Jesienią 2010 roku wśród 300 dzieci – beneficjentów pomocy społecznej z trzech dzielnic prawobrzeżnej Warszawy: Praga Południe, Praga Północ oraz Targówek - zostały przeprowadzone badania.
Badania, przeprowadzone przez Fundację Wspólna Droga – United Way, wpisują się w przyjęty przez Radę m.st. Warszawy w 2010 roku Program Rodzina oraz w realizację programu społecznego „Wspólnej Drogi” - „Partnerstwo dla dzieci”. Badania były współfinansowane ze środków m.st. Warszawy, a wyniki zaprezentowane przedstawicielom władz lokalnych oraz organizacji pozarządowych.
Miasto stołeczne Warszawa od kilku lat systematycznie podejmuje różne inicjatywy, których celem jest wyrównanie szans dzieci i młodzieży z rodzin najuboższych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym. W 2010 r. został przyjęty Program Rodzina, który zakłada działania pomagające rodzinom. W tym celu Miasto podjęło także szeroką współpracę z organizacjami pozarządowymi i przeznaczyło w tym roku na działania wynikające z Programu Rodzina ponad 1 000 000 zł.
W ramach projektu współfinansowanego przez Biuro Polityki Społecznej zostały zrealizowane dwa działania: badanie dotyczące sytuacji dzieci, prowadzone przez prof. Małgorzatę Orłowską oraz analiza sytuacji społeczno-demograficznej, opracowana przez Barbarę Czerwińską z Urzędu Statystycznego w Warszawie.
Badanie zostało przeprowadzone na podstawie Kwestionariusza funkcjonowania społecznego dziecka, przygotowanego w 2009 r. przez prof. Małgorzatę Orłowską w ramach projektu Partnerstwo dla dzieci - tworzenie sieci lokalnych koalicji na rzecz dzieci zagrożonych marginalizacją społeczną, realizowanego w latach 2009/2010 z dotacji Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w 22 miastach Polski. Kwestionariusz jest nowatorskim, odpowiadającym na potrzeby pracowników pomocy społecznej oraz organizacji pozarządowych narzędziem służącym do oceny zagrożeń i szans rozwojowych dzieci. Może być pomocny zarówno przy wstępnej diagnozie dotyczącej sytuacji bytowo-wychowawczej, partycypacji społecznej oraz kondycji biopsychicznej dziecka, jak i diagnozach cząstkowych, wykonywanych w trakcie prowadzenia pracy socjalnej z dzieckiem. Druga część kwestionariusza, Projektowanie indywidualnej ścieżki rozwoju dziecka może być pomocna samemu dziecku oraz rodzicom w uświadomieniu sobie jego zdolności i zainteresowań, a instytucjom pomocowym w tworzeniu materialnych i wychowawczych możliwości do ich zaspokojenia, jak choćby przez wspieranie różnych form pracy z dziećmi, dostosowanych do ich możliwości i potrzeb, czy też tworzenie funduszy stypendialnych na ich realizację.
Opracowanie Barbary Czerwińskiej z Urzędu Statystycznego w Warszawie ukazuje w sposób dynamiczny podstawowe wskaźniki dotyczące demografii, edukacji, kultury, pomocy społecznej, bezrobocia czy przestępczości, tworząc nie tylko interesujący obraz przemian dokonujących się na naszych oczach, lecz także pozwala spojrzeć na sytuację poszczególnych dzieci i ich rodzin w szerszym kontekście społecznym.
Źródło: www.um.warszawa.pl