznać wiele oryginalnych pomysłów i technik, które warto stosować przy promocji własnego regionu lub miasta. Prelegent dowodził też, że ważny jest nie tylko pomysł kampanii, ale także zaangażowanie najważniejszych urzędników i władz regionu.
Bardzo ciekawe wystąpienie zaprezentowali wspólnie Bożena Kurowska z Poznania, Wanda Ostrowska z Dzierżoniowa oraz Piotr Czubiński z Kraśnika. Miasta te wdrożyły różne standardy i normy mające na celu udoskonalenie zarządzania i przepływu informacji. Słuchacze mogli dowiedzieć się jak w praktyce wyglądało wprowadzanie zmian i jakie przyniosło efekty.
- Interesuje nas przede wszystkim motywacja do zdobywania poszczególnych certyfikatów i praca, która została włożona w działania urzędów – zauważył moderujący ten panel Marek Wiśniewski z publiczni.pl. – Certyfikat to tylko świadectwo wcześniej wprowadzonych zmian.
Prelegenci zgadzali się, że często musieli walczyć z oporem własnych kadr, przyzwyczajonych do „dawnych porządków”.
- Wielu osobom nie mieściło się w głowie, że „władza” urzędnicza ewoluuje w kierunku „służby” urzędniczej – powiedziała Wanda Ostrowska, sekretarz Dzierżoniowa. – Co ciekawe, także wielu odwiedzającym urząd trudno przestawić się z roli petenta na role klienta, który może czegoś wymagać.
- Wdrażając w Poznaniu ISO 9001, ISO 14001 oraz standard Investors in People mieliśmy na uwadze nie tylko korzyści „klienta zewnętrznego” – czyli ludzi odwiedzających urzędy, ale także „klienta wewnętrznego” – czyli naszych urzędników – powiedziała Bożena Kurowska z Urzędu Miasta Poznań.. - Tworzą oni teraz organizację o wiele sprawniejszą, lepiej wywiązującą się ze swoich zadań, a dzięki temu ich warunki pracy zmieniły się bardzo na plus.
Trzeba spotykać się częściej
Chęci do dyskusji i pytań było tak wiele że prawie każdy panel trwał dłużej niż przewidziano. Urzędnicy nie chcieli po prostu kończyć rozmów, do których - jak sami przyznawali - rzadko mają okazję w takim gronie. To pokazuje jak potrzebne są tak unikalne spotkania jak konferencja Nowocześni z Urzędu, gromadzące ludzi z różnych szczebli administracji. Organizatorzy już zapowiedzieli kontynuację cyklu.
Sponsorami konferencji Nowocześni z Urzędu byli: Grupa APEXnet oraz Konsorcjum Nowoczesny Urząd.
Patronem konferencji była Polska Izba Firm Szkoleniowy.
Patronat medialny objęły: Gazeta Samorządu i Administracji, Gazeta.pl, NGO.pl, Wrota Małopolski, Gazeta Pomorska i Wrota Podlasia.
Media współpracujące: Wirtualna Polska i Głos Szczeciński.
Program konferencji i szczegóły wystąpień dostępne na stronie: http://www.publiczni.pl/konferencja/program
„Centralni” i samorządowcy
Debatę poprowadził autorytet w sprawach administracji publicznej, prof. Michał Kulesza, jeden z głównych twórców ustawy o samorządzie gminnym z 1990. Za stołem prezydialnym udało się zgromadzić osoby, które mogą ocenić funkcjonowanie administracji z różnych perspektyw. W dyskusji udział wzięli m. in. Adam Leszkiewicz (sekretarz m.st. Warszawy), Maria Jolanta Batycka - Wąsik (wójt niewielkiej gminy Lesznowola), Andy Rafalat – przedstawiciel współpracującej z administracja brytyjską i polską organizacji Investors in People, a także Dariusz Supeł i Paweł Korliński reprezentujący Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych. Wiele ciekawych uwag wniósł Jarosław Komża, były naczelnik wydziału promocji miasta w Żyrardowie, który stwierdził m.in.:
- Pracuję w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego od niedawna. Bardzo często obecni koledzy konsultują się ze mną pytając: „A jak ty, jako przedstawiciel Żyrardowa patrzyłbyś na to jak z wami współpracujemy? Dlatego wspólne debaty administracji centralnej i samorządowej, takie jak na Konferencji ”Nowocześni z Urzędu” są konieczne. Pozwalają konfrontować punkt widzenia wielu stron.
Butik czy fabryka?
Podczas debaty poruszono fundamentalne kwestie dla reform administracji: jaki jest cel działania urzędów, dlaczego nie wszędzie udają się pozytywne zmiany, jaka jest specyfika poszczególnych jednostek administracji. Padały też pytania o możliwości usprawnienia współpracy pomiędzy administracją centralną i samorządami.
