Telefon zaufania 116 111 pomoże dzieciom i młodzieży z Ukrainy przebywającym w Polsce
Fundacja Orange wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę uruchamia dyżury w języku ukraińskim w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. Telefon, prowadzony od ponad 13 lat, rozszerza swoją ofertę pomocy. Dla wielu młodych ludzi, którzy przybyli z Ukrainy do Polski po wybuchu wojny, rozmowa w ojczystym języku z psychologiem może być dużym wsparciem w radzeniu sobie z trudem nowej sytuacji i z tęsknotą za bliskimi. Rozmowy poprowadzą psycholożki, które także przyjechały tu z ich rodzimego kraju.
Po wybuchu wojny miliony dzieci musiały opuścić swój dom w Ukrainie, setki tysięcy z nich znalazły się w Polsce. Uciekając, zostawiły cały swój świat, ważne dla siebie sprawy, plany i pasje, a często też ojców, dziadków, przyjaciół i ukochane zwierzęta. Wielu dzieciom może towarzyszyć niepewność, lęk, poczucie straty i inne trudne emocje. Aby dać im możliwość podzielenia się tym, co przeżywają, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wraz z Fundacją Orange uruchomiły dyżury w języku ukraińskim w telefonie zaufania 116 111.
„Wsparcie emocjonalne ma ogromne znaczenie w każdych okolicznościach, zwłaszcza tak ekstremalnych jak doświadczenie uchodźstwa. Nie każde dziecko może uzyskać taką pomoc w najbliższym otoczeniu. Nasz telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 od ponad 13 lat pomaga dzieciom w Polsce – od dziś także tym, które przybyły z Ukrainy. Bardzo się z tego cieszę, ale też zdaję sobie sprawę, że dużym wyzwaniem jest promocja tej oferty. Chcemy, by wiadomość o dyżurach w języku ukraińskim i rosyjskim dotarła do dzieci różnymi kanałami. By dowiedziały się, że mogą na nas liczyć” – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
„Pomysł na zorganizowanie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży z Ukrainy zrodził się z wieloletnich doświadczeń współpracy przy polskim telefonie 116 111 i ze wspólnej troski o dobro młodych. Mamy świadomość, że dla wielu z nich korzystanie z tego rodzaju wsparcia może być w jakiś sposób wstydliwe lub po prostu nowe. Ważne jest informowanie o tej możliwości, ale także oswajanie z taką formą sięgania po pomoc jako naturalną” – dodaje dr Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
Psycholożki z Ukrainy będą czekać na rozmowy z dziećmi od poniedziałku do piątku między 14.00 a 18.00. Odbyły szereg szkoleń przygotowujących do pracy w oparciu o standardy telefonu zaufania. Konsultacje mogą się odbywać także w języku rosyjskim, w zależności od tego, jak będzie wygodniej osobie, która dzwoni. Po wybraniu numeru 116 111 należy wskazać, w którym języku ma być kontynuowane połączenie.
„Dzieci z Polski od lat dzwonią do telefonu z różnymi sprawami, które są dla nich ważne – małymi i dużymi. Każda sprawa jest istotna, każde dziecko zostaje wysłuchane. To bardzo wzmacniające doświadczenie. Zapraszam dzieci z Ukrainy, aby także dzwoniły, jeśli potrzebują porozmawiać. Ja i inne konsultantki będziemy na nie czekały” – mówi Tetiana G., konsultantka 116 111 pracująca w języku ukraińskim.
Dzieci potrzebują rozmawiać o tym, co się dzieje, i być w tej rozmowie traktowane poważnie. Choć wojna i niepewność jutra dla nikogo nie są łatwym tematem. O najważniejszych, najbardziej osobistych sprawach najlepiej mówić w swoim ojczystym języku.
„W ukraińskiej szkole Materynka, w której pracuję, na początku obawialiśmy się poruszania tematu wojny, nie wiedzieliśmy, jak dzieci zareagują. Ale nie dało się o tym nie rozmawiać. Teraz wiemy, że jeśli pojawiają się trudne emocje, to muszą znaleźć ujście” – mówi Larysa Vychivska, nauczycielka, asystentka międzykulturowa w szkołach podstawowych. Uczniowie i uczennice korzystają z komunikatorów i dostają na bieżąco informacje, bywa, ze nadal o ogłaszanych i odwoływanych alarmach bombowych.
Телефон довіри 116 111 допомогає дітям та молоді з України, які перебувають у Польщі.
На гарячій лінії для дітей та молоді 116 111 надають інформацію українською мовою. Це дає можливість багатьом молодим людям, які приїхали з України до Польщі, поговорити рідною мовою про труднощі, проблеми та важливі емоції. Бесіди ведуть психологи, які також приїхали сюди з України. Дзвонити можна з понеділка по п’ятницю, з 14:00 до 18:00. Безкоштовний і анонімний телефон довіри 116 111 допомагає польським дітям та молоді вже більше 13 років.
Після початку війни мільйонам дітей довелося покинути свої домівки в Україні, сотні тисяч з них опинилися в Польщі. Рятуючись, вони покинули увесь свій світ, важливі справи, плани й захоплення, а часто й батьків, бабусь та дідусів, друзів і улюбленців - домашніх тварин. Багато дітей з цього приводу можуть відчувати непевність, тривогу, переживати втрату, змагатися з іншими важкими емоціями. Щоб дати можливість дітям та молоді з України поділитися тим, що вони відчувають, Фонд Даємо Дітям Силу спільно з Фондом Orange запустили гарячу лінію українською мовою 116 111.
Не кожна дитина може отримати підтримку безпосереднього оточення. Багатьом дітям може бути важко перебороти себе і попросити допомоги у важку хвилину. Для багатьох з них користування такою підтримкою може бути незручним або просто чимось новим.Телефон довіри обслуговує дітей і є легкодоступною формою звернення за допомогою. У Польщі гаряча лінія 116 111 допомагає дітям вже більше 13 років. Тепер телефон 116 111 допоможе також тим, хто приїхав з України.
Психологи з України чекатимуть на розмови з дітьми від понеділка до п'ятниці, з 14.00 до 18.00. Всі вони пройшли ряд тренінгів з підготовки до роботи на основі стандартів гарячої лінії для того, щоб якнайкраще підтримати дітей у тому, що для них важливо і боляче. Консультації також можуть надавати російською мовою, залежно від того, наскільки комфортно буде людині, яка дзвонить. Коли ви набираєте 116 111, необхідно вказати, якою мовою ви хочете продовжити розмову. Організатори переконані, що про найважливіші, найбільш особисті справи найкраще говорити рідною мовою.
„Польські діти вже багато років телефонують з різними важливими для них справами – малими й великими. Кожна справа є важлива, кожну дитину вислухають. Це дуже потужний досвід. Я запрошую дітей з України також телефонувати, коли їм потрібно поговорити. Я та інші консультанти будемо чекати на них” – говорить Тетяна Г., українськомовний консультант гарячої лінії 116 111.
Хоча війна і невизначеність завтрашнього дня не є легкою темою ні для кого, діти повинні говорити про те, що відбувається, а дорослі повині сприймати їх серйозно. За допомогою миттєвих повідомлень діти та молодь отримують інформацію в режимі реального часу з-за кордону з Польщею. Це може викликати різні, у тому числі й важкі, емоції, тому молоді люди часто потребують емпатичного приятеля, щоб отримати необхідну пораду.
Źródło: Fundacja Orange