Szukamy nowej jakości, czyli dlaczego potrzebujemy szkoły reprezentacji sektora [patronat ngo.pl]
Szkoła Reprezentacji i Partycypacji Społecznej OFOP to cykl wykładów, warsztatów, prac grupowych i indywidualnego samokształcenia, której celem jest wzmocnienie osób zaangażowanych w działania społeczne, którzy chcą – na różnych szczeblach od lokalnego przez krajowy do poziomu europejskiego – czynnie angażować się na rzecz zorganizowanych obywateli.
Misja OFOP-u – „w imieniu członków na rzecz całego sektora” – w ostatnich latach coraz bardziej przybiera formę działania „w obronie niezależności organizacji”. Organizacje nie są po to, by realizować strategie państwowe czy wizje sponsorów. Są po to, by działać w imieniu obywateli i na ich rzecz. Korzystać z finansowego wsparcia administracji czy biznesu, ale jednocześnie kontrolować działania instytucji państwowych i firm prywatnych, przeciwdziałając marnowaniu publicznych zasobów czy działaniom ekonomicznym prowadzonym kosztem dobra wspólnego. Jednak swoją rolę organizacje mogą odegrać tylko w odpowiednich warunkach społeczno-prawnych. Brak wsparcia społecznego i uzależnienie od środków zewnętrznych grozi im utratą niezależności i niesie ze sobą niebezpieczeństwo, że społeczeństwo stanie się jedynie przedmiotem gier politycznych i mechanizmów rynkowych.
Aby bronić tej niezależności, być prawdziwym partnerem dla administracji – tak rządowej, jak i samorządowej, dla związków zawodowych i pracodawców, potrzebujemy nie tylko siły w postaci liczby organizacji, ich znaczenia i ich poparcia społecznego. Nie tylko wykształconej kadry specjalistów, którzy znają się na rachunkowości, prawie, fundraisingu itp. Potrzeba ludzi, którzy będą chcieli występować nie tyle na rzecz konkretnego interesu czy w imieniu konkretnej organizacji, ale myśląc o dobru całego sektora, uczestnicząc w debacie o najlepszych rozwiązaniach. Z tą intencją planujemy Szkołę OFOP-u.
Gdybym miał wymarzyć sobie idealnego absolwenta, idealną absolwentkę naszej Szkoły, to byłaby to osoba, która potrafi w imieniu (reprezentacja) organizacji społecznych uczestniczyć (partycypacja) w dyskursie – zarówno w ramach społeczeństwa, pomiędzy organizacjami, jak i pomiędzy społeczeństwem a władzą publiczną – na temat najlepszych rozwiązań systemowych.
Byłoby więc dobrze, gdyby o kandydatce czy kandydacie do szkoły można było powiedzieć, że:
1. rozumie demokrację jako udział obywateli w tworzeniu rzeczywistości społecznej,
2. szuka wspólnej wizji przyszłości zbudowanej z jednej strony na wspólnych europejskich wartościach, z drugiej – na na trosce o środowisko i los przyszłych pokoleń,
3. umie myśleć systemowo, czyli chce patrzeć trochę szerzej niż inni,
4. umie uzgadniać stanowiska, a to oznacza słuchanie potrzeb wszystkich i zdolność do budowania konsensusu lub przynajmniej kompromisu,
5. potrafi budować koalicje, czyli współpracować z osobami i instytucjami, które mają w niektórych sprawach inne zdanie; samemu można protestować, zmieniać świat trzeba wspólnie.
Taki idealny kandydat / kandydatka rozumiałby podstawowe mechanizmy, które powinny być elementem rozwiązań systemowych i chciałby ich bronić. W tym w szczególności wiedziałby, że:
6. poszanowanie praw i wolności człowieka to podstawa wszelkich działań publicznych,
7. praworządność powinna być rozumiana nie tylko jako przestrzeganie prawa, ale także jako wspólna odpowiedzialność za jego jakość,
8. równość szans i ochrona praw mniejszości to niezbywalne elementy prawdziwej demokracji,
9. pomocniczość zakłada raczej oparcie się na wzajemnych relacjach niż na interwencji państwa,
10. dialog obywatelski to więcej niż konsultacje publiczne, to współdecydowanie, ale i współodpowiedzialność za wypracowane decyzje.
Te cechy, czy może raczej cnoty obywatelskie, to nie przymioty dane raz na zawsze, ale również efekt społecznej edukacji, indywidualnych i zbiorowych poszukiwań, samorozwoju, a czasem i uczenia się na błędach. Mamy nadzieję, że udział w Szkole OFOP-u będzie sposobem, by z jednej strony spotkali się ludzie z takim potencjałem, z drugiej – by mogli te cnoty rozwijać.
Szkoły dla dorosłych to ten typ edukacji, w którym mają znaczenie nie tylko dostarczane treści oraz sposób ich podawania, ogromną rolę odgrywa aktywny udział samych zainteresowanych. To oni nie tylko zgodnie ze swoją wolą i przekonaniami wykorzystają zdobytą wiedzę, ale też dzięki swojemu doświadczeniu, interakcji z innym kształtować będą (partycypacyjnie) ostateczne oblicze szkoły. Dlatego szukamy zmotywowanych, otwartych na nowe i chcących działać dla wspólnego dobra uczestników. Doświadczenia poprzedniej edycji budzą nadzieję.
Twórz z nami Szkołę Reprezentacji i Partycypacji Społecznej OFOP-u
#szkołaOFOP
Zgłoszenia chętnych do udziału w Szkole Reprezentacji i Partycypacji Społecznej przyjmujemy do 15 lutego 2022 r.
Szczegóły rekrutacji i formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie: ofop.eu/szkola
Szkoła Reprezentacji i Partycypacji Społecznej organizowana jest przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych w ramach projektu "Demokracja to partycypacja". Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele - Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.