- Praca w samorządzie nie wszędzie wygląda tak samo. Jeśli porównamy pracę urzędników jak menedżerów firm, to zarządzanie Lesznowolą jest jak kierowanie butikiem, a praca w Warszawie to prowadzenie fabryki – zauważył podczas debaty prof. Michał Kulesza. – Tak różne organizacje mają często zupełnie inne problemy, ale i tu i tu jest bardzo wiele dobrego do zrobienia.
Podczas sesji panelowej największe zainteresowanie wzbudziły spotykania poświęcone zarządzaniu zasobami ludzkimi. Prelekcje „Urzędnik na 5-tkę” Ilony Węgłowskiej z Grupy APEXnet oraz „Zarządzanie przez cele na przykładzie administracji brytyjskiej” Andy’ego Rafalata z Investors in People Polska otrzymały w ankietach pokonferencyjnych celujące noty pod względem zawartości merytorycznej. Polityka kadrowa to „gorący” temat w administracji która coraz dotkliwiej odczuwa odpływ fachowców, w związku ze stosunkowo nieatrakcyjnymi wynagrodzeniami w sektorze publicznym.
- Administracja nie uniknie konfrontacji z sektorem prywatnym na rynku pracy – przekonywał Andy Rafalat w swoim wystąpieniu. – Dlatego urzędy muszą tworzyć swoja strategię przyciągania i zatrzymywania najlepszych ludzi. Przykład Wielkiej Brytanii pokazuje, że administracja może byc na rynku pracy konkurencyjna.
Urzędnicy promują
Sebastian Oprządek z firmy Eskadra przedstawił urzędnikom szczegóły kampanii promocyjnej polsko-ukraińskiej oferty organizacji Euro 2012. Słuchacze mogli poznać wiele oryginalnych pomysłów i technik, które warto stosować przy promocji własnego regionu lub miasta. Prelegent dowodził też, że ważny jest nie tylko pomysł kampanii, ale także zaangażowanie najważniejszych urzędników i władz regionu.
Bardzo ciekawe wystąpienie zaprezentowali wspólnie Bożena Kurowska z Poznania, Wanda Ostrowska z Dzierżoniowa oraz Piotr Czubiński z Kraśnika. Miasta te wdrożyły różne standardy i normy mające na celu udoskonalenie zarządzania i przepływu informacji. Słuchacze mogli dowiedzieć się jak w praktyce wyglądało wprowadzanie zmian i jakie przyniosło efekty.
- Interesuje nas przede wszystkim motywacja do zdobywania poszczególnych certyfikatów i praca, która została włożona w działania urzędów – zauważył moderujący ten panel Marek Wiśniewski z publiczni.pl. – Certyfikat to tylko świadectwo wcześniej wprowadzonych zmian.
Prelegenci zgadzali się, że często musieli walczyć z oporem własnych kadr, przyzwyczajonych do „dawnych porządków”.
- Wielu osobom nie mieściło się w głowie, że „władza” urzędnicza ewoluuje w kierunku „służby” urzędniczej – powiedziała Wanda Ostrowska, sekretarz Dzierżoniowa. – Co ciekawe, także wielu odwiedzającym urząd trudno przestawić się z roli petenta na role klienta, który może czegoś wymagać.
- Wdrażając w Poznaniu ISO 9001, ISO 14001 oraz standard Investors in People mieliśmy na uwadze nie tylko korzyści „klienta zewnętrznego” – czyli ludzi odwiedzających urzędy, ale także „klienta wewnętrznego” – czyli naszych urzędników – powiedziała Bożena Kurowska z Urzędu Miasta Poznań.. - Tworzą oni teraz organizację o wiele sprawniejszą, lepiej wywiązującą się ze swoich zadań, a dzięki temu ich warunki pracy zmieniły się bardzo na plus.
Trzeba spotykać się częściej
Chęci do dyskusji i pytań było tak wiele że prawie każdy panel trwał dłużej niż przewidziano. Urzędnicy nie chcieli po prostu kończyć rozmów, do których - jak sami przyznawali - rzadko mają okazję w takim gronie. To pokazuje jak potrzebne są tak unikalne spotkania jak konferencja Nowocześni z Urzędu, gromadzące ludzi z różnych szczebli administracji. Organizatorzy już zapowiedzieli kontynuację cyklu.
Sponsorami konferencji Nowocześni z Urzędu byli: Grupa APEXnet oraz Konsorcjum Nowoczesny Urząd.
Patronem konferencji była Polska Izba Firm Szkoleniowy.
Patronat medialny objęły: Gazeta Samorządu i Administracji, Gazeta.pl, NGO.pl, Wrota Małopolski, Gazeta Pomorska i Wrota Podlasia.
Media współpracujące: Wirtualna Polska i Głos Szczeciński.
Program konferencji i szczegóły wystąpień dostępne na stronie: http://www.publiczni.pl/konferencja/program
Portal organizacji pozarządowych ngo.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.