UE: Podstawy dla przyszłych działań w dziedzinie prawa konsumenckiego
Komisja Europejska przedstawiła 29 maja 2017 r. analizę unijnych przepisów konsumenckich i dotyczących marketingu. Sprawozdanie to będzie służyć jako podstawa do dalszej poprawy ram prawnych dla konsumentów i przedsiębiorstw.
Wyniki analizy pokazują, że chociaż europejscy konsumenci już korzystają z szerokich praw konsumenckich, istnieje pole do poprawy, na przykład, jeśli chodzi o egzekwowanie tych praw lub ich dostosowanie do ery cyfrowej. Zaktualizowane przepisy powinny również zapewnić większą jasność prawa dla przedsiębiorstw prowadzących działalność transgraniczną.
Věra Jourová, komisarz UE do spraw sprawiedliwości i konsumentów, powiedziała: Ochrona, jaką cieszą się europejscy konsumenci, jest jedną z najlepszych na świecie. Korzystają oni z szerokich praw konsumenckich, niezależnie od tego, czy kupują we własnym kraju czy za granicą. Musimy zagwarantować, żeby prawa te mogły być również prawidłowo egzekwowane i dostosowane do wymogów ery cyfrowej. Przedstawione przez nas przyszłe wnioski zagwarantują, że prawa te staną się rzeczywistością w internecie i poza nim.
Unijne przepisy w omawianej dziedzinie przyczyniły się do zwiększenia ufności konsumenckiej: w 2016 r. prawie 6 na 10 konsumentów (58 proc.) uważało, że są dobrze chronieni podczas dokonywania zakupów przez internet w innym państwie członkowskim, w porównaniu z tylko jednym na dziesięciu konsumentów (10 proc.) w roku 2003; 7 na 10 osób zgłosiło, że skorzystały one z prawa do bezpłatnej co najmniej dwuletniej gwarancji dla towarów.
Wykryte problemy
W analizie Komisji wskazano następujące kwestie, którymi należy się zająć:
- Ograniczone możliwości dochodzenia roszczeń: W niewielu państwach przepisy prawa cywilnego zapewniają konsumentom skuteczny środek odwoławczy w przypadku gdyby padli ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych. W niektórych państwach natomiast przedsiębiorstwa i organizacje konsumenckie nie mogą wnieść powództwa o nakazanie zaprzestania szkodliwych praktyk, aby zasygnalizować łamanie prawa. Państwa członkowskie nadal mają różne podejście do zbiorowego dochodzenia roszczeń odszkodowawczych.
- Różnice w egzekwowaniu przepisów w poszczególnych państwach członkowskich: Poziom kar w przypadku naruszenia przez przedsiębiorstwo przepisów UE dotyczących ochrony konsumentów jest w poszczególnych krajach bardzo różny, czego wynikiem jest różny poziom ochrony konsumentów i brak równych warunków działania dla przedsiębiorstw.
- Prawa, które nie są w pełni dostosowane do wymogów ery cyfrowej: Podpisując umowę na korzystanie z bezpłatnych usług online (np. usług w chmurze, mediów społecznościowych), konsumenci nie korzystają z tych samych praw do otrzymania informacji przed zawarciem umowy lub prawa do odstąpienia od niej, co w przypadku usług płatnych. Konsumenci odczuwają również brak przejrzystości w odniesieniu do pośredników internetowych, co oznacza, że konsumentom trudno jest dochodzić swoich praw.
- Niski poziom świadomości praw konsumentów: Tylko czterech na dziesięciu respondentów (41 proc.) wiedziało, że mają prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany wadliwego towaru, a tylko jedna trzecia z nich (33 proc.) wiedziała, że za produkty, których nie zamawiali, nie muszą płacić ani ich zwracać.
W jaki sposób Komisja będzie dalej działać w tej kwestii?
Komisja rozważy kolejne działania, jakie należało będzie podjąć w następujących dziedzinach unijnego prawa konsumenckiego:
- przyznanie ofiarom nieuczciwych praktyk handlowych prawa do środków zaradczych wynikających z samych umów lub środków pozaumownych (takich jak prawo do rozwiązania umowy i otrzymania zwrotu zapłaconej ceny);
- rozszerzenie ochrony na mocy dyrektywy w sprawie praw konsumentów (np. informowanie przed zawarciem umowy oraz prawo do odstąpienia od umowy) na usługi świadczone przez internet, za które konsumenci płacą udostępnieniem swoich danych;
- zagwarantowanie, że konsumenci korzystający z handlowych platform internetowych będą informowani o tym, czy kupują od zawodowego sprzedawcy czy od innego konsumenta i czy są oni objęci przepisami dotyczącymi ochrony konsumentów;
- wzmocnienie i lepsza harmonizacja poziomu sankcji za naruszanie prawa konsumenckiego;
- usprawnienie procedury wydawania nakazów zaprzestania szkodliwych praktyk w celu ochrony interesów konsumentów;
- analiza wyników bieżącej oceny zbiorowego dochodzenia roszczeń w poszczególnych państwach członkowskich UE.
Dalsze działania
Aby zbadać możliwości wprowadzenia ewentualnych zmian w ustawodawstwie, w 2017 r. Komisja:
- opublikuje „wstępną ocenę skutków”, określającą zakres i możliwe warianty przyszłych działań legislacyjnych;
- przeprowadzi w internecie konsultacje społeczne;
- sporządzi ocenę skutków i przedstawi w oparciu o swoje ustalenia wniosek ustawodawczy.
Obecne działania Komisji
Komisja pracuje już nad aktualizacją niektórych przepisów konsumenckich:
Kontekst
Dodatkowe informacje
- Zestawienie informacji: prawo konsumenckie UE
- Streszczenie oceny adekwatności obowiązującego prawodawstwa
- Streszczenie oceny dyrektywy w sprawie praw konsumentów
- Pełne sprawozdania i wyniki dodatkowych badań zewnętrznych opublikowane dzisiaj dostępne są tutaj.
- Prawa konsumentów w UE i unijne prawodawstwo w tej dziedzinie