Urzędnicy z całej Polski spotkali się w Warszawie w dniach 11-12 grudnia 2008 r. na konferencji „Nowocześni z Urzędu”, której organizatorem był serwis internetowy publiczni.pl. Wydarzenie rozpoczęła debata na temat poselskiego projektu Ustawy o specjalnej odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa.
Projekt przewiduje odpowiedzialność finansową urzędników
sięgającą nawet wysokości 12 średnich pensji. W przypadku jeśli
działanie podjęte przez urzędnika z rażącym naruszeniem prawa
spowoduje konieczność wypłaty przez urząd (a w praktyce przez skarb
Państwa) odszkodowania obywatelowi, instytucja będzie mogła
dochodzić zwrotu poniesionych kosztów od osoby odpowiedzialnej za
złą decyzję.
Prof. Michał Kulesza zauważył że pojawienie się projektu Ustawy
jest bezpośrednim następstwem złej sytuacji kadrowej polskiej
administracji, a także zaniedbania tematu etyki w działaniu
urzędników. – W praktyce, urzędnik stojąc nawet na gruncie prawa
może swobodnie nękać obywatela i utrudniać mu działanie. –
stwierdził prof. Kulesza.
Mecenas Grzegorz Wlazło, doradca Wiceministra Gospodarki Adama
Szejnfelda, stwierdził że wiele problemów wynika z mętnego prawa,
nie tylko w Polsce ale także w Unii Europejskiej. To pozwala
urzędnikom interpretować prawo często na niekorzyść obywateli.
Piotr Smoczyński, wiceburmistrz Białołęki zauważył, że urzędnicy
mogą czasem próbować naginać prawo w interesie publicznym, blokując
działania wynikające z wcześniejszych decyzji innych organów,
noszących znamiona naruszenia prawa lub szkodzenia interesowi
publicznemu. Nie ma o tym mowy w omawianej Ustawie. Prof. Michał
Kulesza podkreślił jednak, że urzędnicy nie mogą brać na siebie
odpowiedzialności za naprawianie błędów popełnianych przez innych.
– W interesie publicznym – zauważył Michał Kulesza – leży to, aby
obywatel posiadając tytuł prawny był pewien, że kolejny urząd go
nie zakwestionuje.
Zdaniem Jarosława Małolepszego, sekretarza Federacji Związków
Zawodowych Pracowników Skarbowych urzędnicy powinni mieć w
przypadku wejścia w życie dyskutowanej Ustawy wykupioną przez
państwo polisę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. –
Urzędnicy skarbowi są przeciążeni ilością spraw, które często są
bardzo skomplikowane.
Dagmir Długosz, dyrektor Departamentu Służby Cywilnej i
Państwowego Zasobu Kadrowego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
przedstawił dane dotyczące sytuacji kadrowo-płacowej w polskiej
administracji, przyłączając się do zdania Prof. Michała Kuleszy o
kiepskim stanie urzędowych kadr. – Rozpowszechnione w
społeczeństwie twierdzenia o wysokich zarobkach urzędników nie
znajdują odzwierciedlenia w danych – zauważył Dagmir Długosz. –
Urzędy maja problemy z przyciągnięciem dobrych specjalistów i
walczą o nich także między sobą. Kryzys kadrowy nie sprzyja
wysokiej jakości pracy administracji i wydawanych przez nią
decyzji.
Po debacie uczestnicy konferencji wzięli udział w 15 zajęciach
tematycznych ujętych w 3 bloki: Kadry, Perspektywy oraz
Marketing.
Ogromnym zainteresowaniem podczas bloku Kadrowego cieszyły się
zajęcia Krzysztofa Kotapskiego zatytułowane „Przywództwo w procesie
zarządzania zmianą w oparciu o ludzi”. Krzysztof Kotapski wskazywał
uczestnikom jak wprowadzać zmiany w organizacji w oparciu o ludzi,
słuchając głosu pracowników i minimalizując dzięki temu opór ludzi
wobec tego, co nowe oraz rozładowując ich stres. Prowadzący zajęcia
zachęcał aby liderzy zmian dla poprawy efektywności działania
instytucji, pracowali nad zaangażowaniem ludzi w procesy
przekształceń.
Tradycyjnie wiele pytań ze strony uczestników konferencji
budziły zagadnienia analizy i opisu stanowiska pracy (zajęcia
prowadzone przez współpracującą z firmą Apexnet Ilonę Węgłowską)
oraz czasu pracy (panel współpracownika Wolters Kluwer Polska- dr
Łukasza Pisarczyka). Renata Kaczyńska Maciejowska przybliżyła
kadrowcom temat zarządzania kompetencjami w urzędach.
W bloku Perspektywy urzędnicy mogli dowiedzieć się wielu
ciekawych rzeczy m.in. na temat zunifikowanej komunikacji w
urzędach i obsługi obywateli przez multimedialne contact center
(prelegenci firmy Siemens), a także koncepcji e-usług w urzędach
oraz zapewnienia odpowiedniej infrastruktury IT wspierającej
realizację e-usług (Microsoft). Na koniec bloku Perspektywy Patryk
Pniewski i Grzegorz Ziętek, przedstawiciele serwisu hot.spots.pl
przybliżyli urzędnikom zagadnienie instalowania przez samorządy
punktów dostępu do bezpłatnego Internetu.
W bloku marketingowym specjaliści ds. promocji i osoby
odpowiedzialne za politykę informacyjna brały udział w zajęciach na
temat stosowania narzędzi PR w instytucjach (Ciszewski PR) i
tworzenia przyjaznych oraz łatwych w zarządzaniu stron
internetowych urzędów (przedstawiciele firmy ECS S.A. oraz UM
Zakopane). Podczas zajęć z prawa prasowego (Monika Brzozowska,
współpracownik MJ Training) uczestnicy konferencji dyskutowali
m.in. o tym jak reagować na naruszenie prawa przez przedstawicieli
mediów oraz czy urzędnik zawsze ma obowiązek udzielania informacji
prasie. Sporo kontrowersji wzbudziło pytanie czy przedstawiciele
administracji muszą udzielać informacji publicznych w odpowiedzi na
zapytanie bez względu na jego formę.
Konferencję zakończyło tradycyjnie losowanie cennych nagród
wśród uczestników – m.in. szkoleń, voucherów hotelowych oraz
publikacji specjalistycznych.
Partnerami Konferencji byli: Siemens Enterprise Communications,
Microsoft, Międzynarodowa Platforma Szkoleniowa.